ویرایش محتوا
کارگاه دیکوم آموزش منابع انسانی

کارگاه دیکوم برای بهبود محتوای آموزش

در پاسخ به پرسش اساسی کارگاه دیکوم چیست؟ باید گفت کارگاه DACUM روشی موثر برای تجزیه و تحلیل یک شغل با توجه به جزئیات انجام آن شغل است که توسط رابرت ای نورتون در سال ۱۹۹۴ برای بهبود محتوای آموزش منابع انسانی معرفی و مورد استفاده قرار گرفت.

پس از اینکه روش دیکُم به سازمان ها، کسب و کارها و مهم تر از همه، مؤسسات آموزشی معرفی شد، به سرعت در کشورهای مختلفی از جمله امریکا، استرالیا، کانادا، چین، آلمـان، ژاپن و … متداول شد.

شرکت های هوندا، بویینگ، جان دیر، موتورولا و … جزو پیشروانی بودند که استفاده از این روش را به منظور تجزیه و تحلیل مشاغل در دستور کار خود قرار داده اند.

در روش دیکوم سه فرض ریشه ای وجود دارد:

۱- کارکنان خبره دقیق تر از سایر افراد می توانند شغل و حرفه خود را توصیف و تعریف کنند.

۲- یک راه موثر برای تعریف و مبیین یک شغل یا حرفه عبارتست از توصیف دقیق وظایفی که کارکنان خبره انجام می دهند.

۳- انجام درست هر وظیفه مستلزم به کارگیری دانش، مهارت ها، ابزارها و رفتارهای مثبت کارکنان می باشند.

برنامه درسی Curriculum Errors و اشتباهات معمول در آن

بروز شکاف بین محتوای آموزشی — آنچه  که به یادگیرندگان در کلاس درس آموزش داده می شود — و آن چه در دنیای واقعی در حال رخ دادن است، به بیان دیگر شکاف بین آنچه تدریس می شود و آنچه که می باید تدریس شود یکی از بزرگترین اشتباهات در برنامه ریزی آموزش منابع انسانی است. این روش تلاش می کند این شکاف را با تعریف درست محتوا به حداقل برساند و گامی در جهت اثربخشی آموزش بردارد.

دوره ی آموزش کارگاهی تجزیه و تحلیل شغل تهیه استاندارد آموزشی مشاغل روش دیکوم 1402

کارگاه دیکوم

کارگاه تجزیه و تحلیلDACUM متشکل از ۵ – ۱۲ نفر از کارشناسان خبره در ارتباط با قلمرو تحت بررسی و یک مجری (تسهیل گر) مجرب برای پیشگیری از بروز شکاف بین محتوای کلاس ها و محیط واقعی انجام کار و فعالیت است.

برای اطمینان از اثربخشی کارگاه دیکم، ضروری است نقش هماهنگ کننده دیکم — فردی که مسئولیت هماهنگی و تمهید و مقدمات ضروری قبل از برگزاری کارگاه را اتجام می دهد — و  تسهیل کننده دیکوم — شخصی که هدایت کارگاه را حین برگزاری بر عهده دارد — با دقت تعریف شود.

مطالب و یادداشت های مرتبط:

تجزیه و تحلیل و نیازسنجی آموزش مشاغل به روش دیکوم ( DACUM )

اصول هی گروپ در آنالیز و ارزیابی شغل

دوره آنالیز شغل و تهیه شناسنامه شغل به روش هی گروپ

روند تجزیه و تحلیل شغل در سازماندهی منابع انسانی; از تیلور تا هی گروپ

تجزیه و تحلیل شغل و محتوای شرح مشاغل انعطاف پذیر

بانک داده ها و شناسنامه شغل و شرح شغل / شرح وظایف رایان راهبرد

تقویم آموزش منابع انسانی با روش هی گروپ پاییز زمستان 1403
تقویم آموزش منابع انسانی با روش هی گروپ پاییز زمستان ۱۴۰۳ شرکت مشاوره منابع انسانی رایان راهبرد چابک

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: این محتوا محافظت شده است