شتاب دهنده ی استارتاپ یا شات دان؟

دیروز پس از گذشت ۷ سال از تأسیس شرکت، بازدیدی میدانی و مجازی داشتم از حوالی غرب تهران. برای بررسی محیط و تسهیلات موجود و امکان مهیا شدن فعالیتهای مربوط به استارتاپ برای کسانی که ایده ای نوآورانه در کسب و کار دارند. مقایسه ای ذهنی هم داشتم با آنچه که در این سالها بر ما گذشت.

وضعیت فعلی

این را هم بگویم که پیروی از مدل های گاراژی در شهر تهران با وجود تراکم جمعیت و مزاحمت های شهرداری های نواحی معمولاً امکان پذیر نیست. روشن است که اگر بنا بر حمایت از کارآفرینی و تشویق استارتاپ ها باشد، تسهیلگری هایی مخصوصاً برای مراحل اول کار، حیاتی است.
یکی از نمونه هایی که دیدم، سایت کارگاهی بزرگ، قدیمی و متروکه بود متعلق به یکی از بزرگترین شرکتهای تولید کننده صنعتی (سهامی عام) واقع در این حوالی. تقریباً ۷ — ۸ سالی بود که به وضعیت متروکه و بلااستفاده در آمده بود.
مدتی است که شرکتی که اخیراً آن را به دست گرفته و تغییراتی در ظواهرش داده است. تا آن را آنطور که در وب سایت مالک/ مستأجر جدید معرفی کرده، به یکی از مراکز شتابدهنده استارتاپ تبدیل کنند.

پیشنهادات و گزینه های ارائه شده برای استارتاپ

تا اینجای کار، تغییری مطلوب است. اما آنچه که با عمیقتر شدن به موضوع تعجب برانگیز می شود، اجاره صندلی! (نه حتی یک میز با چند صندلی) است. مبلغی نزدیک به ۷۰۰ هزارتومان در ماه (سال ۱۳۹۸) برای کسی / کسانی است که نیازمند حمایت برای تجاری سازی ایده کسب و کارشان هستند! اجاره فضای اختصاصی برای برگزاری رویداد ۱۰ نفره، روزی حدود ۴۰۰ هزار تومان. و فضای ۳۰ نفره حدوداً — البته بدون امکانات اضافی — روزی یک میلیون تومان برآورد شد. آن هم در صورتی که از ممیزی های مورد نظر بگذرد!
فرآیند پذیرش هم بسیار رسمی و شامل پروپوزال و تأیید و … بود. و با توجه به اینکه پنجشنبه بود، حتی دیدن مکان آموزشی و ملاقات با کسی که مطلع و پاسخگو باشد، امکان پذیر نشد و گفتند که فقط در یکی از روزهای هفته می توان برای این کار اقدام نمود؛ چیزی که با ذهنیت من از فعالیتهای مرتبط با استارتاپها و شتابدهنده ها به کلی متفاوت بود.
نمی دانم
با این قیمتها و روشها قرار است به چه چیزی شتاب داده شود؟ 

مطالب و یادداشت های مرتبط:

چالش کسب و کار: نسل Y

دورنمای شبکه در کسب و کارها

۱۴ ایده عالی برای شروع کسب و کار

شرح کتاب مروری بر کسب و کار هاروارد

لینک عضویت در کانال تلگرامی مدیریت نفت آلود @FastNevis

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top