Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
مشاوره و آموزش مدیریت منابع انسانی رایان راهبرد چابک
با بهره گیری از مدلهای جاری در دنیا و با توجه به تجربیات سازمانهای موفق و برگزیده
دوره ویژه کارگاهی آنالیز شغل و تهیه شناسنامه شغل به روش هی گروپ
دوره های کارگاهی با تعداد بسیار محدود متخصصین تشکیل می شود و مدرس دوره که دوره را در مؤسسه هی گروپ طی نموده و در پروژه تهیه شناسنامه شغل با ایشان همکاری داشته، بر تمامی موارد تهیه شده توسط شرکت کنندگان نظارت می کند
دوره های آموزش مجازی، با محتوایی غنی
دوره ها به صورت خودآموز طراحی شده اند، هرچند امکان پاسخگویی به سؤالات نیز وجود دارد
دوره های تخصصی و عملی مدیریت منابع انسانی رایان راهبرد چابک
بر اساس مدلهای روز دنیا و با رویکرد کارگاهی و اجرایی برگزار می شوند

هشت نکته در مصاحبه تلفنی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

یکی از مهمترین نکات مصاحبه تلفنی این است که به خاطر داشته باشید مصاحبه تلفنی چیزی بیش از یک تست سرسری برای قضاوت در مورد اینکه شایسته مصاحبه حضوری هستید یا نه نیست. شرکتها این کار را برای صرفه جویی در زمان و هزینه انجام می دهند. چون گاهی متقاضیان شغلها، رزومه های فریبنده دارند ولی نمی توانند ارتباط برقرار کنند. مهارتهای ارتباطی ضعیف و کمبود اشتیاق دو دلیل عمده ای هستند که باعث استخدام نشدن افراد می شوند.

 

برای شرکتها غیر ممکن است که تنها با خواندن رزومه تان بفهمند که این شایستگی ها را دارید. ولی یک مصاحبه گر خوب، در یک مصاحبه پنج دقیقه ای می تواند به خوبی آن را تشخیص دهد.

مصاحبه های تلفنی معمولاً بین بیست دقیقه تا نیم ساعت طول می کشند. به طور معمول مدیر منابع انسانی و یا یک کارشناس منابع انسانی به شما تلفن می کنند. البته گاهی نیز ممکن است مدیر استخدام این کار را انجام دهد. در موارد نادری هم یک کنفرانس تلفنی چند نفره با منابع انسانی و مدیر واحد مربوطه هماهنگ می شود. اینکه افراد صاحب اختیار بدین ترتیب تحت تأثیر شما باشند، معمولاً می تواند نشانه ی خوبی باشد. در غیر اینصورت چرا باید دو نفر وقتشان را برای صحبت با شما اختصاص دهند؟ مصاحبه های تلفنی تمایل به سردی دارند. در این وضعیت مشاهده خواهید کرد که مدیران و افراد منابع انسانی می خواهند با سرعت کار مناسب برای کسب و کار را انجام دهند و از این مرحله بگذرند. از این مسأله ناراحت نبوده و سر باز نزنید. از اینکه رزومه تان توانسته به اندازه کافی برای یک جلسه سریع علاقه ایجاد کند خوشحال باشید. به خاطر داشته باشید که تاکنون کسی یک رزومه را استخدام نکرده است.

فردی که شما را مصاحبه می کند، احتمالاً یک فرم یکی دو صفحه ای با سؤالات از پیش مشخص شده را مورد استفاده قرار می دهد. آنها معمولاً رزومه شما را نیز به عنوان دستور جلسه استفاده می کنند. مطلب حاضر یکی از نکات مربوط به این نوع مصاحبه شغلی است که برای دانستن مفید است.

مصاحبه تلفنی از نوع مصاحبه های غربال گری است؛ مخصوصاً اگر با فردی از واحد منابع انسانی صحبت می کنید. به عبارت دیگر، کمی بیشتر از یک مصاحبه ی رو در رو احساس دفاعی بودن خواهید داشت. به هر حال دانستن برخی از کلیدهای تکنیک های مصاحبه شغلی می تواند از اضطرابتان بکاهد.

