تجزیه و تحلیل و نیازسنجی آموزش مشاغل به روش دیکوم ( DACUM )
دیکوم و محتوای آموزش در سازمان ها
موفقیت هر سازمان در گرو چیست ؟ شاید پاسخ اصلی کیفیت کارکنان آن است. به منظور پرورش و نگهداری کارکنان ماهر, سازمان ها می باید آموزش های با کیفیت برای کارکنان شان فراهم آورند. از طرف دیگر آموزش گران است پس جهت استفاده بهینه از منابع محدود سازمان در این حوزه باید بتوان بهترین دوره های آموزشی ممکن را برگزار نمود و این بدین معنی است که باید از بروز “خطای محتوی آموزشی” جلوگیری کرد.
این خطا دو بعد دارد و شامل : الف: دوره های آموزشی که باید اجرا شوند و نمی شوند ب: دوره های آموزشی که نباید اجرا شود (تاثیر مثبتی بر عملکرد شاغل ندارد) و اجرا می شوند. برای جلوگیری از بروز این خطاها از تجزیه و تحلیل شغل به روش دیکوم بهره می بریم.
دیکوم چیست؟
واژه DACUM مخفف Developing A Curriculum می باشد که امروزه به صورت گسترده در سطح دنیا برای تجزیه و تحلیل مشاغل و تهیه شناسنامه آموزشی به کار می رود. این روش توسط رابرت ای نورتون در سال ۱۹۹۴ به صورت کارگاه مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن در کشورهای مختلفی از جمله امریکا، استرالیا، کانادا، چین، آلمـان، ژاپن و … متداول شد.
امروزه شرکتهای هوندا، بویینگ، جان دیر، موتورولا و … از این روش را به منظور تجزیه و تحلیل مشاغل خود استفاده می کنند.
دراین روش شغل به صورت نظام مند به کوچک ترین اجزای تشکیل دهنده اش تجزیه شده , پس از آن مجموعه صلاحیت های مرتبط با شغل به دست می آید .
این صلاحیت ها سنگ بنای طراحی دوره های آموزشی مبتنی بر عملکرد بوده وتضمین میکند که اجرای این دوره ها مستقیما بر عملکرد فرد تاثیر خواهند گذاشت.
در دوره وبیناری طی دو روز ۱ و ۲ آذر ۱۴۰۳ به این موضوعات پرداخته خواهد شد. برای رزرو این دوره ی کارگاهی که به ندرت برگزار می شود، با شماره واتساپ ۰۹۳۳۱۳۸۲۲۱۱ هماهنگی فرمایید.
مدرس دوره جناب آقای دکتر حامد رحیم پور می باشد.
اساس دیکوم بر سه فرض منطقی استوار است :
۱- کارکنان خبره دقیق تر از سایر افراد می توانند شغل و حرفه خود را توصیف و تعریف کنند.
۲- راه موثر برای تعریف و تبیین یک شغل یا حرفه عبارتست از توصیف دقیق وظایفی که کارکنان خبره انجام می دهند.
۳- انجام درست هر وظیفه مستلزم به کارگیری دانش ‚مهارت ها, ابزارها و رفتارهای مثبت کارکنان می باشد.
کارگاه تجزیه و تحلیلDACUM متشکل از ۵ – ۱۲ نفر از کارشناسان خبره در ارتباط با قلمرو تحت بررسی و یک مجری (تسهیل گر) مجرب بوده و طی دو روز برگزار می گردد. سازمان های پیشرو از روش دیکوم به منظور تجزیه و تحلیل مشاغل شان بهره می برند چون این روش منحصر به فرد است.
چرا دیکوم منحصر به فرد است؟
- تبادلات در گروه: اعضای کارگروه به طور آزادانه ایده های خود را با دیگران به اشتراک می گذارند و از مشارکت دیگران در پخته شدن ایده هایشان بهره می گیرند.
- تقویت این روش با فن طوفان مغزی: در این روش چندین بار از فن طوفان مغزی برای حداکثر کردن دقت اجزای شغل استفاده می شود.
- هم افزایی گروه: اعضای گروه تشویق می شوند تا یکدیگر را در رسیدن به محصول با کیفیت تر تقویت کنند.
- توافق جمعی: اعضای گروه با هدایت فرد تسهیل گر به توافق جمعی در موارد مورد بحث دست می یابند.
- مبتنی بر آینده بودن: از اعضای گروه خواسته می شود که به صورت اختصاصی به روند و آینده آن شغل و عواملی که در آینده ممکن است باعث تغییر در ماهیت شغل گردند بپردازند.
