ویرایش محتوا

پنج ویژگی افراد با پتانسیل بالا

توانایی شما به عنوان رهبران کسب و کار در دیدن و آماده کردن کارکنان با پتانسیل بالا که پیشرفت از وضعیت فعلی را هدایت کرده و آینده شرکت را می‌سازند بسیار مهم است. این پتانسیلها به طرق متفاوتی قابل تعریف هستند، ولی آیا شما آنها را در کسب و کارتان تعریف می‌کنید؟ و یا این رهبران در حال پدیدار شدن، به دلیل بی توجهی، به سمت سازمان دیگری که توانایی ایشان در بالا رفتن از درجه های سازمانی را تعریف کرده اند، تمایل پیدا می کنند؟

تقریباً چند ابزار محدود و متفاوت در بین شرکتها برای تعریف افراد با پتانسیل بالا وجود دارد که شرکتهای پشتیبانی سیستمها از آنها استفاده می‌کنند. ولی مروری بر دیدگاههای کارشناسان فن نشان می‌دهد که در حقیقت وقتی که موضوع بحث ویژگی‌های افراد با پتانسیل بالا هست، در بین اعضای هیأت مدیره هماهنگی زیادی وجود دارد. دانستن این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کند مترصد یافتن کسانی که در شرکتتان آنها را از خود بروز می‌دهند، باشید. 

در ابتدا مهم است که بدانید چگونه عازم پیدا کردن افراد با پتانسیل شوید. بله، ممکن است آنها چند ویژگی قابل توصیف داشته باشند، ولی شما چگونه می‌توانید کشف کنید که چه کسی آنها را دارد؟ شرکتهای مختلف از چند متد متفاوت استفاده نموده‌اند. ولی تحقیقی که توسط گروه مشاوران ERC از ۲۶ سازمان صورت گرفته نشان داد که بیشترین مورد استفاده مربوط به توصیف مهارتها و ارزیابی شخصیتی از طریق تست کردن و مرور وضعیت توسط همکاران، مدیران و مشتریان بوده است.

اکنون مهمترین مسأله این است: چه ویژگی‌هایی افراد با پتانسیل را می‌سازد؟ چگونه می‌توانید رهبران در حال پدید آمدن شرکتتان را بشناسید و منابع را برای توسعه آنها و تبدیل شدنشان به مدیران ارشد فردا صرف کنید، زمانی که می‌خواهید مطمئن شوید که در آن موقع شرکتتان در دستان توانایی قرار گرفته‌اند؟ در اینجا ویژگی‌هایی که بر اساس تحقیقات انجام شده نظیر کُرنل و روتگرز تعیین شده‌اند ذکر می‌گردد.

جاه‌طلبی

شگفت انگیز نیست افرادی که پتانسیل بالایی دارند، جاه‌طلب باشند. البته که ارتقا در کارراهه شغلی مقداری جاه‌طلبی نیاز دارد، ولی این افراد با پتانسیل بالا رقابتی و هدفگرا بوده و گامهای فعالانه‌ای برای بهبود خود و آموختن چیزهایی که برای پیشرفت ضروری هستند برمی‌دارند؛ این موضوع به طور طبیعی اتفاق می افتد. پس مطمئن شوید می‌توانید افرادی که همیشه شامه خود را تیز کرده‌اند را تشخیص می‌دهید.

نگرش

افراد با پتانسیل بالا زمانشان را با منفی بودن و دنبال کارهای خود بودن هدر نمی‌دهند. همیشه مثبت فکر کرده و همکاران و سرپرستانشان را با نگرش مثبت خود تحت تأثیر قرار می‌دهند. با تیم به‌خوبی کار کرده و با افرادی که همکار هستند، روابط پایدار برقرار می‌سازند. اما تنها به دنبال تیمی از افراد که فقط شبیه‌شان باشد نیستند؛ افراد با پتانسیل بالا ارزش سرمایه‌‌ای که تنوع و دیدگاههای مختلف می‌تواند ارائه دهد را می‌دانند. آیا به دنبال مورد دیگری در چک‌لیست نگرشها هستید؟ افراد با پتانسیل، رابطه‌ای عالی با یکپارچگی و تخصص دارند. آنها می‌توانند نه تنها برای خوب به نظر رسیدن شرکت، بلکه برای خوب بودن آن نیز مورد اعتماد قرار گیرند.

تفکر نقادانه و ارتباطات

مهارتهای تفکر نقادانه و ارتباطات قوی، در همه کارکنان دیده نمی‌شوند؛ ولی ضروری است افرادی که به عنوان رهبران آینده توسط شما انتخاب شده‌اند آنها را انجام دهند. این بدان معنی است که آنها می‌توانند برای انتخاب راهشان در بین مشکلات پیچیده دلیل داشته و همزمان چند گزینه را در نظر بگیرند. ولی تفکر نقادانه بدون ارتباطات سازنده بلا استفاده خواهد بود و اینجا همان جایی است که نشان می‌دهد افراد با پتانسیل بالا اشخاصی تیم‌گرا هستند که می‌توانند ایده‌هایشان را با دیگران به اشتراک گذاشته و به ایده‌های دیگران گوش فرا می‌دهند تا ایده‌هایشان پخته‌تر شود.

تخصص

بدیهی است کارمندی که در کارراهه‌اش به پیش می‌رود باید تخصص فنی وسیعی در آنچه که نقشش اقتضا می‌کند، بروز دهد. نه تنها باید به اینصورت باشد، بلکه یک فرد بالقوه بایستی قادر به درک نقشش در ارتباط با عملکرد کلی شرکت نیز باشد.

تهور

در پایان، یک فرد با پتانسیل ویژگی فراتر از جاه‌طلبی و مهارت دارد: تهور و روحیه ریسک‌پذیری. یک فرد با پتانسیل، ریسک کننده‌ای است که می‌داند تجزیه و تحلیل‌های هزینه فایده نمی‌تواند قولی در مورد اینکه ریسکها به کدام سمت خواهند بود، به دست دهند و می‌داند در هر صورت باید چه کاری بکند و چه کاری نباید بکند به جای اینکه با عدم‌اطمینان زمینگیر شود. آنها می‌دانند که تغییر خواهد آمد و به جای ماندن در کارهای گذشته با تغییرات سازگار و شکوفا می‌شوند و حتی به صورت بهتر، آنها این تغییرات را در خودشان هم ایجاد می‌کنند. این ویژگی اطمینان می‌دهد همانطور که آنها به پیش می‌روند، کسب‌و‌کارتان هم به همین صورت جلو خواهد رفت.

پس نگاهی به اطرافتان بیاندازید: کدامیک از کارکنانتان در جایی که هستند، درحال شکوفا شدنند، و کدامها افراد با پتانسیلی هستند که سازمانتان را به پیش، رهبری خواهند نمود؟

نویسنده: ریکی مارسن

ترجمه: مشاوره مدیریت منابع انسانی رایان راهبرد چابک 

 

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است