ویرایش محتوا
نظام جدید ارزیابی مشاغل طبقه بندی

نظام جدید ارزیابی مشاغل وزارت کار

نظام جدید ارزیابی مشاغل در اجرای ماده (۳۸) قانون کار و به منظور انطباق طرح های طبقه بندی مشاغل با ضروریات کارگاه ها در تاریخ ۱۳۹۵/۳/۲۲ تصویب و ابلاغ شد.

نظام ارزیابی مشاغل برای فراهم آوردن امکان افزایش سطح دریافتی کارگران متناسب با بهره وری نیروی کار، رعایت پرداخت مزد مساوی برای کار هم ارزش در شرایط یکسان برای مرد و زن ایجاد تناسب بین ارزیابی شغل، ارزشیابی شاغلین و عملکرد نیروی کار مورد بازنگری قرار گرفت.

طرح طبقه بندی مشاغل و ارزیابی مشاغل وزارت کار - نظام جدید ارزیابی مشاغل
طرح طبقه بندی مشاغل و ارزیابی مشاغل وزارت کار از الزامات قانون کار ایران است — نظام جدید ارزیابی مشاغل

لینک دانلود نظام قدیم ارزیابی و طبقه بندی مشاغل وزارت کار

ویژگی های نظام جدید ارزیابی مشاغل

نظام جدید ارزیابی مشاغل [طبق مصوبه ۱۳۹۵/۳/۲۲ وزارت کار] در راستای ایجاد انعطاف پذیری لازم به منظور تشخیص عملکردهای متفاوت کارکنان و جبران خدمات افراد متناسب با کارایی قابلیت ها و توانایی ها هر یک در عین تبعیت از چارچوب ها و معیارهای مشخص پرداخت به آنان استفاده مطلوب و منطقی بر حسب گوناگونی و ماهیت کارگاه ها و کاربست درست و مناسب روش های علمی ارزشیابی و طبقه بندی مشاغل ایجاد مبنای عقلایی و قانونی ابلاغ گردید.

نظام جدید ارزیابی مشاغل در جهت تطبیق ارزش های تخصصی با شرایط کارگاه ها به منظور افزایش درآمد کارکنان و ایجاد ضوابط و معیارهای منصفانه مزدی بر مبنای واقعیات مشهود و نامشهود مشاغل نظام ارزیابی مشاغل در تاریخ ۱۳۹۵/۳/۲۲ مورد اصلاح و تجدید نظر کلی توسط وزارت کار قرار گرفت.

نظام جدید ارزیابی مشاغل شامل شش فصل به شرح زیر است:

فصل اول تعاریف و مفاهیم، فصل دوم نحوه ارزیابی مشاغل — نظام پرداخت، فصل سوم دستورالعمل اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل، فصل چهارم کمیته طبقه بندی مشاغل، فصل پنجم وظایف اداره کل روابط کار و جبران خدمت، فصل ششم سایر مقررات.

این فصول حاوی ۲۴ ماده و ۶ تبصره هستند که رعایت آنها برای تمامی سازمان های بالای ۵۰ نفر مشمول قانون کار الزامی است.

ویژگی های نظام جدید ارزیابی مشاغل

با توجه به انتظاراتی که از یک نظام جبران خدمت و مزد می رود، سیستم طبقه بندی مشاغل باید بتواند در عین برقرار نمودن عدالت در پرداخت، سازمان را در رقابت پذیری توانمند کند.

همچنین کارکنان می خواهند در سازمانی فعالیت کنند که تلاش های آنها را دیده و در واکنش بتواند کارکنان کوشا و توانمند را از سایرین تمیز دهد.

سیستم های قدیمی در جبران خدمت علاوه بر اینکه در پاسخگویی به این نیازها ناکام بوده اند، در تخصیص بهینه منابع و بودجه موجود هم موفقیت چندانی نداشتند.

به همین مناسبت همواره سازمان ها نسبت به اجرایی کردن نظام طبقه بندی مشاغل تردید داشته و آن دسته از سازمان هایی هم که آن را اجرایی می کردند، ناچار به چشم پوشی از آن در برخی حیطه ها بوده و یا سیستم هایی برای تکمیل آن به کار می بردند که هدف اصلی از استقرار نظام مزدی و جبران خدمت را نادیده می گرفت.

با بازخوردهایی که خط مشی گزاران در بیش از ۴۰ سال اجرای نظام طبقه بندی مشاغل گرفتند، سرانجام تصمیم به اصلاح نظام ارزیابی مشاغل گرفته شد. بدین ترتیب شرکت ها و سازمان ها اجازه یافتند با هماهنگی اداره کل جبران خدمت وزارت کار از نظام های نوین ارزیابی مشاغل استفاده کنند.

گفتنی است مدل هی گروپ در ارزیابی مشاغل و نظام جبران خدمت یکی از رویکردهای پذیرفته شده در کشور برای اجرای الزامات قانونی طبقه بندی مشاغل است که برخی از شرکت ها آن را اجرایی کرده و به تصویب وزارت کار رسانده اند.

 

یادداشت های مرتبط:

لینک دانلود نظام ارزیابی مشاغل

هی گروپ و نظام جدید ارزیابی و طبقه بندی مشاغل وزارت کار

نظام جدید ارزیابی و طبقه بندی مشاغل و جبران خدمت وزارت کار

دوره آموزش طبقه بندی مشاغل هی گروپ در وزارت کار

طرح طبقه بندی مشاغل؛ الزامات و ملاحظات

نقاط قوت هی گروپ در سیستم یکپارچه مدیریت منابع انسانی و مقایسه اجمالی

دوره طبقه بندی مشاغل — مؤسسه کار و تأمین اجتماعی

 

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: این محتوا محافظت شده است