کوفی عنان و نقش CHRO as Ambassador
نگاهی به رزومه کاری کوفی عنان، دبیرکل فقید سازمان ملل آموختنی هایی برای منابع انسانی دارد.
علاوه بر اینکه کوفی عنان را به عنوان مدیری می شناسند که در جهت اصلاحات ساختاری در سازمان ملل فعالیت نمود، و تلاشهایش را در جهت برقراری صلح در جهان متمرکز کرد تا جایی که منجر به اهدای جایزه ی صلح نوبل نیز به او نیز شد.
کوفی عنان یکی از کسانی است که سطوح مختلف کارراهه و مسیر شغلی را در سازمان ملل طی نمود تا به بالاترین منصب آن برگزیده شد.
این در حالی است که وی، نقش های مدیریتی در سازمان ملل را نیز از سمت «مدیر پرسنلی» شروع کرده بود. با این نمونه شایسته است به یکی از مدل های نوین منابع انسانی که مدیر ارشد منابع انسانی را به عنوان سفیر در نظر می گیرد، بپردازیم: CHRO as Ambassador*
در این دیدگاه، مدیر ارشد منابع انسانی در ارتباط مستقیم با تیم مدیریت و هیأت مدیره و کارکنان، کاندیداهای استخدام، حتی سازمان های بیرونی است.
در این نقش های ارتباطی، او باید اولین کسی باشد که از دفتر خارج شده. و به سایر واحدها و قسمت ها می رود؛ بتواند نمایندگی شرکت را برعهده بگیرد؛ که مستلزم داشتن شناخت عمیق از کسب و کار است.
او با جلب اعتماد مدیر عامل و مدیران ارشد حلقه ی اتصال آنها و سایر استعدادهای کلیدی سازمان میشود.
این نقش ها همان اجزای تشکیل دهنده ی مدل “مدیر ارشد منابع انسانی درنقش سفیر” است.
از او انتظار می رود که همواره در جستجوی تحول دائمی مدل کسب و کار و سازمان باشد.
به همین مناسبت مدیر ارشد منابع انسانی در نقش سفیر باید توانمندی هایی داشته باشد. که طی آن بتواند تفویض اختیار را قبول کرده. و به عنوان کارگزار و تسهیل کننده و مذاکره کننده، با دیدگاهی راهبردی و پیش نگرانه عمل کند.
به همین دلیل لازم است مدیر ارشد منابع انسانی یا سرمایه انسانی به برند سازی نیز بپردازد؛
هم برند شخصی و هم برند سازمانی. او باید بتواند خود را به عنوان کسی که دوستدار کارکنان و پذیرای آنها و نظراتشان است .
و در همین حال از قابلیت اعتماد و اتکای کافی برخوردار است، معرفی کند.
آیا تاکنون به نقش مدیر ارشد منابع انسانی به عنوان یک سفیر فکر کرده اید؟ مشاوره مدیریت منابع انسانی همراه شما در این مسیر است.
* این اصطلاح را ریچارد گرینه استفاده کرده است
رهبری تیم با استفاده از مدل تاکمن
مطالب و مقالات مشابه:
ویژگیهای خاص کارگاههای آموزشی رایان راهبرد چیست؟
کارگاههای رایان راهبرد بر اساس مدلها و روشهای روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شدهاند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارتها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد میکنند تا در موقعیتهای شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.
رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟
رایان راهبرد تأکید زیادی به درونیسازی متدهای به کار گرفتهشده در سازمانها دارد. به طوری که تمامی پروژههای مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز میشوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و میتواند خود، بهروزرسانیها را متناسب با تغییرات پیش برد.
مطالب و یادداشتهای وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگیهایی دارد؟
کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامهنگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشتهایی که در وب سایت منتشر میشوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمهای از روندها و سیگنالهای موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر میشوند.