ویرایش محتوا

ویژگی های روش هی گروپ در مقایسه با سایر روش ها

هی گروپ کورن فری

هی گروپ را می توان یکی از برجسته ترین متدها و شیوه های کاربردی در مدیریت منابع انسانی در تمام دنیا شمرد.

در این نوشته برخی از ویژگی هایی که آن را از سایر روش ها متمایز می کند پرداخته ایم.

یکی از ویژگی هایی که روش هی گروپ را در مقایسه با سایر روش های مورد توجه ویژه ی کسب و کارها قرار داده است، رویکرد نتیجه گرایی آن است. در تمامی مدل ها شامل آنالیز مشاغل و تهیه ی شناسنامه ی شغل و ارزیابی مشاغل و جبران خدمت، مفهوم مسئولیت و نتیجه گرایی مستتر در آن محوریت دارد.

شناسنامه ی شغلی هی گروپ

نمونه شناسنامه شغل مدیر منابع انسانی
نمونه صفحه اول از یک شناسنامه شغل — مدیر منابع انسانی

شناسنامه شغلی تهیه شده، تنها حاوی شرح وظایف نیست. شرح وظایف محدود کننده ی روش انجام کار و ابتکار عمل انجام دهنده ی آن است. در عوض شناسنامه شغلی بخش های مختلفی دارد که علاوه بر انعطاف پذیری، به آن قابلیت استفاده در فعالیت های مختلف مدیریت منابع انسانی را می دهد.

تمامی مسئولیت ها در شناسنامه ی شغلی که با این روش تهیه شده باشد، در راستای هدف شغل نوشته می شوند و از سوی دیگر، هر یک به تنهایی بایستی منعکس کننده ی نتیجه ی مورد انتظار باشند.

در صفحه ی جستجوی زیر نیز می توانید مشاغل موجود در بانک اطلاعات شناسنامه شغل را جستجو کنید:

جستجو بر اساس: 

ارزیابی شغل

روش ارزیابی شغل مشاغل هی hay

در ارزیابی شغل به روش هی گروپ نیز سه عامل اصلی دانش چگونگی انجام کار، حل مسأله و مسئولیت و پاسخگویی بررسی می شود. در مدل دیده می شود که چگونه دو عامل اول، بر پایه ی عامل سوم یا همان مسئولیت و پاسخگویی مورد توجه قرار گرفته اند. این نمونه نشان دهنده ی دقت طراحان مدل در انتخاب عوامل مهم برای ارزیابی شغل است.

جبران خدمت

روندهای جبران خدمت و ساختار مزد
جبران خدمت و مزایای منعطف و تحلیل روندهای جبران خدمت و ساختار مزد

در جبران خدمت به روش هی گروپ، بر خلاف روش های طبقه بندی مشاغل قدیمی، هر گروه یا گرید به تنها یک حقوق منتج نمی شود. بلکه برای هر سطح شغلی یا گرید، بازه ای از پرداخت ها قابل تصور است. بازه ها و طیف پرداخت مورد استفاده، نشان دهنده ی انعطاف پذیری سطح حقوق و دستمزد کارکنان نسبت به سطح عملکرد ایشان است.

یکپارچگی راهکارها

باید این نکته ی مهم را نیز در نظر داشت که هی گروپ تمامی اجزا و زیرسیستم های توضیح داده شده در فوق را به صورت راهکارهای یکپارچه ارائه می کند و سازمان را از مراجعه به روش های مختلف و متنوع برای پاسخ دادن به مسائل مختلف بی نیاز خواهد کرد.

از سوی دیگر مزیت استفاده از این روش در برابر برخی روش های کم کاربرد توسعه داده شده در داخل کشور، حجم عظیم داده هایی است که هی گروپ برای تحلیل و بررسی نتایج استفاده می کند. این مدل از پایگاه داده ای بیش از ۶ میلیون شغل و شاغل که در تمام نقاط دنیا پراکنده شده اند استفاده می کند که آن را از روش هایی که آزمون پس نداده اند بسیار متمایز می کند.

همین ویژگی ها منجر به انتخاب شدن هی گروپ به عنوان مبنا و روش مورد استفاده در بسیاری از شرکت های موفق بین المللی و از جمله اکثریت شرکت های نمایه شده در فورچون ۵۰۰ شده است.

بدین ترتیب تأکید روی ویژگی های محلی و منطقه ای از سوی برخی روش ها و دست آویز قرار دادن مفهوم بومی گرایی برای فروش روش های خود ساخته و نیز افرادی که مدعی ترکیب روش های معتبر دنیا برای دستیابی به متدی بهتر هستند، چندان صادقانه به نظر نمی رسد.

شایان ذکر است در سال های گذشته، مؤسسه ی کورن فری، سهام مالکیتی شرکت هی گروپ را خریداری نمود. با این وصف تغییری در مدل ها و روش های هی گروپ بروز نکرده است.

در حال حاضر شرکت مشاوره منابع انسانی رایان راهبرد خدمات آموزش و مشاوره بر اساس متد هی گروپ را در ایران ارائه می کند. آقای دکتر مراد احمدی پور دوره های مرتبط را در مؤسسه ی جهانی هی گروپ گذرانده و پروژه های مختلفی را بر اساس این مدل انجام داده است.

مشاور منابع انسانی - دکتر مراد احمدی پور
دکتر مراد احمدی پور — مشاور منابع انسانی و پژوهشگر و مدرس بین المللی در زمینه مدل های نوین مدیریت منابع انسانی

 

مطالب و یادداشت های مرتبط:

شرح شغل هِی گروپ و شناسنامه شغل

اصول هِی گروپ در آنالیز و ارزیابی شغل

دوره آنالیز شغل و تهیه شناسنامه شغل Hay Group

آموزش جبران خدمت عادلانه و رقابتی; دوره کارگاهی با روش هِی گروپ

روش هِی گروپ در شرکت نفت

تعهد و تعلق سازمانی در این مدل 

شفافیت جبران خدمت

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است