نمودار فراموشی و یادگیری

تحقیقات در خصوص فرآیند فراموشی خیلی هم جدید نیستند. هرمان ابینگهاوس روانشناس آلمانی در سال ۱۸۸۵ مفهوم نمودار فراموشی را توسعه داد. مطالعات وی نشان داد که چگونه اگر تلاشی برای بازیابی اطلاعات دریک دوره زمانی صورت نگیرد، از دست می روند.

مغز از این الگوریتم ساده استفاده می کند تا تصمیم بگیرد چه اطلاعاتی را نگه داشته و نسبت به چه اطلاعاتی بی توجه باشد.

نمودار فراموشی و یادگیری در مدیریت آموزش و توسعه منابع انسانی

نمودار فوق نشان می دهد که اگر بلافاصله پس از آموختن و در طی فواصل زمانی معین به بازآموزی موارد آموخته شده بپردازیم، حجم عمده ای از اطلاعات مورد نظر به حافظه بلند مدت منتقل شده و تقریباً دائمی می شود.

به عنوان نمونه وقتی که فرآیندی جدید در محل کار را آموخته و از همان روز و سپس در هفته آینده و به همین ترتیب استفاده کنید، مغز با خود می گوید که: “این مهم است، بهتر است که نگهشان دارم”.

در مقابل اگر در کنفرانسی حضور یافته ولی از اطلاعات آن تا دو هفته آینده استفاده نکنید، به احتمال زیاد، مغز به آنچه که یاد گرفته اید توجه نخواهد کرد. از لحظه ای که یادگیری (خواندن، گوش دادن، توجه کردن و …) را متوقف می کنید، فراموشی آغاز می شود. پس تکرار می کنیم: از موارد مهم استفاده کنید یا اینکه آنها را از دست بدهید.

رایان راهبرد چابک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top