ویرایش محتوا

تکنولوژی اطلاعات و دوقطبی شدن بازار کار

خودکارسازی و مهارت بازار کار

انقلاب در تکنولوژی اطلاعات اثرات متفاوتی روی بازار کار گذاشته است. بسیاری از وظایف تکرار شونده و دستی خودکارسازی شده و حجم بالایی از کارگران در صنایع و مشاغل مختلف جابجا شده اند.

از سوی دیگر، تکنولوژی های جدید، باعث بهره ورتر شدن و تکمیل کارهای غیر تکراری، وظایف اجتماعی و کارهایی که نیازمند شناخت و تحلیل است می شود.

این اثرات، بازار کار را قطبی کرده: فرصت ها برای کارهایی که مهارت کمی نیاز دارند، راکد شده و در عین حال برای کارگران با مهارت متوسط، فرصت های کمتر و پرداختی کمتری وجود دارد، در حالی که برای کارکنان با مهارت بالا، دستمزدها بسیار بالاتر رفته است.

طبق تحقیقات دانشگاه شیکاگو * ، نسبت کارگرانی که به خاطر خودکارسازی در ده تا بیست سال آینده با ریسک شغلی بالای ۷۰% مواجه شده اند، در کشورهایی مثل کره و استونی ۶ درصد و در آلمان و اتریش حدود ۱۲ درصد است.

این وضعیت می تواند تلنگری برای کارکنان منابع انسانی باشد. هم آن گاهی که برای نیروی کار سازمان خود برنامه ریزی استراتژیک می کنند و هم آن زمانی که به مسیر شغلی و آینده ی حرفه ای خود فکر می کنند.

تکنولوژی بازار کار منابع انسانی استاندارد
تغییر تکنولوژی اثرات متفاوتی بر بازار کار منابع انسانی دارد. استانداردها کافی نیستند

در حال حاضر بسیاری از واحدهای سازمان ها که عنوان منابع انسانی را در پیشانی خود دارند، همچنان مشغول کارهای تکرار شونده هستند و اجرای مقررات روتین و تکراری را سرلوحه ی خود قرار داده اند.

برخی نیز آنچنان در این مسیر غوطه ور شده اند که انتظارات ذی نفعان را به کناری نهاده و به دنبال استاندارد کردن بیشتر منابع انسانی هستند. دغدغه ی ایشان تأمین رضایت ممیزانی است که خود از این تحولات ادراک زیادی ندارند و تنها فرم ها و روش های حک شده در ذهن خود را می جویند.

زمان آن رسیده تا منابع انسانی خود را بتکاند و از کارهای تکراری و بی حاصل خود را خلاص کند.

 

• MICHAEL GIBBS Uni­ver­si­ty of Chica­go, USA, and IZA, Germany

 

مطالب و یادداشت های مرتبط:

دوره آنالیز شغل و تهیه شناسنامه شغل به روش هی گروپ

دشواری‌های جذب و نگهداشت استعدادها در بازار کار امروز

گزارش بانک جهانی در مورد بازار کار ایران

تحلیل بازار کار در جبران خدمت به روش هی گروپ

مشاغل آینده

توسعه و تقویت مشاغل

شفافیت جبران خدمت

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است