ویرایش محتوا

«انعطاف محل کار»؛ یک استراتژی مدیریت استعداد

کنفرانس مدیریت استعدادها ۲۰۱۲ توسط «جامعه مدیریت منابع انسانی» و در نزدیکی واشنگتن در ابتدای مِی برگزار گردید. آنطور که تِرزا هوپکه[i]، یکی از متخصصان مشاوره کار و زندگی در سخنرانی خود مطرح کرد، «انعطاف پذیری در محل کار، نه یکی از مزایا است و نه حقی برای کارکنان؛ بلکه یک استراتژی کسب و کار است» او همچنین اضافه کرد که محل کار انعطاف پذیر، یک پیشامد خوشایند نیست، بلکه قدرتی باورنکردنی است.

هوپکه می گوید: شرایط جدید اقتصادی که سازمانهای کوچک و بسیار بهره ور را طلب می کند، کارفرمایان را مجبور کرده که در مورد استراتژی های مدیریت استعداد به صورت متفاوتی فکر کنند. او همچین ذکر کرد مطالعات نشانگر این هستند که تا حتی ۸۱ درصد از نیروی کار ایالات متحده در حال فکر بر روی فرصتهای دیگر استخدامی هستند. تعهد و نگهداری استعدادهای برترتان با خطر مواجه است که این موضوع می تواند مستقیماً بر روی موفقیت و پایداری سازمانتان تأثیر گذارد. انعطاف پذیری یکی از بهترین ابزارهایی است که می تواند موجب تشویق و نگهداری استعدادها شده و شکافهای مهارتی را ببندد.

به عنوان یک نمونه، هوپکه به مشاوری با سوابق عملکرد درخشان که پیشنهاد داد که هفته ای یک روز را در منزل کار کند اشاره می کند. او پس از رد شدن این پیشنهاد شرکتشان را ترک کرده بود. (به او مثل دیگر نمونه ها گفته شده بود که اگر ما این کار را برای شما بکنیم، مجبوریم که این کار را برای همه انجام دهیم؛ بدون اینکه فکر شود که انجام این کار در واقع چقدر می تواند برای شرکت خوب باشد.) پس از این مسأله، آن زن مشاوره به صورت شخصی را شروع کرد.

همانند یک «گلوله نقره» انعطاف پذیر باشید

انجام این سیاست خواه کار از راه دور باشد یا هفته ی کاری فشرده و یا برنامه کاری جایگزین و یا هماهنگی های دیگر که هوپکه آنها را انعطاف محل کار نامیده، همانند یک گلوله نقره در میان جبران خدمات غیر مالی، استقلال کارمند را برای کنترل اینکه کِی، کجا و چگونه کارش را انجام دهد، تضمین می کند. 

در حالی که پژوهشها نشان می دهند که هشتاد درصد کسب و کارهای ایالات متحده می گویند که انعطاف محل کار را اعمال نموده اند، اغلب آنها این کار را به صورت موردی و نه به عنوان یک «فرهنگ انعطاف پذیر» و بخشی از استراتژی مدیریت استعدادها به کار می برند.

انعطاف پذیری همه چیز را تحت تأثیر قرار می دهد.

هوپکه برای نشان دادن مزایای یک فرهنگ انعطاف پذیر، اظهار کرد که چگونه انعطاف پذیری بر حیطه های مختلف سازمان تأثیر مثبت می گذارد. به عنوان مثال سازماندهی و چینش انعطاف پذیر می تواند:

ü سلامت کارکنان را با کاهش استرس و اجازه دادن به کارکنان برای کار در منزل زمانی که احساس ضعف می کنند بهبود دهد (با این ارزش افزوده که آنها به محل کار نیامده و دیگر کارکنان را مریض نمی کنند)

ü هزینه های ساختمانی کمتر که با کاهش فضای اداری و یارانه کمتر برای فضای پارکینگ و ایاب و ذهاب دستیافتنی می شود.

ü اطمینان از اینکه کسب و کار با وجود شرایط نامساعد جوی، مسائل فنی و بحرانها به فعالیت ادامه خواهد داد.

ü افزایش تنوع و ظرفیت با اختصاص آنهایی که ناتوان جسمی بوده و نیاز به پرستار دارند و کسانی که به خاطر آئین های مذهبی نیازمند انعطاف هستند.

قرار دادن انعطاف پذیری در استراتژی

هوپکه پیشنهاد می کند هنگامی که انعطاف کار عمیقاً در سازمانی پایه گذاری شد، مدیران می فهمند که قبل از گفتن جواب رد به تقاضا برای برنامه کاری انعطاف پذیر، بایستی گفتن جواب مثبت را در نظر گرفته و به اینکه چگونه انعطاف پذیری می تواند در متن یک گزینه راه حل آمیز عمل کند وزن دهند. اگر مسائلی در این رابطه وجود دارد، مدیران باید آماده باشند که به جای رد این موارد، این گونه چینش کاری را در یک گروه پایلوت امتحان کنند.

وی می گوید به منظور دستیابی به این سطح از پذیرش، پشتیبانی و قبول آن از سوی مدیریت حیاتی است.

در میان پیشنهادات او موارد ذیل نیز دیده می شوند:

Ø انعطاف پذیری را به یک بخش کلیدی در گزاره ارزش کارکنان سازمان تبدیل کنید.

Ø مطمئن شوید که انعطاف پذیری هرج و مرج نیست بلکه یک سائق کلیدی برای تعهد است.

Ø از انعطاف پذیری به عنوان اهرمی برای استخدام استعدادهای بکر استفاده کنید.

Ø سازمان را به عنوان فراهم کننده راه حل های انعطاف پذیر خوشنام[ii] کنید.

Ø از انعطاف پذیری به عنوان اهرمی برای طراحی مجدد فرآیندهای کاری استفاده نمایید.

به منظور حصول این نتایج، هوپکه پیشنهاد می کند:

v انتظارات مورد نظر از چینش انعطاف پذیر را برای مدیران و کارمندان با شفافیت روشن کنید

v استفاده از گزینه های انعطاف پذیر را در برنامه های آموزش و توسعه مدیران در نظر گرفته و استفاده مؤثر از فعالیتهای انعطاف پذیر را در پرونده های کارراهه و شایستگی های مورد نیاز کارکنان قرار دهید.

v مدیران را بر اساس اینکه با چه کیفیتی چینش های انعطاف پذیر را اجرا می کنند، ارزیابی کرده و نتیجه را در تصمیمات جبران خدمت دخیل کنید.

v هوپکه سرانجام با نشان دادن یک فیلم سه دقیقه ای که برای غلبه بر مقاومت مدیران با برجسته کردن راههای متفاوت که بعضی از آنها خیلی عینی نیستند و در آنها انعطاف در محل کار موفقیت کسب و کار تضمین نموده طراحی شده بود، به پایان برد.

ترجمه: رایان راهبرد چابک

در صورتی که برای حفظ استعدادهای سازمانتان با مشکل مواجهید و آمار ترک نیروی کار باارزش و آموزش دیده در سازمانتان بالاست، رایان راهبرد چابک راهکارهای مطالعه و تجربه شده ای را به شما پیشنهاد می کند.


[i] Tere­sa Hopke

[ii] Brand

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است