Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
مشاوره و آموزش مدیریت منابع انسانی رایان راهبرد چابک
با بهره گیری از مدلهای جاری در دنیا و با توجه به تجربیات سازمانهای موفق و برگزیده
دوره ویژه کارگاهی آنالیز شغل و تهیه شناسنامه شغل به روش هی گروپ
دوره های کارگاهی با تعداد بسیار محدود متخصصین تشکیل می شود و مدرس دوره که دوره را در مؤسسه هی گروپ طی نموده و در پروژه تهیه شناسنامه شغل با ایشان همکاری داشته، بر تمامی موارد تهیه شده توسط شرکت کنندگان نظارت می کند
دوره های آموزش مجازی، با محتوایی غنی
دوره ها به صورت خودآموز طراحی شده اند، هرچند امکان پاسخگویی به سؤالات نیز وجود دارد
دوره های تخصصی و عملی مدیریت منابع انسانی رایان راهبرد چابک
بر اساس مدلهای روز دنیا و با رویکرد کارگاهی و اجرایی برگزار می شوند

نرخ خروج خدمت ایران/ جهان

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

نرخ خروج خدمت کارکنان (Turnover Rate) نسبت تعداد افراد خارج شده از شرکت به متوسط تعداد کل کارکنان شرکت در یک دوره زمانی است که به صورت درصد بیان می شود.

معمولن این نرخ برای دوره های زمانی یکساله اندازه گیری و تحلیل می شود و به عنوان یکی از معیارهای مهم قضاوت در خصوص موفقیت خط مشی های منابع انسانی شناخته شده است.

تحلیل وضعیت عملکرد کاری افراد خارج شده از شرکت و اینکه آیا به اختیار خود تصمیم به خروج گرفته اند و یا مجبور به ترک شرکت شده اند، در شناسایی موقعیت فعلی و تصمیم گیری برای تغییر رویکردها نقش مهمی بازی می کند. به همین دلیل نرخ خروج خدمت به طور معمول به چهار دسته زیر تقسیم می شود:

نرخ خروج اختیاری (Voluntary): شامل نسبت افرادی که با میل خود شرکت را ترک نموده اند.

نرخ خروج خدمت اجباری (InVoluntary): که کارمند بنا به تصمیم شرکت مجبور به ترک آن شده است.

نرخ خروج خدمت عملیاتی (Functional): زمانی که نیروی کار با عملکرد مناسب، تصمیم به ترک سازمان می گیرد. که می تواند گویای یک ریسک منابع انسانی در سازمان باشد.

نرخ خروج خدمت بهسازی (DysFunctional): وقتی است که نیروی کار با عملکرد پایین، شرکت را ترک می کند. این نوع از خروج خدمت اتفاقاً به نفع سازمان بوده و بایستی از آن استقبال شود.

بدیهی است نرخ خروج خدمت بالا اگر شامل افراد با عملکرد مناسب باشد، نشان دهنده ضعف سیستمهای نگهدارنده کارکنان (Retention) در سازمان است. تحلیل نتایج خروج خدمت را می توان هم با مقایسه در بین واحدهای یک سازمان و هم بین سازمانهای فعال در یک صنعت و یا یک منطقه انجام داد که بدین منظور نیاز به سیستم جمع آوری و ثبت و گزارش داده ها و آمارهای حاصل از بررسی وضعیت کارکنان خواهیم داشت.

در این راستا طبق بررسی های انجام شده توسط وب سایت Compensation Force این نرخ در بین تمامی صنایع دنیا به طور کلی برابر با 16/7% (شانزده و هفت دهم درصد) بوده که 11/6% (یازده و شش دهم درصد) از آن به صورت اختیاری بوده است. در این بررسی صنعت توریسم و جهانگردی یکی از صنایعی است که دارای بالاترین نرخ خروج خدمت است. (نرخ 25/9% ، بیست و پنج و نه دهم درصد که 17/8% هفده و هشت دهم درصد از آن اختیاری بوده)

شرکت مشاوره مدیریت منابع انسانی مرسر نیز در سال 2015 تحقیق مشابهی در داخل ایران انجام داده که طی آن 26 شرکت و سازمان با بیش از 2000 نفر پاسخگو مورد تحقیق قرار گرفتند. بر این اساس نرخ خروج خدمت اختیاری در بین کل صنایع ایران 12% اعلام شد که نسبت به سال قبل از آن 1% افزایش داشته است.

مشاوره مدیریت منابع انسانی

رایان راهبرد چابک

اصل مقالات قبلی سایت به ترتیب بازدید