روش های ارزیابی شغل

قوت و ضعف روشهای مختلف ارزیابی شغل

مقایسه روشهای ارزیابی شغل و تصمیم گیری برای انتخاب روش مناسب ارزیابی شغل و طبقه بندی مشاغل، یکی از تصمیمات کلیدی در منابع انسانی است. روشهای مختلفی برای ارزیابی مشاغل وجود دارد که هر کدام بر پایه یکی از رویکردهای معمول است. بدین ترتیب باید ابتدا روش های ارزیابی را مقایسه کرده، رویکرد را مشخص کرده و سپس به سراغ روش های موجود در رویکرد ارزیابی شغل برویم.

رویکردهای ارزشیابی مشاغل و مقایسه روشهای ارزیابی شغل به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • ۱- رتبه بندی
  • ۲- طبقه بندی
  • ۳- امتیازی
  • ۴- مقایسه عوامل

هر کدام از روشهای ارزیابی شغل مزایا و منافعی دارند که با مقایسه مشخص می شود. همین ویژگی ها آنها را در شرایط مختلف مفید تر می سازد.

آشنایی با این مزایا و منافع، می تواند به متخصصان و مدیران منابع انسانی کمک کند تا بهترین روش را با توجه به شرایط محیطی و داخلی انتخاب کنند.

اسلایدهایی که در لینک زیر قرار گرفته اند، توسط کارشناسان مشاور منابع انسانی رایان راهبرد چابک تهیه شده که در آن مزایا و معایب هر کدام این رویکردها ذکر شده است. این کارشناسان آماده مشاوره به شرکتها در زمینه پروژه های بهبود منابع انسانی از جمله آنالیز و ارزیابی مشاغل می باشند.

رویکردهای مختلف ارزیابی مشاغل

یادداشت های مرتبط با مقایسه روشهای ارزیابی شغل:

اصول هی گروپ در آنالیز و ارزیابی شغل

متد هی گروپ و برخی از ویژگی های

آموزش ارزیابی مشاغل هی گروپ

دوره آموزشی تهیه شناسنامه های شغلی و شرح شغل بر اساس متد هی گروپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top