ویرایش محتوا

ترکیب بهینه جبران خدمت مدیران ارشد

جبران خدمت مدیران ارشد به صورت متغیر و بر اساس عملکرد در بلند مدت

جبران خدمت مدیران ارشد همواره یکی از دغدغه های هیأت مدیره، سهامداران و حتا ممیزین مالیاتی و دولت ها بوده است.

اگر از مواردی که اعضای هیأت مدیره از رانت برخوردار شده و برای خود حقوق ویژه ای قائل می شوند بگذریم، در بسیاری از شرکت ها، روش جبران خدمت اعضای هیأت مدیره، همانند کارکنان عادی سازمان دیده می شود.

این شیوه می تواند پیامدهای نامطلوبی برای کسب و کار داشته باشد. یکی از این پیامدهای گریزناپذیر این روش، رفتار کارمندگونه ی مدیران ارشد خواهد بود. در این شرایط جای تعجب نخواهد داشت که مدیران در این گونه شرکت ها خود را حقوق بگیر فرض کرده و از ریسک هایی که الزام فعالیت در محیط کسب و کار است، گریزان باشند.

در چاره اندیشی، ضروری است شرکت ها و سازمان هایی که محور بقا و رشد خود را بر اساس مزیت های رقابتی خود تعریف کرده اند، بازنگری اساسی در روش جبران خدمات را در دستور کار قرار دهند.

ترکیب جبران خدمت مدیران در شرکت های مختلف دنیا

در پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد* و هاروارد بیزینس رویو آن را منتشر کرد، این مشکل تقریبا در کل شرکت های فعال در قاره ی آسیا به نحوی دیده می شود.

همان طور که در نمودار زیر دیده می شود، اگر جبران خدمت مدیران را به سه دسته ی بلند مدت، سالانه و ماهانه (حقوق پایه) تقسیم کنیم، سهم جبران خدمت بلند مدت و سالانه در شرکت های آمریکایی و حتا در اروپا و استرالیا بسیار برجسته است. در حالی که جبران خدمت بلند مدت در مدیران هم تراز در شرکت های آسیایی جایگاهی ندارد و این شرکت ها عمدتاً جبران خدمت را در پرداختی ثابت و پایه می بینند.

جبران خدمت مدیران ارشد و پرداخت بلند مدت
نمودار ترکیب و نحوه جبران خدمت مدیران ارشد و پرداخت بلند مدت در قاره های مختلف دنیا

این نگاه می تواند برنامه های مدیران ارشد را به چارچوب و دوره های زمانی کوتاه مدت سوق دهد و کسب و کار را از فرصت ها و برنامه ریزی ها و هدف گزاری های بلند مدت محروم کند. نمودار فوق جزئیات بیشتری را در ترکیب جبران خدمات مدیران در حوزه های جغرافیایی مختلف آشکار می کند.

* رفرنس نمودار: ۲۰۱۸ Glob­al Top 250 Com­pen­sa­tion Survey

by F.W. Cook , Fit Remu­ner­a­tion Con­sul­tants and Pre­tum Part­ners Asia Limited

 

مراد احمدی پور — مشاور مدیریت منابع انسانی و طبقه بندی مشاغل

آموزش جبران خدمت و مزایا هی گروپ
جبران خدمت و مزایا هی گروپ از مجموعه طبقه بندی مشاغل به روش هی گروپ
اطلاعات دوره کارگاهی و کاربردی آموزش جبران خدمت و مزایا بر اساس مدت جهانی هی گروپ
مطالب و یادداشت های مرتبط:
توصیه هایی برای اصلاح سیستم جبران خدمت
گزارش برزین در موضوع عدالت در جبران خدمت
طیف پرداخت در جبران خدمت
دیکشنری و فرهنگ لغات و اصطلاحات جبران خدمت و مزایا در منابع انسانی
کانال آپارات رایان راهبرد

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است