$doc->addStyleSheet('templates/'.$this->template.'/css/custom.css');
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در این مطلب نکات برجسته ای در خصوص جدا شدن کارکنان، اخراج، کوچک سازی و انتقال که شما را با شرایط تطبیق می دهند، ذکر شده است. پایان دادن به خدمات کارکنان، اغلب نیازمند توجه به مسائل تطابق است. داشتن فرآیندی که به خوبی طراحی شده باشد، می تواند تفاوتهای بزرگی را ایجاد کند.

نمی توان در خصوص هنجار پذیری کارکنان و روانه سازی (Onboarding) صحبت کرد، بدون اینکه به متضاد آن یعنی فرآیند خروج (Offboarding) توجه نمود. موضوع فرآیند خروج به دلیل اهمیتش بین صنایع و شرکتها در اندازه های مختلف در حال طنین انداختن است.

فرآیند خروج چیست؟ فرآیند خروج فرآیندی استراتژیک برای انتقال کارمند به خارج از یک سازمان است که بر خلاف روانه سازی، اغلب به فراموشی سپرده می شود.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط گروه مشاوره ای آبردین در سال گذشته، تنها 29 درصد از سازمانها برنامه ای برای خروج خدمت داشتند. هر چند تعجب آور نیست که منابع بیشتری از سازمان نصیب کارکنان جدید در مقایسه با کارکنان در حال ترک سازمان شود؛ اما این رویکرد کاستی هایی نیز دارد. کارکنانی که در حال خروج هستند، دارای قدرتند؛ آنها می توانند سرمایه های ذهنی را برداشته و اطلاعات داخلی را در اینترنت منتشر کنند، و یا حتی بدتر، داستانهای هراس و تنفرآمیز نسبت به سازمان ساخته و منتشر کنند. بدین ترتیب نحوه رفتار با کارکنانی که سازمان را ترک می کنند، فارغ از اینکه چه چیزی موجب آن شده، کمک می کند تا از برند و خوشنامی کارفرمایی خود، از ورود تا خروج محافظت کنیم.

شما چگونه فرآیندهای پایدار برای خروج خدمت کارکنان خلق می کنید؟

برای این کار بهتر است قبل از هر چیزی، چک لیستی که هر کسی در سازمان بتواند از آن استفاده کند، درست کنید. نمونه ای از این چک لیست که می توانید آن را با سازمانتان سازگار کنید، در اینجا آمده است:

  • استراتژی خروج خدمت را همپای استراتژی ورودتان مورد دقت قرار دهید. این به معنی اختصاص منابع و تلاش وفادارانه و مشابه است.
  • وقتی که یک برنامه فرآیند خروج را معرفی می کنید، مطمئن شوید که برای جدا شدنهای ناخواسته و بازنشستگی نیز همانند جداشدنها از روی میل و رغبت نیز برنامه ای تدارک ببینید. بر اساس گفته آبردین، توسعه، اجرا و ارزیابی فرآیند خروج خدمت باید در بین واحدهای سازمان به صورت منسجم انجام شود.
  • پیامها و پیشنهادات فرآیند خروج خدمت می تواند برای واحدهای مختلف متناسب سازی شود، مخصوصاً وقتی که دارای گروههایی با پراکندگی جغرافیایی هستید.
  • پایدارترین فرآیند خروج خدمت باید شامل اقدامات اجرایی اداری نظیر مسائل مالی، بیمه سلامت، انتقال سرمایه های مادی و معنوی و توافقنامه های غیر متعارض و حفظ اسرار باشد.
  • از محسوب کردن مصاحبه های خروج خدمت به عنوان بخشی از فرآیند خروج اجتناب نکنید. یک مصاحبه خروج که با احترام و سیاستمدارانه برگزار شده باشد، می تواند اطلاعات مفیدی را برای ارتقای برنامه های مدیریت استعدادهایتان به سطح بالاتر مکشوف نماید.
  • ایجاد پورتالی موقر که در آن اطلاعات فعلی شرکت و فرصتهای شغلی ارائه شده و مباحثه تشویق شده باشد، کارکنان سابق را مشتاق و متعهد نگه می دارد. پورتالها مخصوصاً اگر تعداد زیادی از کارکنان فصلی باشند یا کارکنان به عنوان افراد چرخشی برای ورود و خروج شناخته شده باشند، کمک بسیار مؤثری خواهد کرد.

