ویرایش محتوا

شش روند رسانه های اجتماعی در سال ۲۰۱۲

هر سال در این موقع، به آینده نگاهی می افکنم تا روندهای رسانه های اجتماعی را در سال پیش رو پیش بینی می کنم. ولی قبل از این کار، به گذشته نگاهی انداخته و به پیش بینی سال گذشته ام می نگرم. البته در این کار بد نبوده ام.

بر اساس روند پیش بینی من در سال گذشته، رسانه های اجتماعی به حرکت رو به جلویشان در رسیدن به یکپارچگی کسب و کار ادامه می دهند. در مطالعه مشترک بین بوز آلن و رسانه بودی Bud­dy که یک توسعه دهنده پلات فرم امور اجتماعی است، ۵۷ درصد از کسب و کارهای مطالعه شده افزودن هزینه در رسانه های اجتماعی را در برنامه خود گنجانده اند در عین حال ۳۸ درصد از مدیران عالی اجرایی به مسائل اجتماعی برچسب اولویت بالا زده اند.

من همچنین کمی در پیش بینی اینکه گوگل در سال ۲۰۱۱ ممکن است به عقب برگردد درست بوده ام. آنها این کار را با گوگل پلاس که یک ابتکار عمل قوی بوده و به عنوان «لایه اجتماعی گوگل» در وب عمل می کند، انجام دادند. بخش شبکه اجتماعی و بخش جستجوی اجتماعی، گوگل پلاس دیده بانان صنایعی دارد که مرددند که آیا فِیس بوک این برنامه را به خاطر پول به ایشان بخشیده و یا این خدمت چیزی است که به صورت تعارف در فضای وب ظاهر شده است.

ورود فِیس بوک به جنگ خدمات بر اساس مکان با یک شوت همراه بوده است. در حالی که فِیس بوک همچنان از راههای مختلف از پیگیری مکان پشتیبانی می کند، چار گوش Foursquare را از کسب و کارش خالی نکرده است. چار گوش همچنان از مخاطبان مشارکت کننده فعال که از گفتن اینکه کجا هستند لذت می برند و برای اثبات آن عکسهایی را هم پیوست می کنند، استفاده می کند. هرچند این در برابر شبکه ای بر اساس مکان به نام گوالا Gowal­la که فِیس بوک به تازگی آن را به منظور ادامه تماشای این فضا کسب کرده، هیچ است.

خوب، در سال ۲۰۱۰ و در جهانی که به نظر می رسد حتی هر ساعت بیش از پیش پیوسته شود چه انتظاری می توانیم داشته باشیم؟ در اینجا شش پیش بینی برای سنجش آینده به صورت عمومی ذکر می گردد:

پدیده همگرایی : برای اینکه نگاهی گذرا به چگونگی هماهنگی بیشتر جامعه با زندگی اجتماعی داشته باشید، می توانیم به آنچه که کوکا کولا با همه راهی که در سال ۲۰۱۰ رفته بود، تجربه کرد نظری بیاندازیم. کوکا پارکی تفریحی افتتاح کرد که در آن جا مشارکت کنندگان می توانستند سرآستین های مجهز به آر اف آی دی RFID خود را در کیوسک ها بکشند و از طریق آن به حساب فِیس بوکشان آنچه را که انجام دادند و اینکه کجا آن را انجام دادند، پست کنند. پیتزای دومینو هم بازخورهای پست شده که فیلتر نشده را به عنوان بخشی از یک کارزار تبلیغاتی قرار داده است. بدین ترتیب که عقاید افراد واقعی که از طریق یک منبع دیجیتال رأی دادند را در یک بیل بورد بزرگ در میدان تایمز جمع کرده و در دنیای واقعی به نمایش در آورده است. این گونه تجربه ها از رسانه های چند گانه احتمالاً معرف «اجتماع» در سال پیش رو خواهند بود.

آیین نفوذ: همانند راهی که گوگل تعریف کرد تا به افرادی که محتواهای قابل پیدا شدن تولید می کنند، پاداش دهد، مسابقه ای برای توسعه سیستمی که بتواند به افراد اداره کننده نفوذ و تأثیرگذاری اجتماعی بیشتر جایزه دهد، راه افتاده است. کلوت Klout بازیگری است که مشخصاً طرح plat­form خود را بر مبنای قدرت نفوذ دیجیتالی بنا نهاده است. کلوت تلاش می کند که نفوذ دیجیتالی را به ارزشی برای کسب و کار تبدیل کند و روی حرکت بزرگتری تأکید می کند و ما در سال آینده ادامه این نقش آفرینی را خواهیم دید. هم اکنون نیز افراد درجه متفاوتی از نفوذ دیجیتالی را دارا هستند (که تنها شامل افراد مشهور، دانشگاهیان، تدوین کنندگان مقررات و سیاستها و آنهایی که بر افکار عمومی سلطه دارند، نمی شود). اما برای سال آینده آیین نفوذ همانند کلوت در مورد رفتارهای مشتریان کاهش یافته و بیشتر در مورد ابزارها و تکنیکهای استفاده تخصصی خواهد شد که به نفوذ دیجیتالی و میزان تجهیز به واقعیت، مقیاس و اندازه گیری نتایج آن امتیاز خواهند داد.

