فردوسی پور، رسانه و استقلال عوامل تولید محتوا

اختلاف بین مدیران رسانه و عوامل تولید برنامه های پرطرفدار، مختص فردوسی پور و برنامه نود نبوده است؛ هرچند این اتفاق بسیار ناخوشایند بود ولی مرور اتفاقات مشابه شاید بتواند راهکاری را به مجریان و علاقه مندان نشان دهد.

تقابل بین عوامل تهیه و تولید و مدیران رسانه، برای برنامه های پر بیننده دیگری در دنیا نیز اتفاق افتاده است. یک نمونه خیلی معروف آن اختلاف نظر شبکه جهانی بی بی سی با مجریان برنامه «تخت گاز» بود. «جرمی کلارکسون» مجری محوری برنامه پر بیننده «تاپ گیر» (Top Gear) بود که در فارسی به «تخت گاز» ترجمه و پخش شد. این برنامه آنقدر محبوب بود که بی بی سی حق پخش آن را به شبکه های تلویزیونی 214 منطقه از دنیا می فروخت.

اما همه چیز به خوبی و خوشی پیش نرفت. «جرمی» یک روز در پی نارضایتی از سرویس تغذیه، در هنگام ضبط یکی از برنامه­ها، عصبانی شد و مشتی به سوی تهیه کننده برنامه حواله کرد. از آن سو، تهیه کننده نیز شکایتی رسمی تنظیم نمود که منجر به تعلیق از کار کلارکسون و ملغی نمودن سه قسمت باقیمانده از برنامه های سریال شد.

هرچند این دو اتفاق از تمامی جوانب شبیه به هم نیستند و عادل تخلفی را مرتکب نشده بود که تنبیه شود؛ ولی واکنش تیم جرمی کلارکسون، ریچارد همون و جیمز می، قابل توجه است.

این سه نفر، برنامه پربیننده جدیدی با همان سبک و سیاق در استودیوی آمازون آماده کردند که «گراند تور» نام دارد. برنامه ای که دوباره گل کرد و به محبوب ترین برنامه تلویزیونی آمازون تبدیل شد. روشن است که امروزه شبکه های اینترنتی، انحصار را از مالکان رسانه های رسمی در آورده اند و مسیر جدیدی برای فردوسی پور و سایر عوامل اجرایی شبکه ها باز کرده و به استقلال آنها نیز کمک کرده اند. تجربه نشان داده که این نوع اقدامات نمی تواند نتیجه ای بیش از خودزنی یک رسانه و از دست دادن مخاطبان، در پی داشته باشد و تنها شیب سقوط مخاطبان را تندتر می کند!

فردوسی پور، رسانه و استقلال عوامل تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top