ویرایش محتوا

متد هی گروپ و برخی از ویژگی های آن

آنالیز شغل ارزیابی شغل متد هی گروپ

پیروی متد هی گروپ HayGroup از متد آبشار سازمانی یکی از نقاط برجسته قوت روش ارزشیابی شغل هی گروپ است. این روش در تعامل مستقیم با استراتژی سازمان بوده و اهداف و برنامه های سازمان را در مشاغل منعکس نموده و نحوه عمل شاغلین را در راستای استراتژی اساسی کسب و کار قابل ارزیابی می سازد.


پیشینه و سابقه ی روش هی گروپ

پیشینه نسبتاً طولانی و بازخودهای حاصل از اجرای آن در مدت زمان بیش از نیم قرن در سراسر دنیا، آن را در زمره یکی از مراجع و کاربردی ترین روشهای ارزیابی قرار داده است. 

گفتنی است که این روش در سال ۱۹۴۳ توسط ادوارد نِد هِی پایه گذاری شد و پس از آن تاکنون به طور مستمر توسعه و بهبود پیدا نموده است. همچنین روشی است که در گستره زیادی در کل دنیا استفاده می شود. به طوری که بیش از نیمی از شرکت های موجود در لیست فورچون ۵۰۰ در بیش از ۹۰ کشور دنیا از آن استفاده می کنند. 

یکی دیگر از مزیتهای دیگر این روش این است که هم توسط سازمان های دولتی و هم خصوصی مورد استفاده قرار گرفته و برای ارزیابی میلیون ها شغل در سطوح و صنایع مختلف در کل دنیا از آن بهره گرفته شده است. 

ساختار متد هی گروپ و طبقه بندی مشاغل بر اساس آن

روش هِی بر اساس مدلی معتبر، ساده و منطقی از اجزای سطوح متفاوت کار طراحی شده است. به طوری که هر کدام از مشاغل را از سه دیدگاه عمده  (دانش چگونگی انجام کار، حل مسأله و نیز میزان پاسخگویی می سنجد. به همین دلیل می تواند برای سازمان هایی که دانش کارکنان و میزان و نحوه تصمیم گیری ایشان در موفقیت سازمان مؤثر است، بسیار مفید باشد. 

این روش ارزیابی در برابر اندازه گیری تفاوتهای مشاغل حساس است. بدین ترتیب که وزن مشاغل در سلسله مراتب سازمانی در نتیجه ارزیابی منعکس می شود. ضمن اینکه با تهیه ماتریس نهایی در مرحله آخر مقایسه مشاغل نامتشابه امکان پذیر می گردد.

روش آنالیز و ارزیابی هی در دنیا بیشترین مورد استفاده را با پراکندگی در کشورهای مختلف داشته است. این روش اولین بار در دهه ۱۳۵۰ در صنعت نفت کشور که یکی از صنایع پیش رو در آن مقطع بوده، و با کمک کارشناسان خارجی پیاده سازی گردید. مزیت دیگر آن در مقایسه با روش رتبه بندی مشاغل این است که درجه ی تفاوتها را نیز بین مشاغل مشخص می کند.

مزایای طبقه بندی مشاغل و ارزیابی شغل با روش هی گروپ:

این روش از انعطاف پذیری کافی برای مواجهه با چالشهای کسب و کار برخوردار است. و آمادگی سازگاری با تغییرات را نیز دارد و به مدیران هدایت کننده سازمان این امکان را می دهد که مشاغل را با توجه به نیاز صنعت تعریف کرده و بر همین اساس ارزیابی نمایند.

روش هی چارچوبی عاری از ارزش ارائه می کند که در آن نسبیت نیز منعکس می شود. بدین معنی که همانند روشهای دیگر نظیر اُ نِت نیست. که ساختاری ثابت و بدون تغییر داشته و نسبت به الزامات منطقه ای و صنایع مختلف حساسیت نشان نمی دهد، شناسنامه ی شغلی کاملاً متناسب با واقعیت و زمینه ای که شغل در آن انجام می شود، به دست می دهد. 

