ارزیابی آمیخته؛ جدیدترین راه ارزیابی اثربخشی آموزش

ارزیابی آمیخته (Blended Evaluation) جدیدترین روش ارزیابی اثربخشی آموزش است. آیا از این روش استفاده می کنید؟

ارزیابی آمیخته متدی است که در آن داده ها از منابع متنوع و با استفاده از متدهای چندگانه جمع آوری و دسته بندی می شود. در مدل آمیخته مذکور، چهار سطح ارزیابی اثربخشی مدل کرک پاتریک در راستای پایش، گزارش دهی و تطبیق یافته ها برای بهینه کردن اثر برنامه و نتایج پایدار سازمانی به کار گرفته می شوند. ارزیابی آمیخته هدفگرا بوده و بر پایه اطلاعاتی که برای اتخاذ تصمیمات مناسب و کاربردی آموزش لازمند بنا نهاده می شود و داده های لازم برای ذینفعان را به منظور سرمایه گذاری روی آن و مورد اعتماد واقع شدن آن فراهم می کند.

ارزیابی آمیخته سپس به صورت آگاهانه اطمینان می بخشد که این موارد همگی در جهت هدف هستند. این متد پیش نیاز برای آموزش است ولی برای آن کافی نیست. ضمناً می توان در طول اجرای برنامه برای ارزیابی آمیخته و چندهدفی، برنامه ریزی کرد. بدین منظور با این پرسش آغاز کنید که “چه ارزیابی ای باید برقرار باشد؟” ممکن است بخواهید که برنامه های آموزشی و پشتیبانی عملکردی پس از آموزش (Post Training Performance Support) و یا یادگیری و عملکرد را تقویت کنید و یا اینکه ارزش برنامه را به ذینفعان نشان دهید. این موارد و سایر گزینه های ممکن را مورد ملاحظه قرار داده، سپس به صورت سنجیده نحوه انتخاب، دسته بندی، تجزیه و تحلیل ، استفاده و گزارش دهی داده های کمی و کیفی مورد نظر را انتخاب نمایید.

مطمئن شوید که از منابع ارزیابی آموزش، تنها در سطوح یک و دو استفاده نمی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top