مدیریت چابک برای مقابله با تأخیر

نداشتن مدیریت چابک و طول کشیدن و تأخیر در تصمیم گیری در بسیاری از مواقع توجیه منطقی نداردپ. این ضعف منجر به بسیاری از شکستها می شود. مطمئنم تاکنون در موقعیتهایی بوده اید که به روشنی می دانید یک گزینه مناسب است و تصمیم باید گرفته شود تا فعالیتی انجام شود. ولی به دلایل مختلف، تصمیم گیری به عقب می افتد. تا جایی که حتی زمان اجرا، دیگر کارآیی مورد انتظار را ندارد و اشتیاقی بر نمی انگیزد.

در این مواقع ممکن است جلسات مختلفی گرفته شود، اطلاعات اضافی جمع آوری شود و از موضوع از جنبه های مختلف تحلیل شود. و یا حتی افراد غیرمرتبط نیز به اظهارنظر دعوت شوند. اگر کمی عمیق شویم، ناخودآگاه تصمیم گیرندگان می خواهند از تصمیم گیری بگریزند. و یا افراد دیگری را هم به مسئولین تصمیم و پیامدهای آن اضافه کنند. این “افراد دیگر” گاهی تا بالاترین مقام اجرایی سازمان بالا می رود.

پیامدهای عقب انداختن

عقب افتادن تصمیم گیری و گاهی ترس از واکنش یا ابهام درمورد سطح اختیارات، همانند وقتی است که به فرزندمان قول جایزه داده ایم. ولی در زمان مناسب کار وعده داده شده را برایش انجام نمی دهیم، دیگر خوشحالیش را بر نمی انگیزد.

یک سیستم قابل اتکا هم باید توانا به برآورد پیوسته ی محیط فعالیت و شناسایی و ارزیابی دائمی موقعیتها باشد. بتواند گامهای نادرست را اصلاح کرده و اشتباهات و سو استفاده را خیلی زود کشف کند و با چابکی نسبت به آن واکنش نشان دهد.

مدیریت چابک

این وضعیت روی نخواهد داد، مگر اینکه قدرت و اختیار تصمیم گیری را به همان جای درستی که باید باشد، برگردانیم. سیستمهایی که این ویژگی ها را دارند، در ادبیات مدیریت، چابک(Agile)  نامیده شده اند. این روش با توجه به اهمیت سرعت در واکنش به تغییرات، از تکنیکهای تولید و ارائه نرم افزار برگرفته شده است.

دانلود فایل صوتی لایه زدایی برای چابکی سازمان

یادداشت: منابع انسانی چابک

یادداشت: مدیریت عملکرد چابک کارکنان

پوستر: تفاوتهای مدیریت عملکرد چابک با سنتی

ماتریس دسته بندی واحدهای عملکردی بر اساس چابکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top