تجزیه و تحلیل شغل و آنالیز مشاغل یکی از مباحث مهم در سازماندهی و از مهم ترین فعالیت های مدیر برای بهبود بهره وری منابع انسانی است.
این فعالیت یکی از تکنیک های کاربردی در مدیریت محسوب می شود و مدیران و سازمان ها و کسب و کارهایی که از این تکنیک ها بهره می گیرند، یک گام از رقبا پیش ترند.
چرایی یا چگونگی شیوه های مدیریت منابع انسانی
هرچند در شبکه های اجتماعی و کلاس های دانشگاه ها و حتا برخی از دوره های آموزشی، فراوان سخن از « چرایی » و اهمیت موضوعات است، اما این کافی نیست. حیطه ی مدیریت و منابع انسانی و سازماندهی هم کم و بیش دچار همین وضعیت شده است.
بیان دلایل وقوع رخدادی که در گذشته اتفاق افتاده، هرچند می تواند در تبیین و شناخت موضوع بسیار کمک کننده باشد، اما کافی نیست. تأکید روی چرایی تا به جایی که دلیل تراشی برای رخدادهای گذشته اولویت شود، نوعی بی عملی هم به همراه خواهد داشت.
این دلایل و تبیین برای حرفه ای هایی که به دنبال راهکارهای اجرایی می گردند، اهمیت زیادی ندارد و در روشن شدن مسیرشان تفاوت ویژه ای ایجاد نمی کند. آنها به دنبال «چگونگی» ها هستند.
متخصصان می خواهند بداننند حال که اهمیت بعضی موضوعات و شیوه های منابع انسانی برایشان ثابت شده، اگر بخواهند همین امروز پروژه بهبود را شروع کنند، از کجا شروع کنند و گام های عملی آن کدام است و چه ملاحظاتی را در حین اجرا باید رعایت کنند.
نمونه هایی از اثرات تأکید روی چگونگی پروژه های بهبود منابع انسانی نظیر تجزیه و تحلیل شغل
یک نمونه از این نوع توصیه ها را در گزارشات فردریک تیلور، ارائه دهنده ی ایده ی مدیریت علمی (Scientific Management) با همه ی تناقضاتی که این ترکیب دو کلمه ای می تواند در خود داشته باشد شاهدیم.
می دانیم که تیلور توصیه هایی کاربردی دربرگیرنده چگونگی تقسیم کار و سازماندهی برای کارفرماها ارائه کرد که به کارگیری آنها بهره وری نیروی کار را به میزان زیادی (گاهی تا چهار برابر) بالا برد. این روند بعدها توسط هنری فورد و ادوارد ند هی ادامه یافت.
امروزه مدل هی گروپ با تکیه بر یافته های کارشناسانی از سراسر دنیا و صنایع گوناگون متناسب با تغییرات فضای کسب و کارها و نیازمندی های نسل های جدید راهکارهای به روزی در خصوص نحوه تحلیل و طراحی شغل و تهیه شناسنامه شغل ارائه داده است.
راهکارهایی که چارچوب کار را مشخص کرده و چگونگی ها را با ظرافت و دقت و با تکیه بر درک مجریان از شرایط محیطی و انعطاف پذیری که برای انجام هر پروژه سودمندی لازم است به خوبی توصیف می کند.
هی گروپ: مدلی یکپارچه و جامع در مدیریت منابع انسانی
نکته مهم دیگر همخوانی شناسنامه شغل تهیه شده با سایر اجرا در مدل یکپارچه و جامع هی گروپ است. راهکارهای ارزیابی شغل که با دقت بسیار از عوامل تشکیل دهنده یک شغل تشکیل شده و در هر گام الگوهایی برای اعتبارسنجی و صحه گذاری نتایج ارائه می دهد، در بین روش های ارزیابی شغل بی نظیر است.
راهکارهای جبران خدمت هی گروپ نیز با تأکیدی که بر عواملی نظیر عملکرد در طیف پرداخت دارد، آن را از مدل ها و روش ها و نظام های جبران خدمت سنتی متمایز کرده است.
در کارگاه آنالیز مشاغل و تهیه شناسنامه شغل به روش هی گروپ، عملاً این کار را تمرین می کنیم. تأکید روی مفاهیم و بیشتر از آن روی چگونگی ها است.
این دوره ها به دو صورت آنلاین (به صورت فصلی) و حضوری (برای شرکت های متقاضی) برگزار می شوند. آنلاین بودن دوره، در سال های اخیر موجب شده متخصصان زیادی از شهرهای مختلف و نیز برخی کشورهای اطراف بدون زحمت و محدودیت های دوری راه از این کارگاه آنلاین بهره مند شوند و در پایان دوره بتوانند شناسنامه شغلی با ظرافت های روش هی گروپ را تهیه کنند.
مطالب و یادداشت های مرتبط:
دوره آنالیز شغل و تهیه شناسنامه شغل
شرح شغل هِی گروپ و شناسنامه شغل
ویژگی های روش هِی گروپ در مقایسه با سایر روش ها
مطالب و مقالات مشابه:
- طراحی شغل؛ سازماندهی و نتایج
- توسعه و تقویت مشاغل
- دوره آنالیز شغل و تهیه شناسنامه شغل به روش هی گروپ
- کارگاه دیکوم برای بهبود محتوای آموزش
- کار معنی دار و شغل معنی دار، خواسته ی بنیادی کارجویان
- شرح وظایف یا شناسنامه شغل؛ کدام مناسب تر است
- متد هی گروپ و برخی از ویژگی های آن
- اصول هی گروپ در آنالیز و ارزیابی شغل
ویژگیهای خاص کارگاههای آموزشی رایان راهبرد چیست؟
کارگاههای رایان راهبرد بر اساس مدلها و روشهای روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شدهاند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارتها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد میکنند تا در موقعیتهای شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.
رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟
رایان راهبرد تأکید زیادی به درونیسازی متدهای به کار گرفتهشده در سازمانها دارد. به طوری که تمامی پروژههای مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز میشوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و میتواند خود، بهروزرسانیها را متناسب با تغییرات پیش برد.
مطالب و یادداشتهای وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگیهایی دارد؟
کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامهنگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشتهایی که در وب سایت منتشر میشوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمهای از روندها و سیگنالهای موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر میشوند.