ویرایش محتوا
مصاحبه تلفنی و آنلاین استخدام

هشت نکته در مصاحبه تلفنی

یکی از مهمترین نکات مصاحبه تلفنی این است که به خاطر داشته باشید مصاحبه تلفنی چیزی بیش از یک تست سرسری برای قضاوت در مورد اینکه شایسته مصاحبه حضوری هستید یا نه نیست.

شرکت ها این کار را برای صرفه جویی در زمان و هزینه انجام می دهند. چون گاهی متقاضیان شغل ها، رزومه های فریبنده دارند ولی نمی توانند ارتباط برقرار کنند. مهارت های ارتباطی ضعیف و کمبود اشتیاق دو دلیل عمده ای هستند که باعث استخدام نشدن افراد می شوند.

برای شرکت ها غیر ممکن است که تنها با خواندن رزومه تان بفهمند که این شایستگی ها را دارید. ولی یک مصاحبه گر خوب، در یک مصاحبه پنج دقیقه ای می تواند به خوبی آن را تشخیص دهد.

مصاحبه تلفنی معمولاً بین بیست دقیقه تا نیم ساعت طول می کشد. 

به طور معمول مدیر منابع انسانی و یا یک کارشناس منابع انسانی به شما تلفن می کنند. البته گاهی نیز ممکن است مدیر استخدام این کار را انجام دهد. در موارد نادری هم یک کنفرانس تلفنی چند نفره با منابع انسانی و مدیر واحد مربوطه هماهنگ می شود. 

اینکه افراد صاحب اختیار بدین ترتیب تحت تأثیر شما باشند، معمولاً می تواند نشانه ی خوبی باشد. در غیر اینصورت چرا باید دو نفر وقت شان را برای صحبت با شما اختصاص دهند؟ 

مصاحبه های تلفنی تمایل به سردی دارند. در این وضعیت مشاهده خواهید کرد که مدیران و افراد منابع انسانی می خواهند با سرعت کار مناسب برای کسب و کار را انجام دهند و از این مرحله بگذرند. از این مسأله ناراحت نبوده و سر باز نزنید. از اینکه رزومه تان توانسته به اندازه کافی برای یک جلسه سریع علاقه ایجاد کند خوشحال باشید. به خاطر داشته باشید که تاکنون کسی یک رزومه را استخدام نکرده است.

فردی که شما را مصاحبه می کند، احتمالاً یک فرم یکی دو صفحه ای با سؤالات از پیش مشخص شده را مورد استفاده قرار می دهد. آنها معمولاً رزومه شما را نیز به عنوان دستور جلسه استفاده می کنند. مطلب حاضر یکی از نکات مربوط به این نوع مصاحبه شغلی است که دانستن آنها به ویژه برای کارجویان مفید است.

مصاحبه تلفنی از نوع مصاحبه های غربال گری است؛ مخصوصاً اگر با فردی از واحد منابع انسانی صحبت می کنید. به عبارت دیگر، کمی بیشتر از یک مصاحبه ی رو در رو احساس دفاعی بودن خواهید داشت. به هر حال دانستن برخی از کلیدهای تکنیک های مصاحبه شغلی می تواند از اضطرابتان بکاهد.

مشغولیت ذهنی مصاحبه گر در این وضعیت پیدا کردن هر نوع مشکل، سؤال و شکاف در رزومه تان است که می تواند شما را غربال کند به طوری که باعث نشود که مدت زمان زیادی را با فرد نامناسب تلف کنند.

از سوی دیگر، اگر شما آنها را با پاسخهایتان تحت تأثیر قرار دهید، آماده باشید که در انتهای مصاحبه تلفنی، برای یک مصاحبه حضوری دعوت شوید.

مصاحبه تلفنی
مصاحبه تلفنی یک راه برای سنجش اولیه کارجو و کاندیدای استخدام است

هشت نکته مصاحبه که می توانند موجب برجستگی تان شوند، از این قرار است.

