ویرایش محتوا

اثرات شبکه های اجتماعی بر ساختار سازمانی

ساختار سازمانی و شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی اثرات بزرگی بر سازماندهی و اصول طراحی ساختار کارآمد گذاشته اند. مدیران منابع انسانی که روی این تغییرات عمیق نشوند، نمی توانند ساختار سازمانی کارآمدی طراحی کنند.

شبکه های اجتماعی به سازمان دهندگان این امکان را می دهند که افراد هم فکر را در فعالیتی مشارکت دهند؛ بدون اینکه این افراد به صورت واقعی به خودشان زحمت حرکتی را بدهند. این امکان به ویژه وقتی افراد به موضوع مورد نظر علاقه و تعهد کمتری دارند، بسیار مهم می شود.

افراد کمتر متعهد به جای شرکت در جلسات، کارگاه ها گردهم آیی های حضوری، می توانند به یک گروه در شبکه های اجتماعی بپیوندند یا از خانه، توئیتر را دنبال کنند تا از وقایع باخبر شوند.

تغییرات ساختار ناشی از ورود شبکه های اجتماعی

بدین ترتیب، شبکه های اجتماعی تغییرات شگرفی در جوامع پدید آورده اند و دامنه ی این تغییرات به روابط و ساختار سازمانی و روابط کار نیز کشیده شده است.
ارتباطات و فرماندهی عمودی و کنترل، جای خود را به روابط افقی و عمدتاً برنامه ریزی نشده داده و به جای آنکه مدیر تنها صحبت کننده ی جمع باشد، به هر کسی توانایی صحبت و اظهار نظر داده است.

شبکه های اجتماعی و کاربرد آن در مدیریت منابع انسانی
در سازماندهی و کاربرد آن در مدیریت منابع انسانی به موضوع شبکه های اجتماعی توجه می شود

برخی آسیب ها در سپهر جدید ساختار سازمانی

ارتباطات دیگر کاملاً کنترل شده نیست. دیگر تنها متخصصان نیستندکه مفاهیم جدید را خلق می کنند و همه در آن مشارکت می کنند. گواه این واقعیت، انبوه پیام هایی است که در شبکه های اجتماعی مختلف می بینیم. از فرد تازه کاری که خاطره ای تعریف می کند و عکسی شخصی بر آن می گذارد تا متخصص خبره ای که راهکاری برای مسأله ای ارائه می کند.

این تغییر بدین صورت گاهی می تواند مشکلاتی ایجاد کند. به ویژه وقتی که اعتبار گوینده در زمینه مفاهیم تولید شده روشن نیست.

از سوی دیگر، اطلاعات به صورت آزادانه و دست و دل بازانه تری منتشر می شود و در عین حال قدرت به جای اینکه تنها از جایگاه افراد ناشی شود، از میزان خبرگی افراد بر می آید.

زیرساخت های همکاری از فرآیندی بودن صرف خارج شده و شکل کنش اجتماعی و منعطف به خود می گیرد. اکنون نحوه ی تعامل در جوامع است که زیرساخت ها را برای هر نوع فعالیتی از جمله فعالیت های انتفاعی و کسب و کاری فراهم می کند.

تغییر ضروری در مسئولیت ها و پاسخگویی

با این اوصاف لازم است درخصوص تغییر سطح و نحوه تقسیم مسئولیت ها هم فکری بشود. دیگر تنها مدیران واحدها مسئول همه ی اتفاقات و نتایج نیستند و اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم، تک تک افراد هم باید از جایگاه مدعی پایین آمده و با توجه به اختیارات و امکاناتی که به دست آورده اند پاسخگو باشند.

دوره آموزشی سازماندهی و طراحی ساختار سازمان و چارت و نمودار
دوره آموزشی سازماندهی و طراحی ساختار سازمان و چارت و نمودار برای مهندسی ساختار

سازمان های پیشرو و موفق به این موضوعات می اندیشند و در تعریف روابط سازمان و طراحی ساختار سازمانی و چارت به این تغییرات توجه دقیق می کنند.
دوره ی سازماندهی و طراحی ساختار سازمانی، دوره ای کاربردی است که به شرایط نوین کسب و کارها می پردازد و بسیاری از روش های معمول ناکارآمد را زیر پرسش های سخت می برد.

 

مطالب و یادداشت های مرتبط

آیا ساختار فرآیندی نسبت به سایر روش ­ها برتر است؟

تعداد مناسب افراد تیم و واحد در طراحی چارت سازمان

دوره آموزشی سازماندهی و طراحی ساختار سازمانی

سازماندهی واحد منابع انسانی: واحد HR

حیطه نظارت مناسب مدیران در طراحی سازمان

برشی از دوره آنلاین سازماندهی و طراحی نمودار سازمانی

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است