- پذیرش توسط کارکنان : اگر کارکنان بفهمند که تجزیه و تحلیل شغل بر اساس تجربه افراد ماهر و با تجربه شاغل در آن شغل انجام شده آن را می پذیرند و از نتایج کارگاه حمایت می کنند.
- برون داد جامع و با کیفیت بالا : وجود ۵ تا ۱۲ کارشناس خبره به همراه تسهیل کننده ماهر به مدت دو روز باعث می شود کلیه اجزای شغل و دانش و مهارت و رفتار های ابزار و تجهیزات مورد استفاده در شغل وروند آینده شغلی به نحو صحیح و همه جانبه ای بدست آید.
- هزینه پایین:در این روش نتیجه فرایند تحلیل شغل برعکس برخی روشها که ۲۰الی ۳۰روز طول می کشند طی مدت دو روز حاضر می شود که این باعث کاهش چشمگیر هزینه ها می گردد.
چه زمانی دیکوم مورد استفاده قرار می گیرد؟
- نیاز به بازنگری کلی در برنامه های آموزشی موجود احساس شود.
- در مواردی که شایستگی های شغلی به منظور استخدام فرد جدید مورد نیاز باشد.
- یک شغل و یا یک واحد سازمانی جدید ایجاد شود.
- زمانی که براساس الزامات یا دستور العمل های جدید یک برنامه آموزشی جدید مورد نیاز باشد.
فواید دیکوم برای مدیریت سازمان چیست؟
- طراحی مجدد مشاغل
- انجام ارزیابی عملکرد
- نوشتن دستورالعمل ها و رویه های جاری
- تعیین ارزش افزوده هر کار
- کنترل فرایند توسعه صلاحیت ها در شرکت.
- فراهم کردن ورودی برای پیاده سازی استانداردهای ISO/QS و…
فواید دیکوم برای مدیران و روسای آموزش چیست؟
- مشخص کردن شایستگی ها جهت برنامه ریزی آموزشی.
- تعیین درجه سختی و اهمیت هر کار.
- ارزیابی نیازهای آموزشی.
- فراهم آوری مواد و محتوی آموزشی.
- تدوین استانداردهای عملکردی.
- تدوین آزمون های توسعه صلاحیت.
حامد رحیم پور لنگرودی – تسهیل کننده و مشاور تجزیه و تحلیل شغل و تهیه استاندارد آموزشی به روش دیکوم
شرکت کنندگان دوره می توانند با وارد کردن شماره گواهینامه (۸ رقم) در قسمت زیر، گواهینامه خود را مشاهده کنند. یا این شماره را در اختیار شرکت مورد نظر قرار دهند تا از صحت گواهینامه ی صادره اطمینان پیدا کنند. شماره گواهینامه از طرف شرکت رایان راهبرد پس از قبولی در آزمون پایانی در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.
دریافت فایل گواهینامه
رایان راهبرد چابک مشاوره منابع انسانی — آموزش منابع انسانی — شرح شغل — شناسنامه شغل — آنالیز شغل — ارزیابی شغل
مطالب مرتبط با تجزیه و تحلیل مشاغل و روش دیکوم
شرح شغل هی گروپ و شناسنامه شغل – آموزش کارگاهی
مهارت های لازم برای تعریف شایستگی انجام شغل O*net
شرح وظایف یا شناسنامه شغل؛ کدام مناسب تر است
مطالب و مقالات مشابه:
- کارگاه دیکوم برای بهبود محتوای آموزش
- آموزش مدیریت منابع انسانی: لیست دوره ها و کارگاه های آموزشی ۱۴۰۳
- کارگاه های آموزش منابع انسانی رایان راهبرد چابک
- نیازسنجی آموزشی و برنامه ریزی برای بهبود از راه آموزش منابع انسانی
- دوره آنالیز شغل و تهیه شناسنامه شغل به روش هی گروپ
- دوره آموزشی اثربخشی آموزش با مدل کرک پاتریک
- اطلاعات و شهریه دوره های آموزش منابع انسانی رایان راهبرد
- کار معنی دار و شغل معنی دار، خواسته ی بنیادی کارجویان
ویژگیهای خاص کارگاههای آموزشی رایان راهبرد چیست؟
کارگاههای رایان راهبرد بر اساس مدلها و روشهای روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شدهاند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارتها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد میکنند تا در موقعیتهای شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.
رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟
رایان راهبرد تأکید زیادی به درونیسازی متدهای به کار گرفتهشده در سازمانها دارد. به طوری که تمامی پروژههای مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز میشوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و میتواند خود، بهروزرسانیها را متناسب با تغییرات پیش برد.
مطالب و یادداشتهای وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگیهایی دارد؟
کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامهنگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشتهایی که در وب سایت منتشر میشوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمهای از روندها و سیگنالهای موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر میشوند.