ویرایش محتوا

نکاتی در مورد جذب نیروی انسانی با محوریت رزومه

فعالیتهای مرتبط با منابع انسانی گستره وسیعی دارند از مباحث رفتاری، سازمانی و مشاوره ای گرفته تا راه حلهای مدیریتی و گاهی حتی مالی؛ اما به صورت عام وظایف مدیریت منابع انسانی را می توان در دسته های ذیل طبقه بندی نمود:

ü سازماندهی

ü جذب منابع انسانی

ü توسعه منابع انسانی

ü مدیریت پاداش

ü روابط کارکنان

ü بهداشت، ایمنی و رفاه

ü امور اداری و استخدام کارکنان

جذب فرایندی است که طی آن افرادی که واجد شرایط سازمان ما هستند و در دسترس ما هستند را در پست های خالی مورد نظر سازمان به کار می گیریم.

در این میان فرآیند جذب منابع انسانی شامل موارد ذیل است:

ü برنامه ریزی

ü کارمندیابی

ü انتخاب

ü استخدام

سازمان ها به دو طریق می توانند نیروی کار مورد نیاز خود را استخدام کنند:

استخدام از داخل سازمان و استخدام از خارج سازمان

در استخدام از داخل سازمان، از منابع اطلاعاتی موجود درون سازمان استفاده می شود که از جمله مزایای آن کاهش هزینه های استخدام و افزایش روحیه وانگیزه ی کارکنان و همچنین افزایش سرعت در پر کردن پست های خالی سازمان می باشد.

اما در شرایطی که نیروی کار مورد نیاز سازمان را نتوان از میان کارکنان داخلی انتخاب کرد، ناچار به استفاده از نیروی کار خارج از سازمان می شویم.

استفاده از نیروی کار خارجی برای سازمان مزایایی دارد که عبارتند از:

امکان جستجوی نیروی کار مورد نظر در میان متقاضیان بیشتر

ورود ایده های جدید به سازمان

گسترده شدن ارتباطات سازمان از طریق ورود فرد جدید

به حداقل رساندن امکان بروز اصل پیتر

کاهش درگیری های داخل سازمان

اما سئوالی که وجود دارد این است که چگونه متقاضیان را از وجود پست خالی در سازمان مطلع کنیم و از طرف دیگر چگونه تقاضای آنها را بررسی کنیم؟

یکی از بهترین راه های بررسی افراد متقاضی دریافت رزومه آنها و مطالعه ی آن می باشد. در ادامه به شناخت رزومه و محتوای آن می پردازیم و سپس به راه های اطلاع رسانی برای پست خالی و جمع آوری رزومه می پردازیم.

رزومه

در محیط کار هر نوع معرفی باید رسمی باشد. از زمانی که رقابت بین افراد جویای کار زیاد شد بحث روزمه مطرح شد.

روزمه عبارت است از فرم اطلاعات فردی که به ما در مورد متقاضیان اطلاعاتی را در اختیار کارفرمایان قرار می دهد.

موارد زیر مهمترین عناصر رزومه هستند:

ü مشخصات فردی

ü سوابق تحصیلی

ü سوابق کاری

ü دوره های آموزشی

ü مهارت ها (مهارت های کامپیوتری، زبان و…)

ü موفقیت ها

ü و…

که سازمان ها می توانند این اطلاعات را در قالب یک فرم از پیش تعیین شده در اختیار متقاضیان قرار دهند و یا از متقاضیان بخواهند که یک فرم را به صورت آزادانه و با فرمت مورد نظر خود برای سازمان ارسال کنند که هر دوی این روش ها مزایا و معایب خود را دارند.

از جمله مزیت های روش اول این است که سازمان تنها اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت می کند و از عدم جمع آوری اطلاعات اضافی و همچنین جمع آوری اطلاعات اصلی مورد نیاز خود مطمئن می شود و می تواند راحت تر اطلاعات مورد نظر خود را مستند کند. از طرف دیگر اجازه دادن به متقاضی برای ارسال رزومه به سلیقه ی خود می تواند نشان دهنده ی نیات متقاضی و مهارت ها و نقطه تاکید وی باشد.

پیشنهاد می شود در کنار ارائه فرم استاندارد روزمه از متقاضی خواسته شود تا فرم روزمه ی شخصی خود را نیز ارسال کند. 

