Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
مشاوره و آموزش مدیریت منابع انسانی رایان راهبرد چابک
با بهره گیری از مدلهای جاری در دنیا و با توجه به تجربیات سازمانهای موفق و برگزیده
دوره ویژه کارگاهی آنالیز شغل و تهیه شناسنامه شغل به روش هی گروپ
دوره های کارگاهی با تعداد بسیار محدود متخصصین تشکیل می شود و مدرس دوره که دوره را در مؤسسه هی گروپ طی نموده و در پروژه تهیه شناسنامه شغل با ایشان همکاری داشته، بر تمامی موارد تهیه شده توسط شرکت کنندگان نظارت می کند
دوره های آموزش مجازی، با محتوایی غنی
دوره ها به صورت خودآموز طراحی شده اند، هرچند امکان پاسخگویی به سؤالات نیز وجود دارد
دوره های تخصصی و عملی مدیریت منابع انسانی رایان راهبرد چابک
بر اساس مدلهای روز دنیا و با رویکرد کارگاهی و اجرایی برگزار می شوند

تغذیه و ورزش کارمندان

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

همانگونه که می‌دانیم نقش تغذیه در تمامی گروه‌های سنی و نیز ارتباط بین شغل آن‌ها و وضعیت سلامت جسمی آنان کاملا آشکار شده است. در بین گروه‌های شغلی کارمندان گروه بسیار بزرگی از این افراد را تشکیل می‌دهند. محیط کار آنان در سلامتی آن‌ها و در نتیجه راندمان کار آنان اثر مستقیمی دارد. ضمن اینکه تغذیه مناسب نیز می‌تواند در فکر و جسم کارمندان تاثیر مناسبی بگذارد. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل عدم آشنایی کارمندان با علم تغذیه و نبود برنامه تغذیه علمی، برای این گروه از اجتماع و لزوم توجه به ورزش‌های مناسب برای آنان و عدم تحرک کافی، درصد بالایی از این گروه بخصوص خانم‌ها را که استعداد بیشتری برای اضافه وزن دارند، دچار آسیب‌های جسمی جدی کرده است که نمونه کوچکی از این مطلب مراجعه بسیار زیاد کارمندان به مراکز تغذیه است.

یکی از آسیب‌های احتمالی برای کارمندان که رابطه مستقیم بین تغذیه نامناسب و شغل آن‌ها دارد را می‌توان به چاقی، اختلالات استخوانی، انواع آرتروزها، انواع اختلالات عصبی، روحی روانی و چاقی‌های موضعی درافراد مستعد اشاره کرد. در رابطه با جلوگیری از این آسیب‌ها و نیز کمک به افراد درگیر عوارض تغذیه نامناسب موارد زیر را می‌توان نام برد:

یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری مشکلات جسمی کارمندان، با توجه به اینکه پیشگیری همیشه راه‌حل مناسب‌تری برای افراد است، ورزش‌ کردن است. مسئولان اداره‌ها می‌توانند از مدرسان ورزش‌های عمومی کمک گرفته و با راه‌اندازی آموزش‌های عمومی و نیز کلاس‌های ورزشی مخصوص خانم‌ها و آقایان به از بین بردن این معضل کمک کنند.

براساس آمار ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی،  میانگین عدم تحرک کافی و درصد مرگ و میر یک میلیون و 240 هزار مورد بوده است.

با وجود سوء‌تغذیه و میزان بالای کمبود غذایی، شیوع چاقی مخصوصا در کارمندان که تحرک کمتری  دارند هشدار‌دهنده است و در راس بیماری‌های جدی، چاقی و فشارخون بالا، کمترین عوارض کم‌تحرکی است.

سعی کنید از مصرف آب و مایعات و چای کمرنگ غافل نشوید. نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز مفید است. بخصوص خانم‌ها سعی کنند بلافاصله بعد از مصرف غذا از نوشیدن چای خودداری کنند و 45 دقیقه بعد از غذا چای را بنوشند.

و بطور کلی می‌توان گفت: صبحانه را کامل میل کنید، در صورت امکان یک عدد پرتقال همراه آن میل کنید، ناهار را  به طور کامل صرف کنید و شام را سبک و درساعت های اولیه شب مصرف کنید و آخر شب  هم میوه بخورید. آخر شب هم خوردن شیر، خرما و بیسکویت برای خوابی خوش مفید است.

کارمندان عزیز سعی کنند در محیط کار مصرف مایعات خود را افزایش داده و تا حد امکان از آسانسور استفاده نکنند. سعی کنید سیگار را از برنامه زندگیتان حذف کنید. در صورت بروز مشکلاتی که با تغذیه ارتباط دارد از مشاوران تغذیه مجرب کمک بگیرید تا زندگی سالمی داشته باشید.

