تصور ما از دانش و مهارت مان و اثر دانینگ کروگر
آیا واقعن تصور ما از آنچه که فکر می کنیم می دانیم، درست است؟
یا اگر دقیق تر گفته شود و صفر و یکی به موضوع نگاه نشود، آیا برآورد سطح دانش و مهارت و اطلاعات مان در مورد موضوعات خاص درست است؟ یا اینکه معمولن سطح اطلاعات مان را از آنچه که واقعن هست، بالاتر یا پایین تر برآورد می کنیم؟
دانستن این موضوع و یافته های دانینگ کروگر کمک می کند تا از آثار نامطلوب یا حتا فاجعه بار واکنش و تصمیم در شرایط عدم آگاهی کافی و زمانی که فکر می کنیم آگاهی کافی داریم، دور بمانیم.
یافته های دانینگ و کروگر در مورد تصور افراد از دانش و مهارت شان
دیوید دانینگ و جاستین کروگر با تحقیقات شان متوجه شدند که عمده ی انسان ها برآورد نادرستی درخصوص سطح اطلاعات شان دارند. زمانی که افراد را بر اساس سطح دانش و اطلاعات شان به چهار چارک تقسیم می کنیم، برآورد افراد در مورد دانش خودشان در موضوع مورد نظر، بین ۵۵ تا ۷۵ درصد متغیر است.
اما اگر این برآورد را با انجام تست، واقعی کنیم و با برآورد خوداظهاری مقایسه کنیم تفاوت ها شگفت انگیز است.
افرادی که در چارک پایینی از نظر نتایج تست هستند، سطح دانش خود را بالاتر از ۵۵ درصد برآورد می کنند.
افرادی که در چارک دوم از نظر خودشان قرار می گیرند، نیز سطح خود را بالاتر و در حدود ۶۰ درصد برآورد می کنند.
افراد دهک سوم نیز کمابیش به همین گونه اند.
تنها افراد چارک بالایی هستند که برآوردی پایین تر از آنچه واقعن هستند، در مورد خودشان دارند و تقریبن ۱۰ درصد، دانش خود را پایین تر از آنچه که در واقع هستند، برآورد می کنند.
اوضاع وقتی بحرانی تر می شود که افراد بی کفایت باید برآوردی درخصوص افراد ماهر داشته باشند.
پژوهش این دو نشان داد که افراد «بیکفایت» توانایی شناخت مهارت یا کفایت در افراد ماهر را ندارند.
و بدین ترتیب نمی توانند افراد را بر اساس سطح دانش و مهارت شان تفکیک کنند و یا حتا به راحتی نظر خودشان را در برابر افراد باکفایت ارجح می دانند.
یافته اصلی این تحقیق در نمودار فوق نشان داده شده است.
توجه به این اثر و نتایج پژوهش دانینگ کروگر برای استفاده در آموزش و توسعه کارکنان، مدیریت عملکرد و حتا جذب و ارتقا در سازمان بسیار کارگشاست.
شیوه های گوناگون توسعه کارکنان
مدل چهارسطحی ارزیابی اثربخشی کرک پاتریک
چند اصطلاح کاربردی در آموزش و توسعه کارکنان
مطالب و مقالات مشابه:
ویژگیهای خاص کارگاههای آموزشی رایان راهبرد چیست؟
کارگاههای رایان راهبرد بر اساس مدلها و روشهای روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شدهاند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارتها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد میکنند تا در موقعیتهای شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.
رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟
رایان راهبرد تأکید زیادی به درونیسازی متدهای به کار گرفتهشده در سازمانها دارد. به طوری که تمامی پروژههای مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز میشوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و میتواند خود، بهروزرسانیها را متناسب با تغییرات پیش برد.
مطالب و یادداشتهای وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگیهایی دارد؟
کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامهنگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشتهایی که در وب سایت منتشر میشوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمهای از روندها و سیگنالهای موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر میشوند.