برخی سازمانها از متقاضیان می خواهند تا رزومه ی خود را به صورت آنلاین تکمیل کنند مانند بعضی از بانکها در مقابل برخی دیگر نیز از متقاضیان می خواهند تا با تکمیل فرم دانلود شده ی روزمه آن را برای سازمان به صورت پست الکترونیک بفرستند.

در این میان سازمانهایی نیز هستند که از متقاضیان می خواهند که رزومه ی خود را برای آنها پست کنند. بدیهی است که این روش زمان بر بوده و در بسیاری از موارد ناکارآمد است.

البته سازمان ها باید توجه کنند با توجه به نوع شغل و حرفه و سطح تخصص و تحصیلات متقاضی کدام یک از این روش ها مناسب تر است.

انواع رزومه

انواع رزومه ای که متقاضیان می توانند برای شرکت ها ارسال کنند با توجه به ترتیب قرار دادن اطلاعات در آن به صورت زیر طبقه بندی می شوند:

۱. Per­for­mance resume (chrono­log­i­cal)

۲. Func­tion­al resume

۳. Tar­get­ed resume

۴. Alter­na­tive resume (com­bi­na­tion)

نحوه ی قرار گرفتن اطلاعات در  رزومه عملکردی به شکل زیر است:

جزئیات مشخصات فردی شامل نام، آدرس، تلفن

جزئیات شناسنامه ای یا هدف شغلی

مسیر و کارراهه شغلی

سوابق شغلی و تجربیات

تحصیلات

علائق حرفه ای

مراجع تأیید کننده

زمانی افراد از رزومه عملکردی استفاده می کنند که بخواهند در زمینه ی شغل قبلی خود فعالیت کنند، شغل های قبلی و یا شرکت قبلی که در آن مشغول بوده اند بسیار شناخته شده و معتبر باشد و ارتقا شغلی آنها در مدت سابقه شغلی مشهود باشد.

نحوه قرار گرفتن عناصر رزومه در روزمه های وظیفه ای:

جزئیات مشخصات فردی شامل نام، آدرس، تلفن

اهداف مسیر و کارراهه شغلی

تجربیات حرفه ای

سوابق کاری

علائق حرفه ای

مدارک تحصیلی آکادمیک

جوایز

دوره های گذرانده شده

موارد استفاده از این روزمه زمانی است که فرد می خواهد بر توانمندی ها و موفقیت های خود در طول سابقه شغلی تاکید کند، تاکید بر کار در شغل های قبلی نداشته باشد، در سوابق قبلی خود تنوع داشته باشد و در مواردی سابقه ی ترک خدمت و یا مرخصی طولانی مدت و یا اخراج در شغل های قبلی خود داشته باشد.

ترتیب قرار گرفتن اطلاعات در رزومه هدفمند به صورت زیر است:

جزئیات مشخصات فردی شامل نام، آدرس، تلفن

اهداف

مهارتها و فعالیتهای انجام شده مرتبط با شغل مورد هدف

سابقه کار (مرتبط با شغل مورد هدف)

علائق مرتبط با شغل هدف 

زمانی که هدف استخدام شدن در یک شغل خاص باشد، سابقه خیلی قوی برای این شغل نداشته باشد و فرد در حال تغییر شغل باشد از این روزمه استفاده می کند.

و در نهایت رزومه ترکیبی، به صورت ترکیبی از موارد فوق نوشته می شود، عموما برای احراز مشاغل مدیریتی نیست و برای مشاغلی مانند طراحی لباس و یا مسئول روابط عمومی استفاده می شود و هدف آن اثبات خلاقیت و دارا بودن هوش بالاست.

حال سئوالی که پیش می آید این است که:

چگونه رزومه افراد مورد نظر را بدست بیاوریم؟

سازمان های می توانند به سه روش زیر روزمه افراد مورد نظر خود را بدست بیاورند:

„ چاپ آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار و محلی

„ رجوع به موسسات و سایت های کاریابی

„ جمع آوری مستمر رزومه افراد مختلف از طریق سایت شرکت

هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و سازمان ها باید با توجه به نیاز خود و میزان تخصص و سطح مهارت مورد نیاز خود یکی از این روش ها را انتخاب کنند.

در برخی موارد سازمان ها از روش معرفی کارمندان برای استخدام کارمند جدید نیز استفاده می کنند.

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است