از جمله بیماری‌هایی که کارمندان را تهدید می‌کند می‌توان به انواع بیماری‌های ناشی از بی‌تحرکی مانند بالا رفتن فشار خون، چربی خون، بیماری‌های قلبی عروقی، انواع آرتروزهای مختلف، انحنای ستون فقرات، چاقی‌های عمومی و موضعی اشاره کرد. اما همانطور که همیشه گفته می‌شود پیشگیری بهتر از درمان است، برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌ها نیز  راه‌های فراوانی وجود دارد که از جمله این راه‌ها می‌توان به ایجاد مراکز آموزش عمومی ورزش‌های متناسب با حرفه کاری، آشنا کردن کارمندان با ورزش‌های عمومی و تخصصی نوع کار، استفاده از مشاوران و کارشناسان تغذیه جهت تهیه غذای مناسب برای کارمندان و بخصوص استفاده از غذاهایی که کمتر چاق کننده‌اند، ایجاد زمان‌های مناسب برای ورزش‌های روزانه یا هفتگی (حداقل هفته‌ای دو روز ورزش همگانی بسیار مفید است)، استفاده از نوشیدنی‌های بدون قند و شکر، ماست، دوغ، ماءالشعیر، چای بدون قند و استفاده از کشمش و توت به جای قند و شکر (‌البته اعتدال در مصرف آن‌ها نیز لازم است)، استفاده از میان وعده‌های غذایی مانند میوه‌های مناسب یا خرما که حاوی انتی اکسیدانند، ایجاد غذای رژیمی، مخصوص افرادی که دچار اضافه وزنند و در صورت لزوم همراه غذا از نوشته‌های آموزشی شناخت کالری غذاها و اثرات مثبت و منفی آن‌ها توسط کارشناسان اشاره کرد‌.

کارمندان باید بدانند که چنانچه به نکات فوق توجه کنند می‌توانند از آسیب‌های جسمی ناشی از کار جلوگیری کنند. آن‌ها می‌توانند از مشاوران تغذیه کمک گرفته و رژیم‌های فردی جهت خود و متناسب با کار خود تهیه و درمحیط کار استفاده برند.

در مراجعات فردی متاسفانه در صد بالایی از مراجعان چاق را خانم‌های کارمند تشکیل می‌دهند که بخصوص از چاقی موضعی رنج می‌برند. جهت اجرای رژیم مشکل اصلی آن‌ها عدم همکاری محیط کارشان از نظر غذاست. متاسفانه هنوز عادت‌های غلط گذشته که آشپز جهت خوشمزه کردن غذای خود از نمک و چربی زیاد استفاده می‌کند، رایج بوده و این موضوع خود یکی از کمترین مسائلی است که به استیلای کارمندان به انواع بیماری‌های مرتبط دامن می‌زند و لازم است که مسئولان محیط کاری تذکر لازم را اعمال کنند.

همانگونه که تاکید شد، توجه به سلامت جسمی کارمندان می‌تواند سلامت فکری آن‌ها را ایجاد و راندمان کار بالاتری را حاصل کند. یک برنامه غذایی مناسب جهت استفاده کارمندان به شکل زیر خواهد بود:

از مرغ و ماهی بیشتر استفاده شده چرا که  غذاهای دریایی، مواد مغذی خوبی دارند.

خانم‌ها از گوشت قرمز کم‌چرب درهفته بین 2 تا 3 بار استفاده کنند.

شیر و ماست بخصوص در غذای خانم‌ها جمعا بین 2 تا 3 لیوان در روز مصرف شود.

استفاده از پنیر و سفیده تخم مرغ آزاد است.

میوه‌جات را حدود 3 بار در روز مصرف کنند.

سالاد سبزیجات زیاد میل کنند.

مواد نشاسته‌ای مانند نان، برنج، حبوبات وسیب‌زمینی را به مقدار متوسط میل کنید البته افراط نشود.

چه خوراک هایی برای کارمندان مفید است

سعی کنید روزانه 6 الی 8 عدد خرما را میل کنید.

سیب درختی حداقل یک عدد در روز بسیار مفید است.

سویای بو داده را حدود 20 عدد در روز حداقل میل کنید؛ برای حافظه بسیار مفید است.

تخمه آفتابگردان نیز جهت بالارفتن حافظه مفید است.

ماهی را به خاطر امگا 3 بالایی که دارد بخصوص ماهی قزل‌آلا هفته‌ای 2 تا 3 بار میل کنید.

پرتقال، موز، هویچ خام، سبزیجات رنگی بخصوص کلم، گل کلم، کلم بروکلی را زیاد میل کنید.

خانم‌ها سعی کنند که هفته‌ای 2 عدد قرص آهن میل کنند و اگر دچار کم‌خونی‌اند مصرف روزی یک عدد قرص آهن توصیه می‌شود.

خانم‌ها هفته‌ای یک بار جگر و اسفناج را همراه ویتامین c میل کنند.

پیاده‌روی روزانه حداقل نیم ساعت شما را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها مصون می‌کند.

لیمو‌ترش را همراه غذا میل کنید تا ویتامین c بالای آن جذب بدنتان شود.

منبع :فارغ التحصیلان

اصل مقالات قبلی سایت به ترتیب بازدید