نفوذ مثبت؛ مرز باریک بین سلطه و تأثیرگذاری رهبران
رهبرانی که در سایرین نفوذ کرده و تغییر ایجاد می کنند، چه ویژگی ها و تمایلاتی دارند؟
آنهایی که برای جامعه ی خود قابل احترامند و آینده را شکل می دهند. چه در گستره ی یک محله باشند، یا یک سازمان را هدایت کنند و یا حتا یک صنعت را تحت تأثیر قرار دهند. چرا برخی مرزها را جا به جا کرده و تغییراتی ماندگار ایجاد می کنند و برخی دیگر اثری کوتاه و زودگذر دارند؟
تسلط بر تکنیک های نفوذ برای رهبران و فعالان شبکه های اجتماعی یک شایستگی ضروری و مقدمه ای برای اثربخشی است. این نفوذ کارکردی بسیار متفاوت با انواع مخرب آن دارد و نباید با آن اشتباه گرفته شود.
کانی دیکن در دو کتاب «کمتر صحبت کنید و بیشتر بگویید» و «یک فروشنده واقعی شوید» که تقدیر شده و بسیار پرفروش و برنده جوایز مختلف نیز؛ مدلی برای تفکیک انواع مخرب و سازنده معرفی کرده است.
ماتریس انواع نفوذ و شایستگی رهبر در شکل دهی تغییر
در این مدل، او انواع نفوذ را بر اساس دو عامل دایره ی منفعت (یک طرفه بودن و یا دو طرفه بودن تغییر مورد نظر) و میزان پایداری حاصل (کوتاه مدت و بلند مدت) تعریف کرده است.
نفوذی که منفعت یک طرفه داشته باشد و با ثبات و طولانی باشد، «سلطه گری» است. اما اگر همین منفعت یک طرفه باشد و کوتاه مدت، نوعی «سوء استفاده» از اطرافیان است. فرد سوء استفاده گر از همه ابزارهای اطرافش و فشار بر دیگران استفاده می کند تا به آنچه که می خواهد برسد.
در عوض «متقاعدکنندگان» از کاریزما و سایر ابزارهایشان استفاده می کنند تا افراد برای شخص ایشان کاری انجام دهند و به نتیجه ی دلخواه برسند. افسوس که تغییرات حاصل از فعالیت هایشان نفعی برای دیگران نداشته و کوتاه مدت و بی ثبات است.
تمامی این انواع نفوذ ضعف هایی در روش و نتیجه دارند. «تأثیرگذاران» اما تغییرات پایداری ایجاد می کنند که منفعت آن به هر دو طرف می رسد.
این دسته، با رهبری مثبت خود آینده را شکل می دهند و دنیا را به جای بهتری برای زندگی خود و دیگران تبدیل می کنند.
کاری که مربی و کوچ می کند، هدایت متقاعدکنندگان به سمت تأثیرگذار شدن است. مقدمه نفوذ و تأثیرگذار بودن بر دیگران شناخت خود و تأثیر بر خود است.
و کوچ باید بتواند این مراحل را پی بگیرد. ماتریس زیر این دسته بندی ها را به خوبی نشان می دهد:
مطالب و مقالات مشابه:
ویژگیهای خاص کارگاههای آموزشی رایان راهبرد چیست؟
کارگاههای رایان راهبرد بر اساس مدلها و روشهای روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شدهاند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارتها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد میکنند تا در موقعیتهای شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.
رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟
رایان راهبرد تأکید زیادی به درونیسازی متدهای به کار گرفتهشده در سازمانها دارد. به طوری که تمامی پروژههای مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز میشوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و میتواند خود، بهروزرسانیها را متناسب با تغییرات پیش برد.
مطالب و یادداشتهای وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگیهایی دارد؟
کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامهنگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشتهایی که در وب سایت منتشر میشوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمهای از روندها و سیگنالهای موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر میشوند.