نقش امور رفاهی در جبران خدمت — مورد کاوی تصمیم شرکت متا
تعیین نسبت بهینه پرداخت نقدی و جبران خدمت غیر نقدی یا هزینه های امکانات رفاهی کارکنان یکی از چالش های خط مشی گزاران جبران خدمت کارکنان است.
این مشکل در بین شرکت های برتر تکنولوژی دنیا نیز کم و بیش دیده می شود. به عنوان یک نمونه گاردین گزارش داد شرکت متا (مالک واتساپ، اینستاگرام و فیس بوک) سیاست سخت گیرانه ای در برابر این تصمیمات دارد. تا جایی که اخیراً به دلیل سوءاستفاده از سیستم کوپن غذایی، ۲۴ نفر از کارکنانش را اخراج کرد.
تعدادی از کارکنان شرکت متا متهم شدند که با استفاده از بن غذایی این شرکت وسایل شخصی دیگری غیر از غذا خریداری کردهاند و یا آن را با دیگر کارکنان مبادله کرده اند.
گفته شده که به کارکنان این شرکت ۲۵ دلار برای ناهار به صورت بن داده میشود که میتوانند با استفاده از آن به صورت آنلاین غذا خریداری کنند.
این تصمیم قابل واکاوی است. آیا مدیران این شرکت تصمیم درستی گرفته اند؟ اینکه کارکنان بر خلاف تصمیمی که مدیران گرفته اند رفتار کرده اند؛ آن هم در حیطه ای که شاید به نظر عده زیادی از صاحب نظران، در دایره ی تصمیمات شخصی شان می گنجد چه حدی از واکنش را می طلبد؟
دیدن این رفتار در بین کارکنان بسیاری از شرکت های داخل کشور، نیاز به دقت بالایی ندارد. به طوری که تسهیلات و بن خرید و رفاهیاتی که برای جبران خدمت کارکنان فراهم می شود در بسیاری از مواقع توسط کارکنانی که به آن بسته احتیاج ندارند یا در اولویت شان قرار نگرفته، فروخته می شود.
شاید این رفتار، واکنشی در مخالفت با تصمیمات مدیرانی باشد که کارکنان را نابالغ در تصمیم گیری برای درآمد خود و آنان را محتاج به تصمیمات شرکت برای تخصیص بهینه می دانند. به خصوص وقتی که کارکنان حق انتخاب کافی بین دریافت خدمات رفاهی و کالاها و یا هزینه ی معادل آن را ندارند.
یکی از مسئولیت های مدیریت منابع انسانی به ویژه کارشناسان جبران خدمت، تحلیل این موضوع و تخصیص هزینه های پرسنلی بر مبنای یافته ها است.
روندهای جبران خدمت نشان می دهد که با گسترده شدن امکانات جستجو و راحت تر شدن سفارش کالا و خدمات و خرید، جذابیت فراهم کردن خدمت از سوی شرکت نزد کارکنان به عنوان بخشی از جبران خدمت، هر روزه کمتر می شود.
آنان ترجیح می دهند که بخش عمده درآمد خود را به صورت نقدی دریافت کنند تا آن را آن طور که به صلاح می دانند هزینه کنند. به همین دلیل است که بسیاری از کارکنان ترجیح می دهند اعتبار و بن های شخصی خود را در ازای مبالغ پایین تری به دیگران واگذار کنند و در عوض حق انتخاب را برای خود محفوظ نگه دارند. هر چند مبلغ نهایی کمتر از هزینه ای باشد که شرکت برای تأمین خدمات صرف کرده باشد.
در دوره های کارگاهی هی گروپ، به نحوه صحیح خط مشی گزاری جبران خدمت و تحلیل روندهای جبران خدمت در کنار محاسبات عملی مزدی خواهیم پرداخت.
مطالب و یادداشت های مرتبط
اولویت های نسلی برای جبران خدمت و مزایا
ترکیب بهینه جبران خدمت مدیران ارشد
نقاط قوت هی گروپ در سیستم یکپارچه مدیریت منابع انسانی و مقایسه اجمالی
مطالب و مقالات مشابه:
- چارچوب ۱۰-۲۰-۷۰
- دوره آموزشی مدیریت مذاکرات دسته جمعی و صدای کارکنان در روابط کار گر — کارفرمایی
- روند تجزیه و تحلیل شغل در سازماندهی منابع انسانی — از تیلور تا هی گروپ
- دوره آموزش طبقه بندی مشاغل هی گروپ در وزارت کار
- نظام جدید ارزیابی مشاغل وزارت کار
- دوره آموزش قانون کار و تأمین اجتماعی (مواد مهم و کاربردی)
- آموزش جبران خدمت عادلانه و رقابتی — دوره کارگاهی با روش هی گروپ ۱۴۰۳
- روند تغییر مزد ( جبران خدمت ) در پنج سال گذشته و مقایسه آن با تورم رسمی (۹۲ — ۸۶)
ویژگیهای خاص کارگاههای آموزشی رایان راهبرد چیست؟
کارگاههای رایان راهبرد بر اساس مدلها و روشهای روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شدهاند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارتها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد میکنند تا در موقعیتهای شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.
رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟
رایان راهبرد تأکید زیادی به درونیسازی متدهای به کار گرفتهشده در سازمانها دارد. به طوری که تمامی پروژههای مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز میشوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و میتواند خود، بهروزرسانیها را متناسب با تغییرات پیش برد.
مطالب و یادداشتهای وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگیهایی دارد؟
کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامهنگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشتهایی که در وب سایت منتشر میشوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمهای از روندها و سیگنالهای موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر میشوند.