 

مشاوره و آموزش منابع انسانی رایان راهبرد چابک

نوشتن دیدگاه

از اینکه مطلب را مطالعه نموده و کامنت می گذارید متشکریم.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دوره های آموزشی مجازی
کاربردی و تنظیم شده بر اساس مدلهای نوین منابع انسانی دنیا
حاوی کلیپ و صوت توضیحات به همراه فرمها و مستندات مربوط

یادداشتهای تخصصی برای حرفه ای های منابع انسانی

دانشگاه کارآفرین را فراموش کن!

دانشگاه کارآفرین را فراموش کن!

  برای این که بتوانیم نسبت دانشگاه، صنعت و بازار را با یکدیگر و با جامعه به خوبی درک و توصیف...

نتیجه گرایی و نیاز به بازآرایی سازمان

نتیجه گرایی و نیاز به بازآرایی سازمان

به لطف پدربزرگ؛ دوره ای در کودکی، همراه کشاورزان زیسته ام. به روشنی، آنچه که تفاوت سبک کار و...

اتومبیل استخدام کننده؛ نوآوری ولوو

اتومبیل استخدام کننده؛ نوآوری ولوو

معرفی اتومبیلی که توانایی استخدام مکانیکش را دارد در نمایشگاه اتومبیل بلژیک

دگرگونی­های پیشِ­ روی HRM در دنیا

دگرگونی­های پیشِ­ روی HRM در دنیا

    گردهمایی یک روزه مدیران ارشد منابع انسانی دنیا به صورت آنلاین در 18 سپتامبر گذشته (برابر با...

مهارتهای فروش و بازاریابی در HR

مهارتهای فروش و بازاریابی در HR

آیا به این فکر کرده اید که برای آگهی جذب در واحد منابع انسانی به دنبال افرادی با سابقه فعالیت و...

HRBP* در 2025

HRBP* در 2025

  گزارش مؤسسه ­ی گارتنر در مورد پیش بینی وضعیت منابع انسانی شرکتیار HRBP در سال 2025

مزیت مدلهای جهانی HR

مزیت مدلهای جهانی HR

برخی از توصیه های مدیریتی که فارغ از آنچه که در شرکتهای پیشرو دنیا می گذرد، جنگلی از مدلها و...

دسته بندی واحدهای عملکردی در خصوص میزان چابکی

دسته بندی واحدهای عملکردی در خصوص میزان چابکی

مؤسسه ­ی مک­ کینزی در خصوص میزان چابکی (Agile) واحدهای عملکردی (سازمان، شرکت، واحد عملیاتی و...)...

آموزش مجازی منابع انسانی

آموزش مجازی منابع انسانی

خدمات غیر حضوری شرکت رایان راهبرد چابک شامل  آموزش های تخصصی غیرحضوری برای مدیران و متخصصان...

  • دانشگاه کارآفرین را فراموش کن!

    دانشگاه کارآفرین را فراموش کن!