نکته شماره یک:

تقاضا کنید که مصاحبه کننده در یک زمان مشخص با شما تماس بگیرد. منتظر ماندن در تمام طول روز برای یک تلفنی مهم، مخل اعصاب بوده و آزار دهنده است.

نکته شماره دو:

برای مصاحبه تلفنی خوب آماده شوید. یک مزیت مصاحبه تلفنی این است که می توانید یادداشت ها یا هر چیزی که به حافظه کمک کند، در مقابل تان داشته باشید.

نکته شماره سه:

از مصاحبه روی تلفن همراهتان ابا داشته باشید. تکنولوژی عالی است، ولی نمی توانم به شما بگویم که چند بار تلفن قطع شد و یا از سوی دیگر خط می شنیدم «الو، الو … آیا هنوز پشت خط هستید … الو، الو …آیا صدایم را می شنوید؟»

نکته شماره چهار:

صدای صندوق صوتی خود را تغییر دهید. بعضی از افراد فکر می کنند که اگر بچه چهار ساله شان پیغام صندوق صوتی بگذارد با مزه است. دیگران احساس غیر معمولی از شوخی که آنها دوست دارند با دیگران بکنند، دارند.

نکته شماره پنج:

به تلفن های پشت خطی جواب ندهید. حتی اگر توانستید آن را غیر فعال کنید، بهتر است.

نکته شماره شش:

آماده باشید که زمان مناسب برای مصاحبه را پیشنهاد دهید. از پرسیدن در مورد مصاحبه نهراسید. وقتی که مصاحبه به نتیجه رسید، به مصاحبه کننده چند تاریخ که در آن شما برای مصاحبه آماده هستید، ارائه دهید.

نکته شماره هفت:

خودتان باشید، ولی به خاطر داشته باشید که تلفن دستگاه سردی است. متخصصان ارتباطات می گویند که ۸۰% از ارتباطات مان با فرد دیگر به صورت غیر کلامی است. گرفتن احساس کسی با صدا از طریق تلفن بسیار سخت است. مطمئن شوید که موقع صحبت، حتماً لبخند می زنید.

نکته شماره هشت:

انتظار وقفه های سکوت را در طول مصاحبه تلفنی داشته باشید. به خاطر داشته باشید که قبلاً گفته شد شخصی که در حال مصاحبه با شماست، در زمان صحبت، مشغول پر کردن فرم نیز هست. در زمانی که به سؤالات شان پاسخ می دهید، آنها مشغول نوشتن پاسخ های تان بر روی فرم ها هستند.

اغلب مصاحبه کننده ها روی این موضوع تمرکز می کنند و وقتی که صحبت را تمام می کنید، بازخوردهای کلامی نمی دهند. در یک مصاحبه معمولی این اتفاق نخواهد افتاد. شما به سرعت پاسخ هایی مبنی بر اینکه حرف تان را فهمیده اند و یا با شما موافقند دریافت می کنید. حتی موقعی که سرشان را تکان می دهند یا لبخند می زنند، نوعی بازخورد است که در مورد تلفن چنین نیست. نگذارید که این اتفاق در طول مصاحبه تلفنی برایتان بیفتد. از وسوسه صحبت مداوم به خاطر اینکه تاب ایستادن در سکوت را ندارید، بپرهیزید.

بسیاری از اصول و نکات گفته شده در این نوشته در مورد مصاحبه آنلاین استخدامی نیز صدق می کند.

ترجمه: سایت رایان راهبرد چابک

http://www.job-interview-wisdom.com/phone-interview-tips.html

 

مطالب و یادداشت های مرتبط با این موضوع:

سؤالات کاربردی مصاحبه استخدام منابع انسانی

مصاحبه استخدامی و پاسخ کارگشای «نمی دانم»!

مصاحبه بر اساس شایستگی

هشت راه حل آسان برای پذیرفته شدن در مصاحبه استخدامی

کانون ارزیابی در مدیریت منابع انسانی استخدام

آیا در مصاحبه استخدامی دنبال ابرمرد می گردیم؟

بسته ی جبران خدمت برای تازه واردان

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: این محتوا محافظت شده است