ویرایش محتوا

خلاصه نشست اول کلاب هاوس «انتظارات و نقش های منابع انسانی نوین

کلاب هاوس منابع انسانی

خلاصه نشست اول کلاب هاوس

کلاب هوس منابع انسانی
کلاب هاوس منابع انسانی


کلاب هاوس با موضوع: «انتظارات و نقش های منابع انسانی نوین – سیر منابع انسانی از قرن نوزدهم میلادی تا ۲۰۲۰»


تاریخ برگزاری: سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ از ساعت ۱۹:۰۰ تا ۲۰:۰۰

 

منابع انسانی نوین
ضمن تشکر از همراهان و مشارکت کنندگان در جلسه اول کلاب هاوس، به اطلاع همکاران و علاقه مندانی که امکان حضور در جلسه اول را نداشته اند می رساند که خلاصه موضوعات و نکات و مباحث مطرح شده در جلسه اول به شرح زیر بوده است:
برای اینکه راه های طی شده در زمینه منابع انسانی دنیا روشن شود و از درس آموخته های ارزشمند آنها نیزاستفاده شود، بدون تکرار همان راه ها و از تجربه ی مجدد تجربیات گذشته، هرچند اگر با رنگ و روی زمانه آمیخته شده باشد، پیشگیری شود،

ضروری است که آنچه در این سفر گردآوری شده مرور شود. بدین منظور سیر تحول مدیریت منابع انسانی به اختصار با ترتیب زیر بررسی شد:
قرن ۱۹: شالوده آن چه که می توان آن را مبنای شکل گیری مدیریت منابع انسانی دانست، در اواخر قرن نوزدهم میلادی گذاشته شد. مسئولین امور رفاهی این نقش را در سازمان ها بر عهده داشتند.

این مسئولین عمدتن زنانی بودند که وظیفه ی محافظت از زنان و دختران در محیط کار را بر عهده داشتند. نفوذ و قدرت گرفتن اتحادیه ها نیز در این مسیر تسهیل کننده شد.


جنگ اول: سال های ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ که همزمان بود با جنگ جهانی اول به خاطر تقاضایی که برای حضور مردان در جنگ ها پدید آمد، نقش زنان در سازمان ها برجسته تر شد. مدیران استخدام و مدیران کارگران نقش حمایتی را بر عهده گرفتند.

کلاب هاوس پیشرفت منابع انسانی
دهه ۱۹۳۰: مشخص شد که بهبود مزایا برای استخدام، انگیزش و نگهداشت کارکنان ضروری است و باید به آن اهمیت داده شود.

برخی از حرکت ها در فضای مدیریت منابع انسانی کشور، نظیر توجه به «حال خوب» و آوردن «فان» به محیط کار، هرچند برای فضای کار دارای اهمیت هستند، ولی بیشتر از اینکه حرکتی جدید در راستای مدیریت منابع انسانی باشند، راهکارهای استفاده شده از دهه سی میلادی با چاشنی نوگرایی هستند.


جنگ دوم: که از سال ۱۹۳۹ شروع شد و تا سال ۱۹۴۵ طول کشید، توجه به امور رفاهی و پرسنلی را جدی تر کرد. در این دوره روشن شد که برای تولید تأسیسات و تسلیحات جنگی باید به مسائل پرسنلی و انگیزشی توجه کرد. «مدیریت پرسنلی» برای اجرای قوانین در سازمان های تولید کننده ی دولت محور استقرار پیدا کرد.


دهه ۱۹۶۰: کمبود مهارت های مذاکره ای و موضوعات مربوط به روابط صنعتی تشخیص داده شد. توجه به «روابط کار» در سازمان ها بدین منظور پایه گذاری شد.


دهه ۱۹۷۰: استفاده از علوم اجتماعی برای انگیزش و رفتار مورد توجه قرار گرفت. توجه به بعد فردی در تحلیل و بهبود رفتار در سازمان کافی دانسته نشد و بسیاری از کنش ها در سازمان با منشأ و تحت تأثیر مسئول اجتماعی معرفی شدند.

هم اکنون در بسیاری از سازمان ها کمبود توانایی مذاکره و همدلی و همزیستی بین کارگر و کارفرما همچنان برجسته است.


۱۹۸۰: دهه ای است که «مدیریت منابع انسانی» به عنوان حرکت ها و فعالیت های خلاقانه بر اساس دانش و تحلیل های متخصصان این حیطه، راه خود را از امور اداری و پرسنلی جدا کرد.


۲۰۰۰: تولد «منابع انسانی شرکت¬یار» (HR Busi­ness Part­ner: HRBP) توسط دیو اولریش، توجه به مفاهیم کسب و کاری توسط فعالان و متولیان منابع انسانی را گریز ناپذیر کرد. شایستگی های کارشناسان و رهبران منابع انسانی نه تنها موضوعات تخصصی بر اساس وظیفه، بلکه مفاهیم کسب و کاری نظیر رقابت و صنعت محل فعالیت و از این قبیل شد.


۲۰۲۰: به روز رسانی منابع انسانی شرکت یار و ارائه ی «نسخه دوم» آن با گسترده شدن دایره ذی نفعان انجام شد. ذی نفعان منابع انسانی در این مفهوم، دیگر نه تنها مدیران و کارکنان، بلکه مشتریان، جامعه، سرمایه گذاران و سایرین را نیز دربر گرفت.


در ادامه ی جلسه، صحبت هایی درخصوص موانع و مشکلات استقرار منابع انسانی نوین در سازمان های کشور، مخصوصن سازمان های دولتی بزرگ کشور ایران صورت گرفت.
یکی از این موانع، توجه به فعالیت ها در مقابل توجه به فرآیندها دانسته شد.

بدین ترتیب که بر اساس مدل آبشاری و مدل استار در طراحی ساختار، پس از تعیین استراتژی اساسی کسب و کار، نوبت به طراحی ساختار بر اساس فرآیندهای اصلی، سپس مشاغل در حیطه های مشخص شده در ساختار سازمانی و پس از آن تعریف مسئولیت های کلیدی و فعالیت ها می رسد.

حرکت بر خلاف این جریان می تواند نشان دهنده ضعف فرآیند و نتیجه محوری در سازمان باشد.


قرار بر این شد تا در جلسه ی آتی کلاب هاوس که در روز سه شنبه ۱۹ مرداد تشکیل خواهد شد، به نقش های نوین منابع انسانی پرداخته شود.

کلاب هاوس منابع انسانی نوین

شایان ذکر است که با فراگیر شدن پلتفرم برگزاری جلسات آسان صوتی《کلاب هاوس، رایان راهبرد نشست هایی را در راستای مفاهیم منابع انسانی نوین سازماندهی نموده است. در نظر است این جلسات عصر روزهای سه شنبه برگزار شود.


کلاب منابع انسانی رایان راهبرد مکانی برای صحبت در مورد یافته‌ها و تجربیات فعالان منابع انسانی است و از گزارشات اعضا در مورد رویکردها و روش‌های نوین بین‌المللی در آن استقبال می‌شود.


حضور در این نشست ها رایگان است. در صورت تمایل به حضور پس از نصب اپلیکیشن کلاب هاوس وارد روم منابع انسانی با آدرس زیر شوید:

لینک حضور در کلاب هاوس هفتگی منابع انسانی

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است