ویرایش محتوا

مدیریت منابع انسانی ( HRBP )؛ شریک یا یار شرکت؟

نقش های منابع انسانی شرکت یار

بیش از بیست سال از معرفی نقش ( HRBP ) HR Business Partner از سوی دیو اولریش گذشته است. در این مدل، نوع نگاه به مدیریت منابع انسانی و مفهوم و انتظارات آن تغییر کرده است.

برای این تغییرات، شیوه ی جدیدی از سازماندهی و نقش ها نیز پیشنهاد شده است.

HR Business Partner در فضای مدیریت منابع انسانی کسب و کارهای ایران

در فضای مدیریت منابع انسانی کشور نیز چند سالی است که این مفهوم مطرح شده و بسیاری از سازمان ها به اهمیت این مفهوم و نوع نگاه پی برده اند. یار و همراهی قابل اتکا که نیازهای کسب و کار و اولویت های آن را در مقایسه با روندهای تکنولوژی و مشتریان بشناسد تا بدین ترتیب بتواند تلاش های مدیریت منابع انسانی را با آن همسو نگه دارد.

مشاوره منابع انسانی شرکت یار
مشاوره منابع انسانی به کسب و کار

در موارد مقتضی نیز با توجه به ویژگی های منابع انسانی سازمان و مزیت های رقابتی که در آن دیده شده، به رهبران سازمان مشاوره دهد. از سویی علاوه بر مدیران و کارکنان به ذی نفعان مختلف سازمان (سهامداران، مشتریان، تأمین کنندگان و جامعه) نظر داشته باشد.

معادل مناسب برای عبارت HR Business Partner

با این وصف، به نظر می رسد به دلایل مختلفی «شریک تجاری منابع انسانی» معادل مناسبی برای HR Busi­ness Part­ner نباشد. چه از بعد مفهومی که این شغل قرار است پلی برای ارتباط قوی تر منابع انسانی با منافع کسب و کار و ذی نفعان باشد و چه از بعد شیوه ی اجرا و جاری سازی آن.

این عبارت، بیشتر از اینکه اهمیت منابع انسانی در مفید بودن برای کسب و کار را برساند، ذهن را هدایت می کند به این سمت که منابع انسانی با محوریتی که دارد، می خواهد از کسب و کار برای خود شریکی بسازد. این نوع نگاه بیشتر به پارادایم های قدیمی امور اداری شبیه است تا شیوه ای از مدیریت منابع انسانی که قرار است تسهیل گر تغییر باشد.

 

منابع انسانی شرکت یار شریک تجاری HRBP
مدیریتِ منابع انسانی شرکت یار HR BP

ترجمه ی Busi­ness به کلمه ی «تجاری» به نوعی تقلیل مفهوم آن است که ظرافت های کسب و کار و پیچیدگی های یک شرکت در آن منعکس نشده است. از سوی دیگر «شریک» نیز نگاهی سخت به Part­ner است و ظرافت های این نوع همکاری و یاری را به خوبی نشان نمی دهد.

خواستگاه عبارت منابع انسانی شرکت یار

با این اوصاف ما در پژوهش های رایان راهبرد، از اولین ترجمه هایی که از این عبارت در سال های ابتدایی دهه ۹۰ شمسی داشته ایم، عبارت «منابع انسانی شرکت یار» را با این مفهوم و روش سازگار دیده ایم. یاری مصمم که قرار است همراه و همگام باشد. در ادامه، لینک چند یادداشت و مقاله که در این زمینه نگاشته ایم و نیز یک مصاحبه ترجمه شده از اولریش، برقرار کننده ی این رویکرد قرار داده شده است:

تفاوت منابع انسانی شرکتیار HR BP با سایر پارادایم های مدیریت منابع انسانی

نقش منابع انسانی شرکتیار .H.R.B.P

نسخه ی به روز از منابع انسانی (HRBP 2.0)

منابع انسانی شرکت یار (.H.R.B.P)

مصاحبه با دیو اولریش – منابع انسانی، رهبران و کرونا

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است