  • نتیجه گرایی و نیاز به بازآرایی سازمان

    نتیجه گرایی و نیاز به بازآرایی سازمان

  • اتومبیل استخدام کننده؛ نوآوری ولوو

    اتومبیل استخدام کننده؛ نوآوری ولوو

  • دگرگونی­های پیشِ­ روی HRM در دنیا

    دگرگونی­های پیشِ­ روی HRM در دنیا

  • مهارتهای فروش و بازاریابی در HR

    مهارتهای فروش و بازاریابی در HR

  • HRBP* در 2025

    HRBP* در 2025

  • مزیت مدلهای جهانی HR

    مزیت مدلهای جهانی HR

  • منابع انسانی فعال یا منفعل

    منابع انسانی فعال یا منفعل

  • زود بازنشسته شویم یا دیر؟

    زود بازنشسته شویم یا دیر؟

  • شرکتهای با استاندارد بالای اخلاقی High Road

    شرکتهای با استاندارد بالای اخلاقی High Road

  • برنامه ریزی بودجه جبران خدمت برای سال 2019

    برنامه ریزی بودجه جبران خدمت برای سال 2019

  • مزایا برای کارکنان فردا

    مزایا برای کارکنان فردا

  • مدرک تحصیلی یا عملکرد و شایستگی؟

    مدرک تحصیلی یا عملکرد و شایستگی؟

  • طرح منابع انسانی چابک در گردهمایی مدیران HR دنیا

    طرح منابع انسانی چابک در گردهمایی مدیران HR دنیا

  • لایه زدایی برای چابکی

    لایه زدایی برای چابکی

  • برپایی تعهدو تعلق در سازمان

    برپایی تعهدو تعلق در سازمان

  • رویکردهای آتی در سازماندهی کار

    رویکردهای آتی در سازماندهی کار

  • کوفی عنان و نقش CHRO as Ambassador

    کوفی عنان و نقش CHRO as Ambassador

  • رویکرد کارراهه ای به پاداش

    رویکرد کارراهه ای به پاداش

  • ابعاد کار انعطاف پذیر

    ابعاد کار انعطاف پذیر

  • نقشها و مسئولیتها  در تغییر سازمانی

    نقشها و مسئولیتها  در تغییر سازمانی

  • مدل چهارسطحی ارزیابی اثربخشی کرک پاتریک

    مدل چهارسطحی ارزیابی اثربخشی کرک پاتریک

  • بهاریه و شکل دهی جدید برای منابع انسانی

    بهاریه و شکل دهی جدید برای منابع انسانی

  • گامهایی برای پذیرفته شدن نقش منابع انسانی

    گامهایی برای پذیرفته شدن نقش منابع انسانی

  • حیطه نظارت مناسب مدیران

    حیطه نظارت مناسب مدیران

  • دسته بندی واحدهای عملکردی در خصوص میزان چابکی

    دسته بندی واحدهای عملکردی در خصوص میزان چابکی

  • منابع انسانی چابک

    منابع انسانی چابک

  • تعداد کارکنان منابع انسانی

    تعداد کارکنان منابع انسانی

  • پیچیدگی برنامه ریزی نیروی انسانی در صنعت انرژی

    پیچیدگی برنامه ریزی نیروی انسانی در صنعت انرژی

  • مربی گری:دیدن،گفتن،انجام

    مربی گری:دیدن،گفتن،انجام

  • ابزار خط زندگی (Lifeline)

    ابزار خط زندگی (Lifeline)

  • پارادوکس سیمسون در پرداختهای عملکردی

    پارادوکس سیمسون در پرداختهای عملکردی

  • الگوهای مرخصی استحقاقی

    الگوهای مرخصی استحقاقی

  • گزارش بانک جهانی در مورد بازار کار ایران

    گزارش بانک جهانی در مورد بازار کار ایران

  • واحد منابع‎انسانی یا تکنولوژی‎اطلاعات

    واحد منابع‎انسانی یا تکنولوژی‎اطلاعات

  • مدیریت عملکرد چابک کارکنان

    مدیریت عملکرد چابک کارکنان

  • پرورش رهبران آینده؛ فعالیت مهم منابع انسانی

    پرورش رهبران آینده؛ فعالیت مهم منابع انسانی

  • چالش کسب و کار: نسل Y

    چالش کسب و کار: نسل Y

  • گامهای اصلاح جبران خدمت

    گامهای اصلاح جبران خدمت

  • محاسبه ROI در آموزش

    محاسبه ROI در آموزش

  • بازطراحی واحد منابع انسانی

    بازطراحی واحد منابع انسانی

  • 9 نشانه فرهنگ کاری سمی

    9 نشانه فرهنگ کاری سمی

  • مزایای مشوق جذب کارکنان

    مزایای مشوق جذب کارکنان

  • انجمن مجازی منابع انسانی

    انجمن مجازی منابع انسانی

  • مدیریت عملکرد سنتی/ چابک

    مدیریت عملکرد سنتی/ چابک

  • دانلود فرآیند منابع انسانی

    دانلود فرآیند منابع انسانی

  • روشهایی نوین در آموزش

    روشهایی نوین در آموزش

  • نوکیا اشتباه نکرده بود

    نوکیا اشتباه نکرده بود

  • نرخ خروج خدمت ایران/ جهان

    نرخ خروج خدمت ایران/ جهان

  • دامهای ارزیابی اثربخشی آموزش

    دامهای ارزیابی اثربخشی آموزش

  • کلیپ روانه سازی Onboarding

    کلیپ روانه سازی Onboarding

  • مشاغل آینده

    مشاغل آینده

  • دانلود کلیپ اثربخشی آموزش

    دانلود کلیپ اثربخشی آموزش

  • نردبان دو مسیره برای کارراهه شغلی

    نردبان دو مسیره برای کارراهه شغلی

  • آموزش مجازی منابع انسانی

    آموزش مجازی منابع انسانی

  • سوالات اساسی در جلسات مرور عملکرد

    سوالات اساسی در جلسات مرور عملکرد

  • مهارتهای تسهیلگری منابع انسانی Facilitation Skills

    مهارتهای تسهیلگری منابع انسانی Facilitation Skills

  • شکاف در شایستگی های میانی

    شکاف در شایستگی های میانی

  • شیوه های گوناگون توسعه کارکنان

    شیوه های گوناگون توسعه کارکنان

  • سنجش اثربخشی کارکنان – مدل هی گروپ

    سنجش اثربخشی کارکنان – مدل هی گروپ