ویرایش محتوا

قانون وبر در خصوص آستانه تشخیص تفاوت

قانون وبر تشخیص تفاوت

قانون وبر تشخیص تفاوت : اگر در واحد منابع انسانی مشغول به کارید، قانون وبر در تشخیص تفاوت می تواند بسیار کمک کننده باشد.

دور از ذهن نیست که به شرایطی برخورده باشید که تغییری ایجاد کرده ولی کارکنان، شرایط را ثابت و بدون تغییر توصیف کنند.

قانون وبر تشخیص تفاوت

این اتفاق می تواند وقتی که دستمزد فردی را افزوده باشید یا امتیاز شغلی کسی را اضافه کرده و یا حتی تخفیفی برای کارکنان شرکت در نظر گرفته اید و از این قبیل پیش آمده باشد. اما علت این اختلاف دیدگاه کدام است؟ چه حدی از تفاوت انتظار می رود و این تفاوت از چه حدی فراتر رود، به عنوان یک تفاوت و تغییر شناخته می شود؟

حد آستانه تشخیص تفاوت یا Just Notice­able Dif­fer­ence (JND) سطحی از چیزی است که حداقل در نیمی از افراد جمعیت برای مشاهده ی تفاوت در صفت مورد مطالعه باید کافی باشد. بدین ترتیب این مقدار قابل مشاهده و قابل تشخیص خواهد بود. این مفهوم به اسامی دیگری نظیر آستانه تفاوت یا حداقل تفاوت قابل درک نیز شناخته شده است.

در بسیاری از سیستم های حسی، محرک ها از محدوده ی پایین و بالای درک دور هستند؛ اما حد آستانه تشخیص تفاوت، مقدار مشخصی از سطح احساس و درک از موضوع مرجع است. بدین ترتیب نسبت حد آستانه تشخیص تفاوت و مرجع معمولن ثابت است. در این صورت، حد آستانه تشخیص تفاوت، مقدار/ درصد مشخصی از سطح مرجع تعیین شده خواهد بود. بدین ترتیب در واحدهای فیزیکی خواهیم داشت:

قانون وبر تشخیص تفاوت
قانون وبر تشخیص تفاوت

 I/I = K∆

که در آن

 I∆ حد لازم برای اضافه شدن به منظور درک تغییر (JND)

I شدت واقعی تحریک مورد نظر

K عدد ثابت است.

این قانون اولین بار توسط ارنست هنریش وبر (۱۷۹۵ – ۱۸۷۸) که یک آناتومیست و فیزیولوژیست بود در حین آزمایشات تجربی برای تعیین حد آستانه تشخیص وزن بار بلند شده کشف شد. منطق تئوریکی (که البته به صورت جهانی پذیرفته نشد) نیز در پی آن توسط گوستاو فنچر ارائه گردید و به همین خاطر این قانون به عنوان قانون وبر یا قانون وبر — فنچر شناخته شد. عدد ثابت K نیز به عنوان مقدار ثابت وبر خوانده می شود. این قانون به میزان زیادی ولی نه در همه موارد از ابعاد احساسی درست از کار در آمده است.

قانون وبر تشخیص تفاوت
قانون وبر تشخیص تفاوت

در مثال بالا هم احتمالن تغییر ایجاد شده کمتر از آستانه تشخیص تفاوت افراد بوده است. اگر دستمزد فرد/ افرادی را اضافه کرده اید ولی به حد آستانه تشخیص نرسیده باشد، در حقیقت مثل این است که منابع مالی خود را دور ریخته باشید؛ یا اگر تخفیف ارائه شده کمتر از حدی باشد که افراد این تغییر را قابل ملاحظه بدانند، انگار تخفیفی ارائه نشده است.

قانون وبر تشخیص تفاوت

این حد در بسیاری مواقع در حوالی ۱۵% از حجم مقداری مورد نظر ثابت می ماند؛ هرچند در بین افراد مختلف و در موقعیت های متفاوت و در خصوص موضوعات متنوع این نرخ یکسان نیست، اما کارشناسان منابع انسانی و نیز جبران خدمت از یافته های وبر استفاده می کنند.

مدل هی گروپ نیز از این حد تفاوت در توصیف تفاوت دانش مورد نظر برای سطوح مختلف جانشین پروری و نیز تعیین تفاوت امتیاز اجزای شغل برای حرکت به سمت امتیاز بالا/ پایینتر در ماتریس ارزیابی مشاغل استفاده کرده است.

آموزش منابع انسانی و کارگاه های کاربردی منابع انسانی
برنامه و تقویم آموزش تخصصی و کاربردی و کارگاه های منابع انسانی و کارگاه ها ۱۴۰۱

رایان راهبرد چابک

 

مطالب مرتبط:

کانون ارزیابی در مدیریت منابع انسانی استخدام

جای خالی علوم اجتماعی در مدیریت منابع انسانی

دیکشنری و فرهنگ لغات و اصطلاحات جبران خدمت و مزایا در منابع انسانی

اولویتهای نسلی برای جبران خدمت و مزایا

مهارت های فروش و بازاریابی در HR

سیگنال ها و نویزها؛ شایستگی مهم مدیران

شفافیت جبران خدمت

 

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

2 دیدگاه در مورد “قانون وبر در خصوص آستانه تشخیص تفاوت

    1. سلام
      فرمول که در متن نوشته قرار داده شده است.
      این فرمول می گوید که
      حد لازم برای اضافه شدن به منظور درک تغییر اگر در صورت کسر قرار گیرد (مثلاً صد و پنجاه گرم میوه) و شدت واقعی و ادراک شده تحریک مورد نظر در مخرج کسر (مثلاً یک کیلو میوه یا هزار گرم) همیشه مقداری ثابت است. که طبق گفته وبر نتیجه ی این کسر همیشه ۱۵% است.
      به طور ساده این نتیجه این طور تفسیر می شود که اگر شما یک کیلو میوه سفارش دهید، ولی مطمئن نباشید که مقدار آن یک کیلو باشد، و آن را با بسته ای که می دانید دقیقاً یک کیلو است مقایسه کنید، تنها اگر وزن آن ۱۵۰ گرم (۱۵%) بیشتر یا کمتر از بسته دوم باشد می توانید تفاوت را تشخیص دهید.
      با آرزوی موفقیت برای شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است