مهارت های تسهیل گری منابع انسانی Facilitation Skills
در مدل های نوین مدیریت منابع انسانی بر نقش تسهیل گری منابع انسانی تأکید زیادی می شود. تسهیلگری می تواند در استقرار درست و با چالش کمتر بسیاری از تغییرات همراه باشد.
از منابع انسانی انتظار می رود که به جای بر عهده گرفتن فعالیت هایی نظیر انجام سازماندهی و طراحی ساختار، آنالیز و طراحی شغل، ارزیابی و جبران خدمت و پاداش، که اصالتاً مسئولیت مدیر واحد عملیاتی و اجرایی است، آنها را به مالک اصلی آن واگذارده و خود نقش تسهیلگر را بر عهده بگیرد. (تسهیل گری منابع انسانی)
منابع انسانی می تواند همچنان به عنوان مشاور در کنار مدیران قرار گیرد و با ارائه ی نمونه های موفق، الگوها و یافته ها به آنها کمک کند تا از تکرار خطاها پیشگیری کنند.
در غیر این صورت، مدیران واحدها نتایج فعالیت ها را از آنِ خود ندانسته و به عنوان مستنداتی بی روح به آنها نگاه خواهند کرد.
اما نقش تسهیل گر چیست؟
تسهیل گری یکی از شایستگی های اساسی برای هر کسی است که در تیم کاری مسئولیت هدایت را بر عهده گرفته و یا در رأس کمیته ای فعالیت می کند و یا واحدی را مدیریت می کند.
تسهیل گری راهی برای رهبری بدون در اختیار گرفتن عنان آن است. نقش یک تسهیل کننده، وادار کردن دیگران برای بر عهده گرفتن مسئولیت و هدایت است. در این راستا وی باید فعالیت های ذیل را در ایفای نقشش انجام دهد:
کمک به گروه برای تعریف هدف اساسی و همین طور اهداف مشخص آن
- کمک به اعضا برای ارزیابی نیازهایشان و خلق برنامه هایی برای دستیابی به آنها
- فراهم نمودن فرآیندهایی که به اعضا کمک می کنند از وقتشان به نحو بهینه ای استفاده نموده و تصمیماتی با کیفیت بالا بگیرند
- راهنمایی مباحثات گروهی برای اینکه در مسیر صحیح حرکت کنند
- یادداشت برداری از نکات مهم برای انعکاس عقاید اعضا
- کمک به گروه برای درک فرآیندهای آن و کمک به عملکرد مؤثرتر
- اطمینان از اینکه مفروضات روشن بوده و آزمایش شده اند
- استفاده از توافق جمعی برای کمک به گروه در تصمیم گیری به طوریکه نظرات تمامی اعضا درنظر گرفته شده باشد
- پشتیبانی از اعضا در مدیریت روابط پر جنب و جوش بین فردی خود
- مهیا نمودن بازخورد برای اعضای گروه تا بتوانند پیشرفت خود را سنجیده و تغییرات متناسب را لحاظ کنند.
- مدیریت تعارضات با استفاده از رویکردهای همکارانه
- ایجاد محیطی که در آن اعضا از تجربیات مثبت و ارزنده بهره مند شوند؛ در حالی که در جهت دستیابی به اهداف گروه نیز حرکت می کنند.
تسهیلگری منابع انسانی : (ارائه شرح شغل. ، شناسنامه شغلی، آنالیز شغل، ارزیابی شغل، جبران خدمت و مزایا )
مهارتهای تسهیلگری منابع انسانی Facilitation Skills
مهارتهای لازم برای تعریف شایستگی انجام شغل O*net
مدرک تحصیلی یا عملکرد و شایستگی؟
آمادگی لازم برای حرفه ای شدن SVP
مطالب و مقالات مشابه:
ویژگیهای خاص کارگاههای آموزشی رایان راهبرد چیست؟
کارگاههای رایان راهبرد بر اساس مدلها و روشهای روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شدهاند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارتها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد میکنند تا در موقعیتهای شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.
رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟
رایان راهبرد تأکید زیادی به درونیسازی متدهای به کار گرفتهشده در سازمانها دارد. به طوری که تمامی پروژههای مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز میشوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و میتواند خود، بهروزرسانیها را متناسب با تغییرات پیش برد.
مطالب و یادداشتهای وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگیهایی دارد؟
کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامهنگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشتهایی که در وب سایت منتشر میشوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمهای از روندها و سیگنالهای موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر میشوند.
مطالب و مقالات مشابه:
ویژگیهای خاص کارگاههای آموزشی رایان راهبرد چیست؟
کارگاههای رایان راهبرد بر اساس مدلها و روشهای روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شدهاند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارتها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد میکنند تا در موقعیتهای شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.
رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟
رایان راهبرد تأکید زیادی به درونیسازی متدهای به کار گرفتهشده در سازمانها دارد. به طوری که تمامی پروژههای مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز میشوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و میتواند خود، بهروزرسانیها را متناسب با تغییرات پیش برد.
مطالب و یادداشتهای وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگیهایی دارد؟
کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامهنگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشتهایی که در وب سایت منتشر میشوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمهای از روندها و سیگنالهای موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر میشوند.