ویرایش محتوا

جبران خدمت

جبران خدمت

جبران خدمت و اینکه آیا پرداختی که از سوی شرکت انجام می شود آن چیزی است که استحقاقش را دارند؟ ( جبران خدمت عادلانه ) دید کارکنان نسبت به عدالت بخش زیادی از قضاوت آنها در مورد کارشان را تشکیل می دهد. اینکه آیا اصول عادلانه در شرکت حکمفرماست؟ آیا زمانی که فرصتی برای ارتقا پیش می آید با آنها به عدالت رفتار می شود؟

اینکه ریشه باورهای ایشان نسبت به عدالت و رعایت آن چه باشد و اینکه آیا قضاوتشان بر مبنای درستی صورت می گیرد یا خیر نمی تواند به اندازه نگرش ذهنی شان نسبت به وضعیت موجود در روند فعالیت شرکت تأثیر گذار باشد. بدیهی است که این نگرش ذهنی سرمایه فکری و دانشی سازمان یکی از بازیگران اصلی موفقیت آن است.

در بررسی عدالت در سازمان، با چهار دسته از مفاهیم برخورد می کنیم.

اولین مرتبه در رعایت عدالت، پایبندی به قانون و عرف پذیرفته شده اجتماعی است که در آن زندگی می کنیم. پیروی از الزاماتی که قوانین کار جاری کشور معین نموده اند بخش عمده ای از مشکلات را حل می کند و در صورت احساس عدم رعایت حقوق متقابل، هر دو طرف رابطه استخدامی می توانند به مراجع حل اختلاف رجوع نموده و اختلاف را حل کنند.

دسته دوم رعایت عدالت داخلی است. یعنی اینکه کارکنان بر اساس فعالیت خود مزد و مزایا دریافت کنند و در صورتی که فعالیتهای سخت تر و پیچیده تری انجام دهند و یا فعالیت خود را با کیفیت بالاتری انجام دهند، دستمزد بیشتری دریافت کنند.

دسته سوم نیز مسائلی است که به رعایت عدالت بیرونی نظر دارد. این وجه از کار محتاج بررسی بازار کار از حیث مشاغل موجود و جبران خدمات و مزایای مرتبط با هر شغل و شاغل در بازار کار مورد فعالیت است. روشن است که در صورتی که کارکنان احساس کنند خدمات آنها همانند دیگر شرکتها ارج گذاشته نمی شود تصمیم به نقل مکان به جایی خواهند گرفت که خدماتشان به نحو مناسبی جبران شود. 

همانند دیگر مسائل مربوط به علوم انسانی و اجتماعی، نگرش انسانها به موضوع نیز می تواند مسیری کاملاً متفاوت را نشان دهد. شاید تمامی تلاشها در به کارگیری تکنیکهای عادلانه به کار گرفته شود ولی کارکنان احساس متفاوتی داشته باشند. بدیهی است که در نهایت این احساس ذهنی کارکنان است که تعیین کننده اثر بخشی فعالیتها است. 

به منظور اصلاح نگرش کارکنان نیز راه هایی وجود دارد که آموزش و اطلاع رسانی این تکنیک ها و نحوه اجرای آنها از مهمترین این نکات هستند. در برنامه ی اطلاع رسانی به چند نکته مهم باید توجه داشت. پیام به درستی و با توجه به ویژگی ها و انتظارات مخاطب سنجیده شود، کانال های مناسب برای انتقال پیام انتخاب شود و از پارازیت ها و عوامل مخل در انتقال پیام پیشگیری و اجتناب شود.

بررسی سیستم جبران خدمت فعلی سازمانها به همراه پیشنهاد بهسازی سیستم جبران خدمت بر اساس اطلاعات بازار کار، و نیز به کارگیری اصولی که عدالت داخلی را در نظر می گیرد (از جمله ارزیابی مشاغل با معیار ثابت، بررسی سطح عملکرد و تأثیر آن در دریافتی هر فرد و وضعیت و شرایط انجام کار) در تخصص مشاوران رایان راهبرد چابک است.

مقاله انتظارات پاداش در اقتصاد ناپایدار، که گزارشی است از پانزدهمین سیمنار جبران خدمت و مزایا در دبی و توسط کارشناس اعزامی رایان راهبرد چابک تهیه شده است. پیشنهاد می کنیم آن را با کلیک روی این متن دانلود و مطالعه فرمایید.

 

مطالب و یادداشت ها در زمینه ی جبران خدمت:

آموزش جبران خدمت عادلانه و رقابتی – دوره کارگاهی با روش هی گروپ ۱

دیکشنری و فرهنگ لغات و اصطلاحات جبران خدمت و مزایا در منابع انسانی

برنامه ریزی بودجه جبران خدمت

گام های اصلاح جبران خدمت

اصطلاحات کلیدی در جبران خدمت

اولویتهای نسلی برای جبران خدمت و مزایا

گفتارهایی در شفافیت جبران خدمت

انتشار اطلاعات جبران خدمت شرکت

شفافیت جبران خدمت

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است