ویرایش محتوا

هفت نکته برای اولین روز ورود یک کارمند تازه وارد

حتی کمی صحبت کردن در اولین روز حضور در شغل جدید می تواند کمی غریب باشد. زمانی که تازه وارد پا را از در به داخل می گذارد، این تنها محیط نیست که کاملاً تغییر کرده است، چون در کنار آن اسامی جدیدی وجود دارند که باید آموخته شوند، حتی موقعیت اشیا و مکانها نیز تغییر کرده اند. همچنین فشار مداومی مبنی اینکه برخورد اول خوبی داشته باشد نیز بر او وارد می آید. اینها همه قبل از اینکه کارمند کار جدیدش را شروع کند، اتفاق می افتند. اما با چند قدم ساده که آنها را روانه سازی یا هنجارپذیری و جامعه پذیری می نامیم می توان این انتقال را راحت و تسهیل کرد. 

در اینجا لیستی شامل هفت مورد از مواردی که شما به عنوان مدیر باید در مورد کارمند جدید اجرا کنید تا موجب رونق کسب و کارتان شود ذکر می گردد. پیشنهادات روانه سازی را پی گیری کنید و مطمئن باشید با اجرای این روش، چه برای شروع به کار کارمند جدید و چه برای پایه ریزی و فراهم نمودن مسیر شغلی درست، در جهت هنجارپذیری موفق خواهید بود.

۱- کارمند جدید را تحویل بگیرید. (نشاندن، منتظر گذاشتن، نگران کردن درست نیست.

کارمند جدیدتان را در اتاق انتظار به حالت ناخوشایند منتظر نگذارید. مطمئن شوید که کسی می داند که کارمند جدید کی می آید. حتی اگر خودتان وقت ندارید یا نمی توانید کسی را به عنوان مسئول خوش آمد گویی آنجا نگه دارید. این قدم کوچک در روز اول کاری کارمند می تواند به صورت بالقوه باقی مدت خدمتش در شرکت را تحت تأثیر قرار دهد.

۲- محیط کاری خوب و راحتی را مهیا کنید.

قبل از اینکه کارمند بیاید، برایش یک جای کار مشخص درنظر بگیرید. به کارمند این اطمینان خاطر را بدهید که یک جای مخصوص برای وی وجود داشته است و او یک فرد اضافه که به مجموعه تحمیل شده، نیست.

۳- همکاران را هم در برنامه به کارگیری کارمند جدید به مشارکت فرا خوانید و این گونه روانه سازی را تقویت کنید.

نگذارید که استخدام به صورت آنی و طوری که مورد تعجب همگان شود، به صورت موردی که اهمیت ندارد و یا چیزی که آنقدرها هم مورد توجه نیست، اتفاق بیافتد. مطمئن شوید که کارمندان فعلیتان آماده و ترغیب شده اند که خود را به عنوان همکار به کارمند جدید معرفی نمایند. اگر هم آنان از انجام این کار خجالت می کشند، این معرفی را توسط مهمترین کارمندان انجام دهید. هیچ چیزی بدتر از این نیست که کارمند از طرف کسانی که با آنها کار خواهد کرد، تحویل گرفته نشود.

۴- اصول کار را به کارمند یاد دهید.

فکر کنید که در روز اول کاریتان دوست دارید چه چیزی را بدانید. تازه واردان را مجبور نکنید که همه چیز را خود بپرسند و در این مورد اذیت شوند. از محیط کار شروع کنید: آبدارخانه، پرینتر، روشویی و انبار لوازم و هر چیزی که فکر می کنید برای کارهای روزمره کارمند مورد نیاز است را به او نشان دهید. سپس روی کار تمرکز کنید. نقشش را در شرکت به وی یادآور شوید؛ البته تنها کلیات را بگویید چون نمی خواهید که او در اولین روز کاری احساس ناراحتی کند. کارمند جدید باهوش و گوش به زنگ است (به همین دلیل است که شما وی را استخدام نموده اید) امروز برنامه تنها این است که احساس کند که عضوی از شرکت شده است؛ او جزئیات را خود بعداً خواهد آموخت.

۵- مجاری و ابزارهای روابط سازمانی بخشی حیاتی از روانه سازی است.

مطمئن شوید که کارمند جدید کتابچه راهنمای ایمیلهای شرکتی، لیست تلفنها و کسانی را که می توانند به وی کمک کنند، از قبیل سرپرست مستقیم را دریافت نموده است.

کارمند جدید شما ممکن است فکر کند که با پرسیدن سوالاتش، برای همکاران ایجاد زحمت خواهد کرد؛ بنابراین شما او را با یک همکار که شغل مشابه وی دارد، آشنا کنید تا به او در پیدا کردن جواب سؤالاتش کمک نماید. اگر کارمند جدید بداند که به آن همکار برای کمک کردن به وی در طول روز سفارش شده است، در پرسیدن سؤالاتش بیشتر احساس راحتی خواهد کرد.

۶- نهار آن روز را با کارمند جدید میل نمایید.

نگذارید که کارمند جدید به تنهایی غذا بخورد؛ یا خود این کار را کنید و یا اینکه کسی یا کسانی را برای این کار مشخص کنید. بدتر از این چیزی وجود ندارد که کارمند جدید در رستوران شلوغی که مجبور است از این به بعد هر روز آدمهای آن را ببیند، به تنهایی پشت یک میز نشسته و تنها غذا بخورد.

۷- از وی بخواهید که در طول روز به شما بازخورد بدهد.

از او سؤالاتی بپرسید و مطمئن شوید که همه چیز به خوبی پیش می رود و هر چیزی که لازم دارد مهیا است. این نوع ارتباط، (آمادگی برقراری ارتباط و سهولت این ارتباط) رابطه ای است که شما از اولین روز باید به دنبال ایجاد آن باشید.

با این موارد، شما می توانید روز اول کارمند تازه وارد را که معمولاً با حالت آزرده یا تحت فشار شدید عصبی است به روزی دلپذیر که او را در مورد شغل جدیدش بسیار خوشبین و مشتاق کرده تبدیل کنید. کارمندی که اینچنین احساس خوبی در وی ایجاد شده، بسیار کارآمد بوده و هیچ چیز نمی تواند بیش از این موجب به پیش راندن اهداف شرکت شود.

http://www.hrworld.com/features/7‑things-first-day/

یکی از خدمات گروه مشاوره ای منابع انسانی رایان راهبرد چابک، تهیه مقررات پرسنلی و نیز برنامه آشنایی کارکنان جدید با شرکت است. برنامه های Induc­tion & Onboard­ing بدین منظور طراحی می گردند. مدیران می توانند بدین منظور با شرکت تماس گیرند.

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است