ویرایش محتوا

ده سؤال قبل از استخدام کارمندی با تحصیلات MBA

ده سؤال که قبل از استخدام کارمندی با تحصیلاتMBA باید از خود بپرسید: بسیاری از کارفرمایان از اینکه توانسته اند فردی را با تحصیلاتMBA (کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی) از بین متقاضیان موجود استخدام کنند، احساس خوش شانس می کنند. نهایتاً MBA نشانه ای از کارمندی با تحصیلات مناسب و به خوبی آموزش دیده در نظر گرفته می شود. اینطور نیست؟ ولی قبل از اینکه به کاندیدای رشته جدید MBA رجوع کنید، به چند عامل توجه کنید؛ شاید بخواهید تجدید نظر کنید.

۱–  آیا استخدام کاندیدا مقرون به صرفه است؟

مدرک MBA مدرک ارزان قیمتی نیست (حداقل مدارکی که از مراکز آموزشی معتبر به دست می آید) در بازار کار، بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته حقوق بالایی را برای جبران هزینه های دوره تحصیلشان مطالبه می کنند. شاید شرکت شما از آن دسته از شرکتها باشد که تصمیم گرفته مبلغ گزافی را برای ارزش افزوده ای بپردازد که بدون این کار هم آنچنان دست نیافتنی نیست؛ متقاضیانی را به کار بگیرید که مبلغ کمتری را مطالبه می کنند. 

۲–  آیا متقاضی استخدام برای اینکه چیزهای مفید را بیاموزد، جهان واقعی را تجربه کرده است؟

مطلوب این است که شما تمام تجربه ای را که انتظار دارید همچنین منافعی را که از یک دوره آموزش کلاسیک از یک دانش آموخته توقع دارید، به دست بیاورید. مواظب کسانی که در گود نبوده اند و می خواهد از شرکت شما برای طی دوره کارآموزی عملی و سپس کسب موقعیت بهتر در بازار استفاده کنند، باشید.

۳- آیا کاندیدای استخدام، تنها به یک سلاح مجهز است؟

دانش آموختگان MBA معمولاً تنها در یک رشته تخصصی نظیر بازاریابی و یا عملیات صاحبنظرند. با این وصف ممکن است که شما در حال استخدام شخصی که یک راه حل برای انواع مختلف مسائل در نظر می گیرد، باشید. تخصصی شدن مزایای خاص خود را دارد، ولی ممکن است که شرکت به فردی نیاز داشته باشد که انعطاف پذیری لازم برای اینکه در واحدهای مختلف انجام وظیفه کند را دارا باشد.

۴- آیا کاندیدای استخدام می تواند با دیگر همکاران ارتباط برقرار کند؟

تحصیلات خاص یک فارغ التحصیل MBA میتواند موجب شود که وی از لغات خاصی استفاده کند که بقیه کارکنان به طور کامل آن را درک نکنند. مشکلات ارتباطی یکی از چالشهای اساسی سازمانی است. مطمئن شوید که کاندیدای MBA به زبان مصطلح در شرکت صحبت می کند.

۵–  آیا شغل موجود، متناسب فردی با تحصیلات MBA می باشد؟

افراد با تحصیلات در این سطوح معمولاً به دنبال فرصتی هستند که توانایی های خود را نشان دهند. لذا قرار دادن فردی با تحصیلات بالا در یک شغل نامتناسب، موجب این می شود که فرد به جای انجام کار، مدام به دنبال فرصتی برای پیدا کردن نردبان ترقی باشد.

۶–  آیا کاندیدا به شرکت شما علاقمند است؟

یک شرکت کوچک نمی تواند برای یک فارغ التحصیل MBA که سودای مدیریت یک واحد با گردش مالی چند میلیون دلار را در سر می پرورد، باشد. یک دانش آموخته مدیریت اجرایی گاهی هم می تواند یک شرکت کوچک را که به وی اجازه و فرصت بالا رفتن از نردبان ترقی شرکت را می دهد، انتخاب کند؛ ولی آیا شرکت شما چنین فرصتی را در اختیار وی قرار می دهد؟

۷–  آیا کارکنان شما از کسی که فارغ التحصیل این رشته است، هراس دارند؟

بعضی از سرپرستان ارشد و کارفرمایان روشنفکر، افرادی را برای استخدام انتخاب می کنند که بتوانند چالشهای موجود در شرکت را مدیریت کنند. ورود یک دانش آموخته مدیریت اجرایی بعضی اوقات بدین معنی است که کارمندان فعلی برای انجام وظایفشان به خوبی عمل نمی کنند. شما باید در برابر احساسات اینچنینی در شرکت بسیار حساس باشید و با آن مقابله کنید؛ در غیر اینصورت از خیر استخدام فارغ التحصیل مدیریت اجرایی بگذرید.

۸- آیا کسی در بین کارمندان فعلیتان هست که بتواند این شغل را انجام دهد؟

هیچ کسی شرکت شما را به اندازه پرسنلی که در حال حاضر در آنجا مشغول کار هستند، نمی شناسد. اگرچه کارمندان فعلی نیز می توانند با ادامه تحصیل در دوره های نیمه وقت به این سمت ارتقا یابند. ارتقا از داخل برای تقویت روحیه و انگیزه پرسنل نیز مفید است.

۹- آیا مهارتهای کمی (عدد و رقمی)  شغل با اهمیت تر از مهارتهای کیفی شغل هستند؟

دانش آموختگان MBA عموماً برای مدیریت با استفاده از اعداد و ارقام آموزش دیده اند. شغلی که انواع مختلفی از مهارتهای رهبری را نیاز دارد، جای بسیار مناسبی برای فردی با این مدرک نخواهد بود.

۱۰ آیا متقاضی استخدام از مراکز آموزشی معتبری فارغ التحصیل شده است؟

تعداد زیادی مدرک وجود دارد که به کار نمی آید. در اینترنت، تعداد زیادی دوره های از این دستی وجود دارد. قبل از اینکه کسی را با مدرک مدیریت اجرایی استخدام کنید، مطمئن شوید که او دارای مدرک معتبر از یک موسسه آموزشی شناخته شده است.

اکثراً فارغ التحصیلان MBA نسبت به افرادی با مدارک دانشگاهی  پایینتر در اولویت هستند. اما به طور کلی شما باید از اینکه تنها با بالا بردن مغرورانه شرایط احراز شغل به منظور کاهش درخواستهای رسیده فریب بخورید، دوری کنید. تنها زمانی فردی را با مدرک مدیریت اجرایی استخدام کنید که واقعاً به چیزهایی که در این دوره یاد گرفته، نیاز داشته باشید.

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است