ویرایش محتوا

محاسبه ROI در آموزش

اثربخشی نتیجه مورد انتظار از سرمایه گذاری در آموزش منابع انسانی است.

سازمانها معمولن روی اندازه گیری حضور، تکمیل دوره و رضایت کارآموزان برای تعیین میزان موفقیت برنامه های آموزشی تمرکز می کنند.

اما مشکل اینجاست که این سنجه ها در کمک به کسب و کار برای فهمیدن میزان اثربخشی نتیجه آموزش و اطمینان از تطابق با حد مورد انتظار، موفق نیستند.

اثربخشی نتیجه آموزش
اثربخشی نتیجه آموزش

اما به راستی این کار را چگونه انجام دهیم؟

یک رویکرد گام به گام برای تعیین سود سرمایه گذاری در آموزش (ROI)

رهبران کسب و کارها به دنبال یافتن تعداد شرکت کنندگان و نمره میزان رضایت و از این قبیل دلایل برای ادامه سرمایه گذاری روی آموزش نیستند؛ بلکه جویای این هستند که به ازای هر مبلغ سرمایه گذاری در آموزش، چه مبلغ نتیجه ای حاصل می شود.

برای اینکه اثربخشی نتیجه آموزش را در سازمان تان اعتبار ببخشید، باید بتوانید اثر آن را روی کسب و کار را به زبان مالی نشان دهید. این موضوع به توان شما در موارد ذیل بر می گردد:

  • تعریف نیازهای کسب و کاری که باید پاسخ داده شوند
  • تعیین اینکه آیا آموزش واقعاً راهکار مناسبی برای رفع نیازهای مورد نظر است؟
  • تعریف نتایج درست آموزش (انتظارات از آموزش)
  • انتخاب راهکار آموزشی مناسب (روش و تکنیکهای آموزشی)
  • ایجاد و استفاده از سنجه ها و شاخصهای درست
  • مهیا کردن یک ارزیابی معنادار از بازگشت سرمایه آموزش
اثربخشی نتیجه آموزش
اثربخشی نتیجه آموزش

برای تعریف سنجه ها تعیین کنید که چگونه موفقیت برنامه آموزشی را اندازه گیری خواهید کرد. به عنوان نمونه اگر کارکنان یک هتل به طور مداوم به خاطر بلد نبودن نحوه استفاده از نرم افزار به روز شده، در تخصیص امتیازات صداقت مشتریان موفق نمی شوند، هتل می تواند برای ماژول نرم افزاری خاص، دوره آموزشی برگزار کند. نتیجه مورد انتظار از آموزش این خواهد بود که افراد بتوانند از این پس امتیازات مربوط به صداقت مشتریان را به درستی در سیستم مربوطه اختصاص دهند. سنجه های ارزیابی موفقیت آموزش در این وضعیت، موارد ذیل خواهد بود:

  • مدت زمانی که در طول هفته برای اصلاح امتیازات داده شده صرف می شود
  • مدت زمانی که در طول هفته برای پاسخ به شکایتهای مشتریان در خصوص امتیازات صداقت اختصاص داده می شود
از خودتان بپرسید که در حال حاضر برای اندازه گیری میزان دستیابی به نتایجی که به دنبالش هستید، از چه سنجه هایی استفاده می کنید. بدین ترتیب اولین ارزیابی خود را قبل از آموزش انجام دهید تا بتوانید مبنایی برای مقایسه فراهم کنید.

اثربخشی نتیجه آموزش

نکته بعدی این است که چگونه و نیز در چه فواصل زمانی باید از سنجه ها استفاده کنید. اندازه گیری و محاسبه بازگشت سرمایه بسیار مهم است. بعد از اینکه آموزش برگزار شد، سنجه هایی را که تعریف کرده اید به کار برید. به خاطر داشته باشید که تغییر معمولن بلافاصله پس از اجرای آموزش اتفاق نمی افتد، بلکه افراد برای به کار بردن دانش و استفاده از مهارتهای جدیدشان به زمان نیاز دارند.

علاوه بر تعیین مبنایی برای مقایسه قبل از اجرای آموزش خوب است که سنجه ها را بلافاصله پس از اجرای آموزش نیز اندازه گیری کنید؛ ولی مطمئن شوید که به آن بسنده نکرده و تغییرات را بر اساس یک دوره زمانی مرتب (مثلا ماهانه) پایش کنید.

نه اینکه تعیین موفقیت آموزش را تنها به گذشت یک مدت خاص پس از اجرا محدود کرده باشید. بازگشت سرمایه با محاسبه میزان تفاوت ایجاد شده در سنجه هایتان قابل اندازه گیری خواهد بود. اگر سنجه ها بهبود پیدا کرده، و این بهبود بالاتر از هزینه نهایی آموزش باشد، آنگاه بازگشت مثبتی در سرمایه گذاری آموزش خواهید داشت. اگر بخواهیم این نکته را به زبان ریاضی بیان کنیم:

بازگشت سرمایه آموزش = (مبلغ سودآوری حاصل از تغییر ایجاد شده تقسیم بر هزینه نهایی آموزش) *۱۰۰%

اگر نتیجه معادله بالا (ROI) بالاتر از ۱۰۰% باشد، می توان گفت که اثربخشی نتیجه آموزش مورد قبول بوده و به نتایج مورد انتظار دست یافته ایم.

اثربخشی نتیجه آموزش: (آموزش منابع انسانی و مشاوره منابع انسانی و ارائه شرح شغل. شناسنامه شغل، آنالیز شغل، ارزیابی شغل، جبران خدمت و مزایا )

مثال گفته شده در مورد هتل را ملاحظه کنید:

سه ماه پس از برگزاری آموزش برای کارکنان هتل، مدت زمانی که صرف اصلاح امتیازات داده شده و رفع شکایات مشتریان می شود، بهبود یافته است. بر اساس متوسط مزد ساعتی، این صرفه جویی در زمان، معرف حدود شانزده میلیون تومان است. هزینه نهایی آموزش نرم افزار کامپیوتری با در نظر گرفتن هزینه استخدام یک مربی، محتویات بسته آموزشی، هزینه اجاره کلاس و زمانی که کارکنان صرف طی دوره آموزشی می نمایند، ده میلیون تومان بوده است. بدین ترتیب نرخ بازگشت سرمایه (ROI) به صورت ذیل محاسبه می شود:

ROI = (16000000/10000000) * 100% = 160%

 

اثربخشی نتیجه آموزش

 

اثربخشی آموزش کرک پاتریک
سنجش اثربخشی آموزش با مدل کرک پاتریک

تاریخ برگزاری این دوره آموزشی: ۲۸ دی ۱۴۰۲

تقویم آموزش منابع انسانی و برنامه کارگاه ها و دوره کاربردی مدیریت به صورت آنلاین و مجازی
تقویم آموزشی و برنامه آموزش منابع انسانی و کارگاه های هی گروپ دیکوم کرک پاتریک سروکوال مرسر ۱۴۰۲ شرکت مشاوره منابع انسانی رایان راهبرد

دانلود کلیپ اثربخشی آموزش

دام های ارزیابی اثربخشی آموزش

مدل چهارسطحی ارزیابی اثربخشی کرک پاتریک

ارزیابی اثربخشی در سطح سوم (تغییر رفتار)

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است