ویرایش محتوا

نیازسنجی آموزشی و برنامه ریزی برای بهبود از راه آموزش منابع انسانی

نیازسنجی آموزشی منابع انسانی

ارزیابی نیازهای آموزشی در سازمان بخش مهمی از مرحله ی تشخیص است. این ارزیابی دربرگیرنده ی موضوعات مرتبط با عملکرد کارکنان و سازمان است. بر اساس نیازسنجی آموزشی مشخص می شود که آیا می توان امیدوار بود که با اجرای برنامه ی آموزش منابع انسانی، مشکل رفع شود؟

«ارزیابی نیازها» شایستگی های فردی، گروهی و سازمانی را در مقابل خواسته ها می سنجد. بدین منظور ضروری است تا قبل از تصمیم گیری در مورد برنامه ی آموزش منابع انسانی، در مورد فاصله ی احتمالی بین «آنچه که در حال انجام است» و «آنچه که باید انجام می شد»، آشکار شود. در ادامه ی این فرآیند باید تضمین شود که این شکاف با اجرای آموزش قابل پر شدن است. مرحله ی بعدی این است که چه نوعی از آموزش مورد نیاز است. تعریف شکاف عملکردی یک گام کلیدی در نیازسنجی آموزشی است.

اگر در سازمان داده های مربوط به گذشته و سوابق بروز مشکل حفظ شده باشد، می توان اثر و تغییرات حاصل از آموزش را مشاهده کرد و با دقت بالایی اثر آموزش در بهبود را برآورد کرد. برای برنامه ریزی آموزش مؤثر باید روشن شود که:

- آیا نیاز به آموزش به روشنی مشخص شده است و چه دلایلی برای آن وجود دارد؟
— چه کسی یا کسانی باید آموزش ببینید و این برنامه چگونه اولویت بندی شود؟
— آموزش دهندگان چه ویژگی هایی باید داشته باشند و در حال حاضر چه کسانی می توانند آموزش دهند؟
— روش اجرای برنامه ی آموزشی (شامل تکنولوژی آموزشی، محتوا، روش بهینه و …) چگونه باشد؟
— چگونه می توان مطمئن شد که دانش و مهارت ایجاد شده به محیط واقعی کار منتقل می شود؟
— اثربخشی آموزش در سطوح مختلف چگونه اندازه گیری خواهد شد؟
برای ارزیابی نیاز آموزشی، سه منبع وجود دارد که در هر یک از این منابع، شواهد متناسبی می توان یافت:

۱- تحلیل سازمان از راه:
مشخص کردن شکایات واصله از مدیران و کارکنان، سوانح و حوادث بروز یافته، ضایعات تولید شده، خرابی ماشین آلات و میزان تکرار آنها، شکایات و بازخوردهای رسیده از مشتریان، نتایج مصاحبه های خروج خدمت، دستورالعمل های کاربری تجهیزات جدید و نتایج حاصل از بررسی نگرش های کارکنان

۲- تحلیل شغل و مسئولیت ها و وظایف فردی: (روش هایی نظیر هی گروپ و دیکوم در این مسیر کمک کننده اند)
دانش و مهارت های فعلی کارکنان، الگوهای بهینه ی موجود در محیط کسب و کار و مشاغل مشابه، شناسنامه های شغلی، داده های موجود در مورد کارآیی افراد، بازخوردهای ارائه شده از سوی کارکنان

۳- تحلیل وضعیت فرد با استفاده از:
نتایج ارزیابی عملکرد، نتایج آزمون ها و تست های فنی، نتایج و بازخوردهای حاصل از کانون های ارزیابی، پرسشنامه های تکمیل شده توسط مدیران و کارکنان

 

مطالب مرتبط با تحلیل مشاغل و آموزش منابع انسانی:

شرح شغل هی گروپ و شناسنامه شغل آموزش کارگاهی

تجزیه و تحلیل و نیازسنجی آموزش مشاغل به روش DACUM

اثربخشی آموزش; مدل کرک پاتریک

آموزش مدل اثربخشی کارکنان هی گروپ

انتظارات و ساز و کار مدیریت عملکرد کارکنان

دوره مدیریت عملکرد بر اساس توافقنامه عملکردی

 

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است