از دیگر نکات روش هِی گروپ این است که حساسیت مفهوم مسئولیت برای کسب و کار در آن تشخیص داده شده است. مسئولیت و پاسخگویی که به نتیجه شغل می نگرد، در هدف شغل که مهمترین بخش شناسنامه شغلی به روش هِی است تجلی پیدا می کند.

به ترتیب ذیل مشاهده می شود که تحلیل اجزای شغل از مسئولیت شروع شده و به اجزای دیگر می رسد.

بعضی از فرضیات و پیش نگری های متد هی گروپ:

v شغل؛ آنطور که هم اکنون وجود دارد دیده می شود

v فرض بر این است که شغل به صورت قابل قبول و کامل اجرا می شود

v شغل و نه فرد مورد ارزیابی قرار می گیرد

v هدف اجماع همگی است

v وضعیت و پرداخت فعلی نادیده گرفته می شوند

v اگر شغل به صورت کامل شناخته نشد، ارزیابی صورت نخواهد گرفت

v از دیگر قوت های متد هی گروپ، استفاده از روش های مختلف کنترل کیفیت ارزیابی انجام شده است. این کنترل کیفیت صحت ارزیابی را تضمین خواهد نمود. در ذیل برخی از روشهای کنترل کیفیت مورد استفاده ذکر گردیده است.

v تفاوت های طبقه ای در دانش چگونگی انجام کار

v راهنمایی فنی

v شناسنامه کوتاه شغل

v بر اساس متد هی گروپ می توان از فرایند هایی نیز استفاده کرد که می توانند کنترل های کیفی بیشتری را مهیا کنند. از آن جمله تصمیم های اجماعی در شرایط کمیته ارزیابی و چینش بر اساس ماتریس نهایی است.

یکپارچگی در متد هی گروپ

بسیار دیده شده که حتی سازمان هایی که تصمیم به بهره گیری از متدهای حرفه ای منابع انسانی گرفته اند، به دلیل عدم جامعیت روش مورد استفاده، به علت ناکافی بودن متدها، ماژول های مختلف را از متدهای مختلف به عاریه گرفته اند؛ اما روش هِی قابلیت استفاده شدن به عنوان یک بسته کامل منابع انسانی را دارد. 

بدین ترتیب که با استفاده از مشاغل آنالیز شده به روش هی گروپ و شناسنامه های شغلی تهیه شده برای مشاغل معطوف به هدف می توان ارزیابی مشاغل را نیز به همین روش انجام داد و سپس ساختار جبران خدمت و مزایا را نیز بر اساس دستورالعمل تجربه شده هی پیاده سازی نمود. ماژولهای دیگر منابع انسانی از جمله مدیریت عملکرد نیز به متد هی و با استفاده از مشاغل آنالیز شده به این روش قابل پیاده سازی هستند.

مشاوره مدیریت منابع انسانی رایان راهبرد چابک مجری پروژه های بهبود، مشاوره و آموزش منابع انسانی در کشور و به زبان فارسی و انگلیسی متناسب با نیاز شرکت ها بر اساس متد هی گروپ و طبقه بندی مشاغل با سایر روش های روز دنیا می باشد.

یادداشت های مرتبط با متد هی گروپ:

آنالیز و ارزیابی مشاغل به روش هی Hay

دوره آموزشی حرفه ای جبران خدمت عادلانه و رقابتی با متد هی گروپ

آموزش ارزیابی مشاغل هی گروپ

سنجش اثربخشی کارکنان – مدل هی گروپ

دوره آنالیز شغل و تهیه شناسنامه شغل به روش هی گروپ

دوره آموزشی هی گروپ

لینک اسلایدهای ساختار ارزیابی هی

شفافیت جبران خدمت

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است