تکنیک پنج چرا یا ۵Whys

تکنیک پنج چرا توسط تویوتا پس از جنگ جهانی دوم خلق شد. پنج چرا متدی است که برای توصیف روابط بین علل و اثرات یک مشکل مشخص مورد استفاده قرار می گیرد. این روش فرض می کند که اگر شما سوال “چرا” را به طور مداوم برای پنج بار در مقابل پاسخهای ارائه شده تکرار کنید، ماهیت یک مشکل و نیز راه حلش روشن خواهد شد.
نمونه ای از موارد استفاده این تکنیک برای استخدام در ذیل ذکر شده است:
استخدام کننده: شما یک گسست ۱۵ ماهه در رزومه خود دارید. چرا؟
کاندیدای شغل: من شرکت نرم افزاری را به قصد تبدیل شدن به یک مشاور مستقل نرم افزار ترک کردم. تجربه ای عالی بود
استخدام کننده: چرا آن شرکت را ترک کردید؟
کاندیدای شغل: دلایل متعددی داشت؛ ولی فکر می کنم عمده ترین دلیل این بود که با رئیسم هم عقیده نبودم.
استخدام کننده: کمک کن بفهمم چرا این اتفاق نمی افتاد؟
کاندیدای شغل: ما در خصوص بهترین راه تعامل با مشتریان هم عقیده نبودیم.
استخدام کننده: چرا این را می گویی؟
کاندیدای شغل: چون رئیسم همیشه به من می گفت که با مشتریان بیش از اندازه فنی صحبت می کنم.
استخدام کننده: چرا فکر می کرد که بیش از اندازه فنی هستی؟
کاندیدای شغل: نمی دانم؛ شاید منظورش این بود که من نمی خواستم به اندازه ای که او انتظار داشت پیچیدگی مفاهیم فنی را تقلیل دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top