مشغولیت ذهنی مصاحبه گر در این وضعیت پیدا کردن هر نوع مشکل، سؤال و شکاف در رزومه تان است که می تواند شما را غربال کند به طوری که باعث نشود که مدت زمان زیادی را با فرد نامناسب تلف کنند.

از سوی دیگر، اگر شما آنها را با پاسخهایتان تحت تأثیر قرار دهید، آماده باشید که در انتهای مصاحبه تلفنی، برای یک مصاحبه حضوری دعوت شوید.

هشت نکته مصاحبه که می توانند موجب برجستگیتان شوند، از این قرار است.

نکته شماره یک:

تقاضا کنید که مصاحبه کننده در یک زمان مشخص با شما تماس بگیرد. منتظر ماندن در تمام طول روز برای یک تلفنی مهم، مخل اعصاب بوده و آزار دهنده است.

نکته شماره دو:

برای مصاحبه تلفنی خوب آماده شوید. یک مزیت مصاحبه تلفنی این است که می توانید یادداشتها یا هر چیزی که به حافظه کمک کند، در مقابلتان داشته باشید.

نکته شماره سه:

از مصاحبه روی تلفن همراهتان ابا داشته باشید. تکنولوژی عالی است، ولی نمی توانم به شما بگویم که چند بار تلفن قطع شد و یا از سوی دیگر خط می شنیدم «الو، الو ... آیا هنوز پشت خط هستید ... الو، الو ...آیا صدایم را می شنوید؟»

نکته شماره چهار:

صدای صندوق صوتی خود را تغییر دهید. بعضی از افراد فکر می کنند که اگر بچه چهار ساله شان پیغام صندوق صوتی بگذارد با مزه است. دیگران احساس غیر معمولی از شوخی که آنها دوست دارند با دیگران بکنند، دارند.

نکته شماره پنج:

به تلفنهای پشت خطی جواب ندهید. حتی اگر توانستید آن را غیر فعال کنید، بهتر است.

نکته شماره شش:

آماده باشید که زمان مناسب برای مصاحبه را پیشنهاد دهید. از پرسیدن در مورد مصاحبه نهراسید. وقتی که مصاحبه به نتیجه رسید، به مصاحبه کننده چند تاریخ که در آن شما برای مصاحبه آماده هستید، ارائه دهید.

نکته شماره هفت:

خودتان باشید، ولی به خاطر داشته باشید که تلفن دستگاه سردی است. متخصصان ارتباطات می گویند که 80% از ارتباطاتمان با فرد دیگر به صورت غیر کلامی است. گرفتن احساس کسی با صدا از طریق تلفن بسیار سخت است. مطمئن شوید که موقع صحبت، حتماً لبخند می زنید.

نکته شماره هشت:

انتظار وقفه های سکوت را در طول مصاحبه تلفنی داشته باشید. به خاطر داشته باشید که قبلاً گفته شد شخصی که در حال مصاحبه با شماست، در زمان صحبت، مشغول پر کردن فرم نیز هست. در زمانی که به سؤالاتشان پاسخ می دهید، آنها مشغول نوشتن پاسخهایتان بر روی فرمها هستند.

اغلب مصاحبه کننده ها روی این موضوع تمرکز می کنند و وقتی که صحبت را تمام می کنید، بازخوردهای کلامی نمی دهند. در یک مصاحبه معمولی این اتفاق نخواهد افتاد. شما به سرعت پاسخهایی مبنی بر اینکه حرفتان را فهمیده اند و یا با شما موافقند دریافت می کنید. حتی موقعی که سرشان را تکان می دهند یا لبخند می زنند، نوعی بازخورد است که در مورد تلفن چنین نیست. نگذارید که این اتفاق در طول مصاحبه تلفنی برایتان بیفتد. از وسوسه صحبت مداوم به خاطر اینکه تاب ایستادن در سکوت را ندارید، بپرهیزید.

ترجمه: سایت رایان راهبرد چابک

http://www.job-interview-wisdom.com/phone-interview-tips.html

 

اصل مقالات قبلی سایت به ترتیب بازدید