جبران خدمت

دید کارکنان نسبت به عدالت بخش زیادی از قضاوت آنها در مورد کارشان را تشکیل می دهد. اینکه آیا اصول عادلانه در شرکت حکمفرماست؟ آیا زمانی که فرصتی برای ارتقا پیش می آید با آنها به عدالت رفتار می شود؟ و اینکه آیا پرداختی که از سوی شرکت انجام می شود آن چیزی است که استحقاقش را دارند یا ( جبران خدمت عادلانه )؟ اینکه ریشه باورهای ایشان نسبت به عدالت و رعایت آن چه باشد و اینکه آیا قضاوتشان بر مبنای درستی صورت می گیرد یا خیر نمی تواند به اندازه نگرش ذهنی شان نسبت به وضعیت موجود در روند فعالیت شرکت تأثیر گذار باشد. بدیهی است که این نگرش ذهنی سرمایه فکری و دانشی سازمان یکی از بازیگران اصلی موفقیت آن است.

در بررسی عدالت در سازمان، با چهار دسته از مفاهیم برخورد می کنیم.

اولین مرتبه در رعایت عدالت، پایبندی به قانون و عرف پذیرفته شده اجتماعی است که در آن زندگی می کنیم. پیروی از الزاماتی که قوانین کار جاری کشور معین نموده اند بخش عمده ای از مشکلات را حل می کند و در صورت احساس عدم رعایت حقوق متقابل، هر دو طرف رابطه استخدامی می توانند به مراجع حل اختلاف رجوع نموده و اختلاف را حل کنند.

دسته دوم رعایت عدالت داخلی است. یعنی اینکه کارکنان بر اساس فعالیت خود مزد و مزایا دریافت کنند و در صورتی که فعالیتهای سخت تر و پیچیده تری انجام دهند و یا فعالیت خود را با کیفیت بالاتری انجام دهند، دستمزد بیشتری دریافت کنند.

دسته سوم نیز مسائلی است که به رعایت عدالت بیرونی نظر دارد. این وجه از کار محتاج بررسی بازار کار از حیث مشاغل موجود و جبران خدمات و مزایای مرتبط با هر شغل و شاغل در بازار کار مورد فعالیت است. روشن است که در صورتی که کارکنان احساس کنند خدمات آنها همانند دیگر شرکتها ارج گذاشته نمی شود تصمیم به نقل مکان به جایی خواهند گرفت که خدماتشان به نحو مناسبی جبران شود.

همانند دیگر مسائل مربوط به علوم انسانی و اجتماعی، نگرش انسانها به موضوع نیز می تواند مسیری کاملاً متفاوت را نشان دهد. شاید تمامی تلاشها در به کارگیری تکنیکهای عادلانه به کار گرفته شود ولی کارکنان احساس متفاوتی داشته باشند. بدیهی است که در نهایت این احساس ذهنی کارکنان است که تعیین کننده اثر بخشی فعالیتها است. به منظور اصلاح نگرش کارکنان نیز راههایی وجود دارد که آموزش و اطلاع رسانی این تکنیکها و نحوه اجرای آنها از مهمترین این نکات هستند.

بررسی سیستم جبران خدمت فعلی سازمانها به همراه پیشنهاد بهسازی سیستم جبران خدمت بر اساس اطلاعات بازار کار، در تخصص مشاوران رایان راهبرد چابک است.

مقاله انتظارات پاداش در اقتصاد ناپایدار، که گزارشی است از پانزدهمین سیمنار جبران خدمت و مزایا در دبی و توسط کارشناس اعزامی رایان راهبرد چابک تهیه شده است. پیشنهاد می کنیم آن را با کلیک روی این متن دانلود و مطالعه فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top