ویرایش محتوا
آموزش طراحی ساختار سازمانی و نمودار دوره منابع انسانی

ساختار سازمانی چیست و چگونه نباید باشد

تقریباً کسی را نمی توان پیدا کرد که در زمینه مدیریت و منابع انسانی فعالیت بکند و درخصوص اهمیت ساختار سازمانی تردید داشته باشد.

اما ساختار سازمانی چیست؟ آیا همین نموداری که مشاغل را با یکسری خطوط به هم متصل می کند، ساختار سازمانی است؟ یکی از آفت‌های سازمان‌ها، آن تلقی است که ساختار را همان نمودار سازمانی می‌پندارد.

هرچند نمودار سازمانی که نشان‌دهنده‌ی واحدها، مشاغل و رابطه‌ی بین آنهاست، یکی از اجزای مهم ساختار است؛ اما تمام آن نیست.

ساختار سازمانی، بنیاد یک سازمان است. هر طور که طراحی شود، سازمان خواه ناخواه به میزان زیادی به همان سو جهت‌گیری خواهد کرد. اما قبل از آن باید ماهیت ساختار را شناخت.

طراحی ساختار سازمانی آموزش نمودار مشاغل منابع انسانی

ساختار سازمانی بر پایه‌ی شناخت مجموعه‌ای از عوامل است که با توجه به وضعیت سازمان در کنار هم قرار می‌گیرند.

اینکه اختیارات به چه شکلی تفویض شوند؛ حد مناسب و مجازی که مشاغل و واحدها باید با محیط ارتباط برقرار کنند و نسبت به آن واکنش نشان دهند، نحوه گردش اطلاعات و صدور دستورات، تعداد افراد بهینه برای سرپرستی کردن و سطوح و لایه‌هایی که می توان در سلسله مراتب ایجاد کرد و بسیاری موضوعات دیگر همه از مباحث ساختاری هستند.

تصمیم گیری در این موارد باید با دانش، تحلیل و دقت کافی باشد. قابل توجه است که شکل دادن این موضوعات در سازمان بایستی با توجه به هدف و خواسته‌های اساسی ذی‌نفعان سازمان صورت گیرد.

نکته حیاتی قابل توجه دیگر این است که ساختار باید تابع استراتژی سازمان باشد.

سازمانی که به دنبال موفقیت در بازار از طریق نوآوری است، با سازمانی که به دنبال صرفه جویی و کاهش هزینه ها و قیمت است تا بدین طریق موفق شود، باید متفاوت عمل کند. این تفاوت‌ها در ساختار منعکس می شود.

یکی از بزرگترین مشکلات و اشتباهات سازمان‌ها، ساختاردهی بر اساس آنچه دیگران انجام می‌دهند و تقلید کردن از آنها است، در حالی که اولویت‌ها و شرایط متفاوت است و این ویژگی‌ها، ساختاری متناسب طلب می کند.

در دوره سازماندهی و طراحی ساختار به جنبه‌های مهم ساختار و نحوه‌ی طراحی آن می‌پردازیم. این دوره آموزشی برای ذهن‌های خلاق و تحلیل‌گر سازمان که به دنبال بنیان‌گذاری، طراحی و یا بازآرایی ساختار در جهت اثربخش کردن آن هستند، ابزار و روش های کاربردی ارائه می کند.

آموزش ساختار سازمان و بوروکراسی
آموزش سازماندهی و طراحی ساختار سازمان و بوروکراسی و شیوه بازآرایی

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

شیوه نامه خرید شناسنامه شغلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: این محتوا محافظت شده است