ویرایش محتوا

خوابیدن در محل کار و تأثیر آن در بهره وری منابع انسانی

تأثیر خواب بر بهره وری منابع انسانی در محل کار

خوابیدن کارکنان در محل کار واقعیتی است که نمی توان نسبت به آن بی نظر بود و از کنار آن گذشت. از یک سو اثر خواب کافی بر روی بهره وری را نمی توان پنهان کرد؛ از سوی دیگر اثر آن روی کاهش بهره وری را!

برخی مدیران به شدت با چرت زدن در محل کار به هر نوعی مخالفند و در مقابل بعضی از شرکت های الگو و تکنولوژی محور، حتا تسهیلاتی برای خواب کارکنان در صورت نیاز فراهم می کنند.

پرسش بنیادی اینجاست: آیا خوابیدن نشان از زمان کم استراحت (ناشی از استرس، دوری مسافت، اضافه کاری، کار دوم و …) است یا عادتی خوب برای افزایش هوشیاری و بهره وری در ساعات بیداری؟

گزارش کورن فری — هی گروپ نشان می دهد یک سوم کارکنان اقرار کرده اند که حداقل هفته ای یک بار در محیط کار می خوابند! البته این آمار در بین دورکارها بیشتر است.

هرچند آمار واقعی احتمالاً بسیار بیشتر از این مقدار است.

لینک گزارش کورن فری — هی گروپ در مورد خواب منابع انسانی سازمان و بهره وری

واکنش شما به عنوان یک مدیر یا کارشناس منابع انسانی و شرکت متبوع تان در برابر کارمند خواب آلود چیست؟ آیا بهتر است کارمند خواب آلود چرت کوتاهی بزند و خرابکاری نکند یا اینکه خسته و خواب آلود کار کند؟

در ادامه چند تجربه واقعی از نظر و عمل کارکنان و مدیران درخصوص خواب در محل شرکت آمده است:

«آزاد» که مدیر آزمایشگاه در یک شرکت معتبر نفت و گاز و پتروشیمی بود، متوجه شد که مدیر ارشد مجتمع، نیمه شب برای بازرسی آمده و تقریباً نیمی از کارکنان آزمایشگاه کیفیت در شیفت شب خواب بودند.

او در پی درخواست کارکنان بخش بهره برداری که می خواستند ساعتی برای خواب آنها همانند آزمایشگاه در نظر گرفته شود از این موضوع مطلع شده بود و شبانه حکم اخراج شتابزده ی آنها را صادر کرده بود. که البته با پادرمیانی واحد منابع انسانی موضوع به یک اخطار کتبی ختم به خیر شد.

«جلال» که کارمند تأسیسات یکی از سازمان ها است، در هنگامه ی ظهر و موقعی که درخواستی برای تعمیر و تنظیم تجهیزات تأسیساتی وجود ندارد، یک ساعتی موبایلش را خاموش می کند و در اتاقش می خوابد. مدیرش از این کار وی آگاه است.

او می گوید به خاطر دوری مسافت ناچار است صبح زود از خواب برخیزد و اگر ظهر نخوابد، نمی تواند کارش را به خوبی انجام دهد.

خطر چرت زدن و خواب در محیط کار صنعتی
خطر چرت زدن و خواب در محیط کار صنعتی و اثر آن روی بهره وری منابع انسانی

«جمشیدی» به یاد می آورد در زمان دانشجویی، در زمان بین دو کلاس در نمازخانه دانشگاه، گاهی مطالعه می کرد و اگر خسته بود، کمی چرت می زد و برای کلاس بعدی آماده می شد.

«محمدی» که در دفتر مهندسی که خودش تأسیس کرده فعالیت می کند، حوالی عصر بعد از صرف نهار، حدود یک ساعت می خوابد. او انرژی می گیرد و گاهی تا نیمه شب هم کار می کند.

خواب خوب از دید او بخش مهمی از بهره وری است و به همین خاطر یک صندلی تخت خواب شو در اتاقش گذاشته است. ولی همچنان برای اجازه دادن به همکاران دفترش برای استراحت در میانه ی روز مردد است.

تجربیات افراد در مورد خواب میانه ی روز بسیار متنوع است. برخی شرکت ها آن را به کلی نهی می کنند و حتا اگر کارمندی بخواهد از مرخصی ساعتی استفاده کند و در اتاق کارش چرت بزند با آن مخالفت می کنند. این عده گاهی مجبورند مرخصی بگیرند و بیرون از شرکت در اتومبیل شان استراحت کوتاهی کنند.

البته که خوابیدن در محیط های صنعتی به ویژه اگر بدون اطلاع سرپرست و همکاران و بدون هماهنگی باشد، ممکن است خطرات و حوادثی را نیز به دنبال داشته باشد. همین موضوع خوابیدن یواشکی و دور از نگاه همکاران را شایسته توجه بیشتر می کند.

شما در این مورد چه نظر و یا تجربه ای دارید؟ در بخش دیدگاه های زیر صفحه آن را به اشتراک گذارید.

 

ادامه مطلب

رویارویی جلسات و رونوشت ها با بهره وری

سنجش رضایت یا سنجش اثربخشی کارکنان

واکسن هایی برای بهره وری در دورکاری

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است