توضیح هر کدام از مراحل:
1- برنامه ریزی
- 1-1 تدوین برنامه زیربنایی بهبود جبران خدمت و اهداف مورد نظر از برنامه به همراه توافق روی تاریخ و حدود بودجه
- 1-2 مشخص کردن دایره تسری برنامه جبران خدمت و نیز افرادی که مشمول این برنامه نخواهند بود
- 1-3 توسعه فلسفه جبران خدمت Pay Philosophy شامل اطلاعات حیاتی ذیل:
- موارد مهم و حیاتی از نظر شرکت که آمادگی اختصاص بودجه در این موارد وجود دارد
- مشخص کردن رقبا و مبنای مقایسه در بازار کار
- تعریف موقعیت مناسب و هدف در بین رقبا / بازار کار Lead / Lag
- نسبت و رویکرد شرکت در برابر حداقلهای قانونی به همراه موقعیتهایی که حرکت فراتر از قانون توصیه می شود
- عواملی که باید به طور مداوم پایش شده و روی وزن هر یک از آنها در پرداخت نهایی توافق شود
- اندازه و نسبت پرداخت نقدی و میزان مزایای غیر نقدی و عوامل غیر محسوس
- نرم افزارها و بسترهای تکنولوژی اطلاعات لازم
- ملاحظاتی که در ارزیابی ها و اندازه گیری ها باید رعایت شود
- 1-4 صحه گذاری فلسفه جبران خدمت توسط مدیریت ارشد و هیأت مدیره
- 1-5 سیاستگذاری تعامل با نهادهای قانونی و گروههای صنفی رسمی و غیررسمی
2- طراحی سیستم جبران خدمت
- تعیین و پیشنهاد روش اجرایی و نظام جبران خدمت
- تشکیل ترکیب و حیطه عمل و سطح اختیارات کمیته جبران خدمت متشکل از مدیران ارشد شرکت
- تعیین بازه مورد نظر برای انعطاف مزدی و میزان دخالت متغیر عملکرد در پرداخت کارکنان Narrow / Broad Banding
- تصمیم گیری در خصوص گزینه های پاداشهای موردی و جایزه ای و سهم آنها در بسته جبران خدمت
3- فراهم نمودن الزامات و زیرساختهای سیستم جبران خدمت
- تصریح در نحوه برآورد سطح عملکرد و میزان تأثیر سطوح مختلف عملکردی در پرداخت
- به روز نمودن شرح مشاغل و شناسنامه های شغلی و اخذ تاییدیه های لازم به عنوان مبنای اصل جبران خدمت
- تعیین مراجع تشخیص سطوح شایستگی برای تعیین موقعیت فرد در طیف پرداخت و میزان استحقاق افراد از بسته جبران خدمت
- ابزارها و زیرساختهای نرم افزاری برای راندن سیستم جبران خدمت به صورت یکپارچه
- برنامه ریزی آموزش افرادی که در راندن سیستم پس از استقرار نقش خواهند داشت
- اجرای مراحل مهم فرآیند مدیریت تغییر Change Management و برنامه اطلاع رسانی Communication Plan
4- مقدمات اجرایی سیستم جبران خدمت
- آئین نامه ها و دستورالعملهای ارزیابی مشاغل بر مبنای ترکیب مسئولیتها و شرح مشاغل
- جستجو و بررسی اطلاعات موجود از بازار کار و بازخوردهای واصله از واحدها
- تعیین استراتژی ترمیم مزد و دوره زمانی (یکساله، دوساله و بالاتر) و برنامه اجرایی هر کدام
- پیشنهاد جدول مزد Pay Structure و تصویب در کمیته جبران خدمت/ مدیریت ارشد
- روش اجرایی محاسبه پرداخت و جبران خدمت و پیشنهاد بسته پیشنهادی بر اساس میزان استحقاق
- اخذ مصوبه های لازم از سطوح دارای اختیار سازمان
5- اجرای سیستم جبران خدمت
- محاسبه بسته جبران خدمت هر فرد و برآورد بودجه نهایی و هزینه های جانبی
- تفاهم نهایی با نهادهای قانونی و نمایندگان ذینفعان برای دوره انتقالی به دور از ریسکهای عمده و اطمینان پیدا کردن از تصویب
- به روز نگهداری و پایش و ممیزی جبران خدمت
مطالب، یادداشتها و مقالات مرتبط: