کار معنی دار و شغل معنی دار، خواسته ی بنیادی کارجویان
مدیر واحد می گوید که دو – سه روزی است مبتدی تازه وارد، در محل کار و شغل توافق شده حاضر نشده.
مدیر منابع انسانی شرکت تولید نرم افزار بانکی در تهران تعریف می کند که پس از استخدام یکی از دهه هشتادی ها و عقد قرارداد، پس از همکاری حدود یک هفته ای، این اتفاق را شاهد بوده.
پس از پیگیری مشخص شد که ایشان بعد از یک هفته فعالیت، محیط کار را متناسب با انتظاراتش ندانسته و به همین ترتیب «ترجیح داده که دیگر نیاید». می توان به راحتی حدس زد که ساعات کاری منظم و روابط سلسله مراتبی خسته کننده حاکم بر شرکت او را خسته کرده بود.
نمی توان او را فرد نامحترمی دانست. او حتا خواهان دستمزد روزهای کارکردش نشد. ولی به آداب اداری استعفا و خروج خدمت آگاه نبود و نمی دانست که کار ارجاع شده را باید تحویل دهد! شاید به کلی این کار را درست و مهم نداند.
همسو با مشکلات نگهداشتی که در داخل کشور با آن مواجهیم، به نظر می رسد نرخ خروج خدمت کارکنان شرکت های مختلف دنیا تا جایی بالا رفته که چند ماهی است در بین کارشناسان منابع انسانی از آن با نام گریز (Escape) یاد می شود. این حدی از بی ثباتی که دیگر در کلمه ی خروج نمی گنجد نیازمند واکاوی بیشتر است.
افزون بر محیطِ کار انعطاف پذیر، تعریف شغل نیز برای نسل جدید کارکنان که کامپیوتر و اینترنت در خونشان وارد شده (Technology Native) اصول متفاوتی دارد.
طبق تحقیقاتی که پِی اسکیل انجام داده و در فوربس نیز منتشر شده، شغلی که به کارکنان امکان دهد ارزش خلق کنند به طوری که با کار کردن، همراستا با اهداف کلان تری قرار گیرند، خواسته ای جدی است. کاری که برای عموم مفید بوده و در عین حال قابل احترام شمرده شود.
برای معنی دار کردن شغل از سه جنبه می توان تغییراتی در آن ایجاد کرد:
- تغییر در نوع نگاه به کار و توجه به چرایی انجام کارها
— تغییر در تعریف مسئولیت ها و وظایف شغل
— تغییر در روابط با همکاران، سرپرستان، مشتریان و ارباب رجوع
در کارگاه تحلیل شغل و تهیه ی شناسنامه شغلی با روش هی گروپ، نگاهی به این روندها نیز خواهیم داشت.
اطلاعات دوره جدید آنالیز مشاغل و تهیه شناسنامه شُغل به روش هی گروپ
مطالب و یادداشت های مرتبط با این موضوع:
تجزیه و تحلیل مشاغل و محتوای شرح مشاغل انعطاف پذیر
شرح مشاغل هی گروپ و شناسنامه مشاغل
شرح وظایف یا شناسنامه؛ کدام مناسب تر است
شرح شغل وظیفه محور در عصر جدید چارلی چاپلین
تفاوت های فرهنگی و مذهبی در محیط کار را چگونه در نظر بگیریم؟
تجزیه و تحلیل و نیازسنجی آموزش مشاغل به روش DACUM
مطالب و مقالات مشابه:
- کارگاه دیکوم برای بهبود محتوای آموزش
- ویژگی های یک شغل و کار جذاب
- آموزش مدیریت منابع انسانی: لیست دوره ها و کارگاه های آموزشی ۱۴۰۳
- دوره آنالیز شغل و تهیه شناسنامه شغل به روش هی گروپ
- نرخ خروج خدمت ایران/ جهان
- تجزیه و تحلیل و نیازسنجی آموزش مشاغل به روش دیکوم ( DACUM )
- روند تجزیه و تحلیل شغل در سازماندهی منابع انسانی — از تیلور تا هی گروپ
- طراحی شغل؛ سازماندهی و نتایج
ویژگیهای خاص کارگاههای آموزشی رایان راهبرد چیست؟
کارگاههای رایان راهبرد بر اساس مدلها و روشهای روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شدهاند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارتها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد میکنند تا در موقعیتهای شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.
رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟
رایان راهبرد تأکید زیادی به درونیسازی متدهای به کار گرفتهشده در سازمانها دارد. به طوری که تمامی پروژههای مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز میشوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و میتواند خود، بهروزرسانیها را متناسب با تغییرات پیش برد.
مطالب و یادداشتهای وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگیهایی دارد؟
کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامهنگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشتهایی که در وب سایت منتشر میشوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمهای از روندها و سیگنالهای موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر میشوند.