ملت بازی سازی: نه! در مورد بازی های ویدئویی صحبت نمی کنیم. کیفیتهای بازی مانند همراه با تعداد زیادی از اپلیکیشن های اجتماعی در مرورگر اینترنت و موبایلتان زیادتر می شوند. از سطوح پایین به صفحات اصلی، به نشانه ها و یا نقاط و پاداشهایی برای زیادی مشارکتها. همچنین احتمال دارد که روند نشان دهنده میزان رقابتی که برای زمان و جلب توجه ما در این بازی باشد. این بازی سازی به طور اولیه در سازماندهی مشتریان استفاده شده است؛ ولی به آن از دیدگاههای دیگری همچون منابع انسانی تا دولت، مراقیتهای سلامت و حتی مدیریت کسب و کار نیز نگاه کنید. البته مذاکره میزان رشد آینده تان وابسته به جایگاهتان در صفحات اصلی دیجیتالی شرکت خواهد بود.

به اشتراک گذاری اجتماعی: ایده ها، عقاید، رسانه و وضعیت به روز شدن همگی بخشی از آنچه که رسانه اجتماعی را قدرتمند و اغلب به یک نیروی جدا کننده تبدیل می کند، هستند. صنعت رسانه جزو اولین هایی بوده که این موضوع را درک کرده، اضافه کردن امکانات به اشتراک گذاری محتواها که خود منجر به افزایش بازدید از صفحات و وضعیت بهتر در نتایج جستجوها می شود از این دسته امورند. آنچه که پس از این بیشتر در به اشتراک گذاری اجتماعی دیده خواهد شد، به میزان بیشتری همراستا با تجارت الکترونیکی یا عملیات متقابل تحت وب خواهد بود. به عنوان نمونه سیرز Sears به کاربر اجازه می دهد که یک محصول را از طریق شبکه هایشان به اشتراک گذارد یا آن را از طریق سایت مرور کند. به اشتراک گذاشتن تعطیلاتی که رزرو کرده اید و یا پیشنهاد یک محصول و یا خدمت از هر سایتی در یک شبکه اجتماعی مسیری است که به اشتراک گذاری خواهد پیمود. شاید تا موقعی که گزینه های به اشتراک گذاری را نشناسیم، ندانیم که چه چیزی را می خواهیم به اشتراک گذاریم. 

تلویزیون اجتماعی. در حال حاضر برای بسیاری از ما تماشای تلویزیون، یک فعالیت اجتماعی است، خواه از طریق صحبت با کسی باشد که کنارتان ایستاده و یا نوشتن، توئیت کردن و تلفن به دوستان در مورد چیزی که تماشا کرده اید. ولی تلویزیون در حال تبدیل شدن به یک تجربه اجتماعی در مقیاسی بزرگتر و احساسی عمیقتر است. اکنون ایکس فاکتور X Fac­tor امکان رأی دهی از طریق توئیتر را فراهم کرده و دیگر عوامل ترغیبی اجتماعی را نیز برجسته کرده و موجب تشویق بینندگان به ضربه زدن به شبکه اجتماعی در حالی که به تماشا مشغولند شده است. راه دیگر در مصرف رسانه، اجتماعی شدن است که از شبکه ای به نام گِت گلو Get Glue که به عنوان جزئی از یک چارگوش برای رسانه عمل می کند می آید. مشارکت کنندگان می توانند ورودشان به نمایش ها (یا دیگر انواع رسانه ها) ی مورد علاقه خود را چک کرده و از راه جمع بندی برچسب ها، به دنیا بگویند که از چه برنامه ای خوششان می آید. امسال با بالا رفتن درجه های ارزیابی نمایشهای متصل به اجتماع شاهد موارد بیشتری در این رابطه خواهید بود.

اقتصاد خرد: در آخر همانطور که وارد ۲۰۱۲ می شویم، نظاره گر رویکرد اجتماعی بیشتر برای حل مسائل مرتبط با کسب و کار از راه مجموعه ای از اقتصاد خرد خواهیم بود. کیک استارتر Kick­starter به هر کسی که پروژه ای داشته باشد، فرصت در دست گرفتن ابتکار عمل را ارائه می دهد. این ابتکار عمل توسط افرادی که آن را انتخاب کرده اند پشتیبانی می شود. ( و پشتیبانی شونده در ازای آن درآمدی می گیرد) یک پلات فرم به نام کوئیرکی که در زمینه بالا بردن آمار بازدیدکننده فعال است، برای افراد خلاق مناسب خواهد بود. بدین ترتیب که اجازه می دهد بهترین ایده های محصول بالا بیایند، آنگاه به آنان کمک می کند که ساخته و فروخته شوند، و فرد خلاق از این بین نصیبی می برد. شرکت هوایی بی اند بی خانه ها را به هتل و مسافران را به میهمانان تبدیل کرده و از این طریق به هر دو طرف کمک می کند که پول بسازند و در آن صرفه جویی کنند. این نمونه ها می توانند نشانگر آینده جدیدی باشند که در آن ارزش اقتصادی مستقیماً مورد مذاکره و تبادل بین افراد و ورای مؤسسات قرار گرفته است. 

موارد گفته شده تنها نمونه ای از روندهایی هستند که به ذهن می رسند. همانند هر چیز دیگری، نگاه کردن به گذشته اغلب شمایی از آنچه که در آینده خواهد آمد نشان می دهد. شما هم با افکارتان وزن دهید: شما آینده «مسائل اجتماعی» را در سال ۲۰۱۲ به چه سمت و سویی می بینید؟

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است