شاخصهای سنجش مدیران؛ هی گروپ

بررسی هی گروپ در خصوص ارزیابی عملکرد مدیران ارشد اجرایی در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد اغلب شرکتها در دوره های حداقل سالی یکبار عملکرد مدیران ارشد اجرائیشان را بر اساس شاخص ها مرور و سنجش می کنند.

۱۴۷ عضو هیات مدیره و مدیر ارشد اجرایی از شرکتهای جهانی که متوسط درآمدشان بالای یک میلیارد دلار بوده، بین ۲۵ آگوست تا ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۵ به پرسش شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران ارشد اجرایی CEO چیست؟ پاسخ داده اند:

تعجب آور نبوده است که تقریبا تمامی سازمانهای مورد بررسی عملکرد CEO را بر اساس شاخصهای مالی و استراتژی می سنجیدند. جالب است که اکثریت سازمانها از شاخصهای پیچیده آن نظیر مهارتهای رهبری و توسعه استعدادهای داخلی و ارتباطی مدیر ارشد اجرایی با هیات مدیره نیز استفاده نموده اند.

مجموعه های اولیه برای ارزیابی عملکرد CEO چیست؟

شاخصهایی که شرکتهای بزرگ دنیا برای ارزیابی مدیران ارشد اجرایی خود استفاده می کنند.

اجزای تشکیل دهنده شاخصهای به کار گرفته شده در این بررسی عبارت بوده اند از:

شاخصهای مالی شامل: درآمد/ فروش، درآمد عملیاتی، درآمد هر سهم، عایدی نهایی سهامداران EBITDA، جریان نقدینگی، بازگشت سرمایه

شاخصهای استراتژیک شامل: رشد استراتژیک، تعیین جهت گیری سازمان / نوآوری در محصول/ خدمت و بهینه سازی دارایی های فعلی، تکنولوژی به عنوان هدایت کننده رشد

شاخصهای عملیاتی شامل کارایی/ صرفه جویی ، کیفیت و مدیریت فرآیند، بهره وری کارکنان، مدت زمان لازم برای ارائه به بازار

شاخصهای سرمایه انسانی شامل: اثر بخشی تیم مدیران ارشد، برنامه ریزی جانشین پروری، کیفیت خطوط ارتقای رهبریPipeline Leadershipو برنامه ریزی فعالانه استعدادها، کیفیت و دامنه خزانه استعدادها، تنوع نیروی کار

شاخصهای پایداری شامل : فرهنگ و تعهد و تعلق کارکنان و رضایت مشتریان/ ارباب رجوعان، تطابق با اخلاقیات، تنوع بخشی در خصوص ریسک، مسئولیت اجتماعی شرکت، نرخ خروج خدمت کارکنان

شاخصهای حاکمیتی شامل: روابط اثر بخش هیات مدیره/ مدیر ارشد اجرایی و وضوح، صداقت / دسترسی به مدیریت، ارتباط مداوم با هیات مدیره، تطابق با استانداردهای قانونی و مقرراتی، مباحثه در خصوص عملکرد با هیات مدیره به صورت مداوم، داشبورد/ کارت امتیاز مدیر ارشد اجرایی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top