ویرایش محتوا

مشاوره و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

طرح طبقه بندی مشاغل کارگری وزارت کار

طبق مواد ۴۸ و ۴۹ قانون کار، تمامی شرکت های مشمول قانون کار که بیش از ۵۰ نفر کارگر (در سطوح مختلف شغلی) دارند، موظف به تنظیم نظام جبران خدمت و مزد خود بر اساس اصول عدالت مزدی و تصویب طرح طبقه بندی مشاغل در وزارت کار هستند.

علاوه بر اینکه طبقه بندی مشاغل یک الزام قانونی است که اگر شرکت های مشمول از اجرای آن سر باز زنند، مشمول جرائم و پیامدهای آن می شوند، پرداخت عادلانه یکی از اصول نگهداشت کارکنان و تقویت عملکرد و تعهد ایشان است.

طرح طبقه بندی مشاغل و ارزیابی مشاغل وزارت کار
طرح طبقه بندی مشاغل و ارزیابی مشاغل وزارت کار از الزامات قانون کار ایران است

روش های مختلف اجرای طرح طبقه بندی

طرح طبقه بندی مشاغل می تواند با روش های مختلفی انجام شود. دستورالعمل اجرایی نظام ارزشیابی مشاغل وزارت کار که در تیرماه ۱۳۷۱ تصویب شد، یکی از روش های معمول است که سال ها در بین شرکت ها استفاده می شود.

با توجه به اینکه روش های قدیمی، پاسخگوی کافی برای تغییرات وضعیت بازار کار و رقابتی شدن جذب و نگهداشت استعدادها، نبودند، اخیراً شرکت ها به دنبال انتخاب و اجرای روش هایی هستند که متناسب با فضای کسب و کار و توانمند به شناسایی و رفع چالش های موجود باشد.

وزارت کار با ابلاغ نظام ارزیابی مشاغل در سال ۱۳۹۵ تسهیل گری مهمی برای این دسته از شرکت ها فراهم کرد. این شرکت ها با این بخشنامه امکان استفاده از روش های نوین جهانی نظیر هی گروپ، مرسر و تاورزواتسون را پیدا کردند.

روش های نوین و بین المللی ارزیابی مشاغل و جبران خدمت نظیر هی گروپ ، با بررسی ابعاد دانشی، حل مسأله و میزان پاسخگویی و نتایج مورد انتظار، نقش و اهمیت هر یک از مشاغل را در رسیدن سازمان به اهدافش مشخص می کنند. سپس با مطالعه ی وضعیت بازار کار، و تعیین موقعیت مناسب، بین ارزش و وزن مشاغل (که گرید یا گروه نامیده می شود) و سطوح پرداخت در بازار کار ارتباط برقرار می کنند.

البته در روش های جدید که عادلانه و رقابتی بودن را مبنای طراحی نظام جبران خدمت قرار داده اند، ایجاد تمایز در جبران خدمت بر اساس عوامل مهمی نظیر عملکرد جایگاه ویژه ای دارد.

 

پیامدهای عدم اجرای به موقع طرح طبقه بندی مشاغل

با همه ی اهمیتی که استقرار نظام طبقه بندی و جبران خدمت کارآمد برای منابع انسانی و مدیران سازمان دارد، عدم تصویب طرح طبقه بندی مشاغل در وزارت کار می تواند مشکلاتی برای سازمان ایجاد کند.

از موعدی که سازمان به تعداد ۵۰ نفر کارگر/ کارمند رسید، محاسبه مزد و جبران خدمت باید بر این مبنا صورت گیرد. کوتاهی در اجرای این روش، از تکالیف کارفرما نمی کاهد و هر زمانی که اجرا را شروع کند، بایستی معوقات حقوق و دستمزد را از زمانی که تکلیف قانونی مقرر شد، محاسبه و پرداخت کند.

به همین دلیل، اگر کارفرمایی در مهلت تعیین شده مشاغل را بازنگری و ارزیابی نکرده و نظام طبقه بندی و جبران خدمت را اجرا نکرده باشد، طبق ماده ۵۰ قانون کار، وزارت کار انجام این کار را به یکی از دفاتر مؤسسات فنی ارزیابی مشاغل و اشخاص صاحب صلاحیت واگذار خواهد کرد.

این کار می تواند انعطاف پذیری را بسیار کمتر کرده و هزینه های غیرضروری و نیز سیستمی نامتناسب از دید کارفرما به وی تحمیل کند.

استفاده صنایع مختلف از روش طبقه بندی مشاغل هی گروپ
اقبال صنایع مختلف در استفاده از روش طبقه بندی مشاغل هی گروپ

اجرای مدل هی گروپ در رایان راهبرد

شرکت مشاوره منابع انسانی رایان راهبرد، با کمک مشاور آموزش دیده در مؤسسه جهانی هی گروپ که با کسب رتبه برتر مجوز اجرای طبقه بندی مشاغل را از وزارت کار دریافت کرده، به شرکت های متقاضی، آموزش های حرفه ای و کارگاهی و آنلاین ارائه می دهند. آموزش ها بر اساس تجربیات آموزشی مشاور در مؤسسه بین المللی هی گروپ و تجربیات در شرکت های بین المللی به همراه ارائه ی نمونه و کارگاه تمرینی و رفع اشکالات ارائه می شوند.

رایان راهبرد از شرکت هایی که علاقه مند به گذر از روش های قدیمی جبران خدمت بوده و به بلوغ کافی برای اجرای روش های جهانی نظیر هی و مرسر رسیده باشند، برای اجرای روش های نوین نظیر مدل هی گروپ (آنالیز مشاغل و تهیه شناسنامه شغل، ارزیابی مشاغل، جبران خدمت، برنامه ریزی ارتقا و کارراهه و مدیریت عملکرد) دعوت می کند که با اجرای این روش در سازمان خود، گام مهمی در استقرار عدالت داخلی و رقابت پذیری بردارند.

این شرکت ها رویکرد و انگیزه ی خود را با فراهم کردن مقدمات اجرای طرح های نوین طبقه بندی مشاغل و گذراندن آموزش های تخصصی برای توانایی همراهی و درک مدل و کسب توانمندی لازم برای به روزرسانی آن نشان می دهند.

اجرای روش، نیاز به دانش عمیق در این زمینه دارد که انتخاب مشاور کارآزموده و اطمینان از دارا بودن گواهینامه صلاحیت از مؤسسات جهانی و نیز وزارت کار ایران، می تواند گام مهمی در موفقیت، انتقال تجربه و یادگیری باشد.

 

در صورتی که سازمان یا شرکت متبوع شما با این رویکرد همسو است، دعوت می شود با مشاوران ما تماس بگیرید.

واتساپ و تلگرام: ۰۹۳۳۱۳۸۲۲۱۱

تلفن: ۰۲۱۴۴۶۶۷۴۰۸

ایمیل: HR@ISURVEY.IR

 

مطالب و یادداشت های مرتبط:

دوره آنالیز شغل و تهیه شناسنامه شغل به روش هی گروپ

هی گروپ و نظام جدید ارزیابی و طبقه بندی مشاغل وزارت کار

آموزش جبران خدمت عادلانه و رقابتی; دوره کارگاهی با روش هی گروپ ۱۴۰۲

کانال آپارات رایان راهبرد

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است