رهبری تلاشهای تغییر

تغییر و تحول سازمان و رهبری تغییر

تغییر و تحول سازمان

تغییر و تحول سازمان و رهبری تغییر : در طول دهه گذشته بیش از صد شرکت را مشاهده کرده ام که تلاش کرده اند خود را تغییر داده و سازمان خود را با تحول به رقبای سرآمد تبدیل کنند.

از شرکتهایی بزرگ مثل فورد گرفته تا شرکتهای کوچک مثل شرکت ارتباطات لندمارک، شرکتهایی که مقرشان در ایالات متحده بوده نظیر جنرال موتورز و یا هر جای دیگر نظیر خطوط هوایی بریتانیا.

شرکتهایی که سر به زیر آورده بودند مثل خطوط هوایی غربی و شرکتهایی که سود خوبی داشتند مثل بریستول مایرز.

تغییر و تحول سازمان

این تلاشها تحت تبلیغات زیادی انجام شده اند: مدیریت کیفیت نهایی (Total Quality Management )، مهندسی مجدد(Re-engineering)، متناسب سازی اندازه (Right sizing)، سازماندهی مجدد(Restructuring)، تغییر فرهنگی (Cultural Change) و چرخش (Turn around) اما تقریبا در تمامی موارد، هدف اصلی یکسان بوده است: ایجاد تغییرات اساسی در اینکه کسب و کار چگونه عمل کند تا بر محیط بازار جدید و پر چالش تر چیده شود.

تغییر و تحول سازمان

درس عمومی که از بیشتر موارد موفق دگردیسی سازمان قابل آموختن است اینکه

برای فرآیند تغییر از فازهای مختلفی باید گذر نمود که این امر معمولاً محتاج زمان قابل ملاحظه ای است. پریدن از گامها تنها توهمی از سرعت خواهد بود که هرگز منجر به نتیجه رضایت بخشی نخواهد گردید.

درس عمومی دوم این است که

اشتباهات کلیدی در هر یک از فازها می تواند اثر ویران کننده داشته و کاهنده شتاب و سلب کننده پیروزی و کسب موفقیت باشد. البته از آنجایی که ما تجربه کمی در بازسازی سازمانها داریم، حتی از افراد شایسته هم اغلب حداقل یک اشتباه بزرگ سر می زند.

 

هشت گام برای تحول سازمان:

تحول سازمان

۱- ایجاد احساس اهمیت

– تست واقعیات بازار و رقابت

– تعریف و مباحثه پیرامون نقدها، نقدهای بالقوه یا فرصت های بزرگ

 

۲- شکل دهی ائتلافی قدرتمند و هدایت کننده

– اختصاص یک گروه با قدرت کافی برای هدایت تلاشهای تغییر

– تشویق گروه برای کار با یکدیگر به عنوان یک تیم جهت ایجاد تغییر و تحول سازمان

 

۳- خلق یک چشم انداز

– خلق چشم اندازی برای کمک به هدایت تلاشها در جهت تغییر و تحول سازمان

– توسعه استراتژی هایی برای دستیابی به چشم انداز گفته شده

 

۴- اطلاع رسانی چشم انداز

– استفاده از هر ابزار ممکن برای اطلاع رسانی چشم انداز و استراتژی های جدید

– آموزش رفتارهای جدید با مثالهایی از اتحاد راهنما

 

۵- توانمند سازی دیگران برای فعالیت در جهت چشم انداز

– خلاصی از موانع تغییر و تحول سازمان

– تغییر سیستمها یا ساختارهایی که به طور جدی چشم انداز را سست می کنند.

– تشویق تقبل ریسک، و ایده ها فعالیتها و اقدامات غیر سنتی

 

۶- برنامه ریزی برای خلق موفقیتهای کوتاه مدت

– برنامه ریزی برای بهبودهای عملکرد قابل مشاهده

– خلق این بهبودها

– تشخیص و جایزه دادن به کارکنانی که در این موفقیت ها درگیر بوده اند.

 

۷- تحکیم بهبود ها و ایجاد تغییرات بیشتر

– استفاده از اعتبار افزایش یافته برای تغییر سیستمها، ساختارها و خط مشی هایی که با چشم انداز همخوانی ندارد.

– استخدام، تشویق و توسعه کارکنانی که توانا به اجرایی کردن چشم انداز هستند.

– ایجاد اشتیاق مجدد در فرایندها به وسیله پروژه ها، موضوعات و کارگزاران جدید تغییر

 

۸- نهاد سازی برای رویکردهای جدید

– اتصال برقرار کردن بین رفتارهای جدید و موفقیتهای شرکت

– توسعه ابزارهایی برای اطمینان از توسعه، رهبری و جانشین پروری

 تحول سازمان

نویسنده: جان پی کوتر

منبع: هاروارد بیزینس رویو – تغییر و تحول سازمان

ترجمه: رایان راهبرد چابک

 

دانلود اصول اخلاق حرفه ای در مدیریت منابع انسانی SHRM

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top