بازی سازی برای شروع آموزش منابع انسانی و تسهیل گری جلسات
یکی از چالش های مربیان آموزش منابع انسانی و تسهیل گران حرفه ای در ابتدا، نزدیک کردن افراد و منابع انسانی و همراهی با مربی و تعامل درون تیمی و بخشی است.
یکی از کارهایی که مربیان و تسهیل گران کارآزموده در ابتدای مباحث به ویژه جلساتی که با محوریت نوآوری و یادگیری از آن بهره می گیرند، درگیر کردن افراد حاضر در یک بازی است. یک نمونه از این بازی سازی (Gamification) که افراد را مشتاق به مشارکت و همکاری می کند را در این پست معرفی می کنیم:
روش اجرای این بازی در آموزش منابع انسانی یا جلسات تسهیل گری
در این بازی که بهتر است برای مدت زمان بیست دقیقه تا نیم ساعت برنامه ریزی شود، از افراد حاضر که معمولاً سطوح حرفه ای متفاوتی دارند و در ابتدا ممکن است با هم نجوشند، خواسته می شود که قبل از آغاز دوره، یکی از عکس های دوران کودکی خود را به مربی و تسهیل گر آموزش ارائه کنند.
مربی سپس از شرکت کنندگان می خواهد که افراد را بر اساس عکسی که از دوران کودکی شان ارائه شده شناسایی کنند.
بدین ترتیب پیش می رویم که عکس ها را شماره گذاری کرده و از افراد می خواهیم که رأی بدهند یا اینکه به صورت تیمی تقسیم شده و هر تیم مجموع نظرات در مورد اینکه هر شماره متعلق به کودکی کدام یک از شرکت کنندگان است.
آنگاه مقایسه می کنیم که کدام حدس ها درست از آب در آمده اند.
این روش علاوه براینکه با مرور خاطرات فضای شادی را پدید آورده و به خوبی یخ های ارتباطی را آب می کند، افراد را مشتاق به مشارکت و اظهار نظر نیز می کند بدون اینکه نگران پیامدهای نظرات باشند و آن را بیان نکنند.
با توجه به مشارکت افراد از سطوح مختلف می تواند از این بعد آموزنده باشد که همه ی ما در هنگام آغاز شبیه بوده ایم و تقریباً از یک نقطه شروع کرده ایم.
همچنین موضوع خوبی برای آغاز صحبت ها در مورد تغییر است. به طوری که نمونه ای کامل از این تغییر را که همگی تجربه کرده ایم باز می نمایاند.
امیدواریم از این بازی لذت ببرید و گشاینده ی خوبی برای مربیان و تسهیل گران باشد.
مطالب و یادداشت های مرتبط:
چند اصطلاح کاربردی در آموزش و توسعه کارکنان
آموزش مدیریت منابع انسانی: لیست دوره ها و کارگاه های آموزشی ۱۴۰۲
مهارت های تسهیل گری منابع انسانی Facilitation Skills
کارگاه دیکوم برای بهبود محتوای آموزش
دوره آموزشی اثربخشی آموزش با مدل کرک پاتریک
مطالب و مقالات مشابه:
- روشهایی نوین در آموزش
- مهارت های تسهیل گری منابع انسانی Facilitation Skills
- چند اصطلاح کاربردی در آموزش و توسعه کارکنان
- شکاف شایستگی های میانی
- بهبود و توسعه کیفی شایستگیها
- تجزیه و تحلیل و نیازسنجی آموزش مشاغل به روش دیکوم ( DACUM )
- دوره آموزشی اثربخشی آموزش با مدل کرک پاتریک
- نیازسنجی آموزشی و برنامه ریزی برای بهبود از راه آموزش منابع انسانی
ویژگیهای خاص کارگاههای آموزشی رایان راهبرد چیست؟
کارگاههای رایان راهبرد بر اساس مدلها و روشهای روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شدهاند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارتها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد میکنند تا در موقعیتهای شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.
رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟
رایان راهبرد تأکید زیادی به درونیسازی متدهای به کار گرفتهشده در سازمانها دارد. به طوری که تمامی پروژههای مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز میشوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و میتواند خود، بهروزرسانیها را متناسب با تغییرات پیش برد.
مطالب و یادداشتهای وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگیهایی دارد؟
کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامهنگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشتهایی که در وب سایت منتشر میشوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمهای از روندها و سیگنالهای موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر میشوند.