ویرایش محتوا

یک سمت نوبنیاد: مدیر ارشد اتصال اجتماعی

شبکه های اجتماعی مدیر ارشد

هرچند شیوه ی دورکاری دهه ها قبل ابداع شده و توسط مدیر ارشد برخی از شرکت های چندملیتی پذیرفته شده و به کار گرفته شده بود، اما سایرین این فرصت را با دیده ی تردید می نگریستند. شیوع همه گیری کووید ۱۹ باعث شد تا این شیوه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این تغییرات در دیدگاه ها، و پیامدهایی که دورکاری خواهد داشت، وجود یک سمت جدید با عنوانی نظیر مدیر ارشد اتصال اجتماعی یا شبکه ی اجتماعی شرکت را ضروری می کند.

بسیاری از سازمان ها اکنون به شرایط کار بعد از پایان همه گیری فکر می کنند و به راحتی حاضر به چشم پوشی از فرصت های تجربه شده و مزایای دورکاری و استفاده از پلت فرم های آنلاین و شبکه های اجتماعی در کار نیستند. هزینه های سنگین تأمین دفاتر اداری در شهر های بزرگ در کنار هزینه های متغیر بابت خدمت دهی به کارکنان در طول ساعات اداری و از این قبیل، تنها برخی از چالش های تقویت کار حضوری است.

از سوی دیگر هم بسیاری از کارکنان حرفه ای و کارآزموده به راحتی از توازن جدیدی که بین کار و زندگی ایجاد کرده اند و صرفه جویی های زمانی ناشی از ماندن در خانه دل نخواهند کند. یا حداقل شغل و کار را در تلفیقی از کار حضوری و دورکاری می جویند.

طبق نظرسنجی های انجام شده، ایشان (به خصوص نسل های جوان تر در محیط کار) حاضرند از برخی از ویژگی های مثبت سنتی در محیط کار و حتا جبران خدمت و مزایای بالاتر چشم پوشی کنندولی در عوض به صورت دورکار و غیرحضوری فعالیت کنند. این روش به آنها به ویژه آنهایی که حرفه ای تر هستند، فرصت همکاری های پاره وقت را با مؤسسات و سازمان های مختلف می دهد و بدین ترتیب برخی از کاستی های جبران خدمت جبران می شود.

مدیر ارشد و تعامل
مدیر ارشد برای تعامل مناسب به شبکه اجتماعی نیاز دارد.

یک سمت در بین مدیران برای تقویت تعامل بین کارکنان دورکار

در این راستا سمت نوبنیاد مدیر اتصال اجتماعی (Chief Social Con­nec­tiv­i­ty Offi­cer) در سازمان های بزرگ برای افرادی که ناچار نیستند تا برای فعالیت به محل فیزیکی کارشان بروند پیشنهاد می شود. این سمت مسئول تقویت مهارت های بین فردی، کارهای تیمی و مهارت های ارتباطی خواهد بود که مثل همیشه حیاتی هستند.

اینکه افراد مختلف بتوانند در محدوده ی زمانی مشخصی با هم متصل و مرتبط شوند. ایجاد حس تعلق به شرکت و سازمان و تیم کاری نیز یکی از مسئولیت های مهمی است که نباید بر زمین بماند.

مدیرانی که باید بتوانند از راه دور هدف گذاری بکنند و عملکرد کارکنان مجموعه خود را پایش کنند تا در مواقع لزوم، بازخورد دهند و آنها را هدایت کنند نیاز به مهارت های ارتباطی و اجتماعی جدیدی دارند که این مدیر ارشد نوپا مسئول توسعه ی آن خواهد بود. این مهارت ها در کنار سیستم های نوین مدیریت عملکرد که توسط مدیران شناخته شده و به خوبی استقرار یافته و به کار گرفته شده باشد، می تواند کارگشا باشد.

در مقابل باید به این موضوع نیز توجه کرد که همچنان که ابزارهای شبکه های اجتماعی و ایمیل و تلفن و سایر وسایل ارتباطی در هر ساعتی در دسترس هستند، نباید عاملی برای دخالت در زندگی و ساعات استراحت شوند. این دسترسی همیشگی می تواند به راحتی موجب فرسودگی شغلی شود که هم عامل کاهش بهره وری و هم محرکی برای خروج خدمت خواهد بود.

توسعه ی خط مشی هایی برای نظام مند کردن و ایجاد محدودیت در فراخواندن کارکنان مسئولیت مهمی است که روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند و مدیر ارشد اتصال اجتماعی یا یک عنوان مشابه در واحد منابع انسانی می تواند از عهده ی آن برآید.

در پایان گفتنی است که صرفاً وجود یک سمت نمی تواند تضمین کننده ی این تعامل و اتصال اجتماعی باشد و نیاز است تا این رویکرد و پذیرش در تقویت شبکه ها و روش های ارتباطی در تناسب با شرایط جدید بین مدیران و نیز کارکنان پذیرفته شود. ناچیز و بی اهمیت پنداشتن این موضوع و یا تلقی کار غیرجدی از سوی کارکنان نیز به روشنی به بهره وری و ارتباط کارگر — کارفرمایی ضربه های جدی وارد می کند.

 

یادداشت های مرتبط با تعامل مدیر ارشد در شبکه های اجتماعی:

جای خالی علوم اجتماعی در مدیریت منابع انسانی

تایید دورکاری تامین اجتماعی

مدیریت عملکرد دورکاری و چالش های شیوع کرونا

۹ فعالیت اساسی برای مدیریت مؤثر دورکاری

واکسن هایی برای بهره وری در دورکاری

مدیریت دورکاری و آموزش از راه دور

شفافیت جبران خدمت

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است