ویرایش محتوا

آیا در حیطه کسب و کار شما، آسیا فضای صنعتی متفاوتی دارد؟

این مطلب از وال استریت ژورنال ترجمه شده است

مدیران اجرایی منطقه در مورد پویایی فرهنگ و تغییرات سریع آن بحث می کنند.

نکته اصلی این روند — مدیریت در آسیا معمولاً مستقیماً در طول مصاحبه های هفتگی (وال استریت ژورنال) مشخص می شوند.

از مدیران اجرایی صنایع و ملیتهای مختلف پرسیده شد که آیا تفاوتی بین کسب و کار در آسیا و دیگر نقاط دنیا وجود دارد یا خیر؟ هیچ پیش نگری را در این خصوص در نظر نگرفتیم. نکته ای که عموماً مطرح شد، تغییرات زود هنگام در زمان انجام امور تجاری در این منطقه بود. در اینجا بعضی از مواردی که از سال گذشته مشخص شده اند ذکر گردیده است.

وال استریت ژورنال: آیا در صنعت بیمه مجدد تفاوتی بین آسیا و دیگر نقاط دنیا وجود دارد؟

تفاوت در محو سریع است. مسلم است که بیمه مجدد کسب و کاری بالفطره بین المللی است و همه عملیات بین المللی اصول مشترکی دارند. اگر تفاوتی وجود داشته باشد در فرهنگ و قضاوتهای ارزشی است که اداره سازمان را تحت تأثیر قرار می دهد.

- (هوانگ سو جین، رئیس بازنشسته شده و مشاور ارشد شرکت بیمه مجدد سنگاپور)

وال استریت ژورنال: آیا تفاوتی بین آسیا و بقیه دنیا در کسب و کار تکنولوژی وجود دارد؟

مردم آسیا تکنولوژی را با اشتیاق و قوتی که سریعتر از بقیه نقاط دنیا به نظر می رسد، می پذیرند؛ از جمله می توان به تکنولوژی های اینترنت، تلفن همراه و تکنولوژی های دیگر اشاره کرد. امروزه بیش از یک میلیارد انسان از اینترنت استفاده می کنند که نیمی از آنها در آسیا زندگی می کنند.

رشد پدیده اینترنت در طول چند سال گذشته در آسیا اثرات مثبتی داشته است، ولی در همان حال افزایش جرم و جنایت از جمله کلاهبرداری اینترنتی، سوء استفاده از اطلاعات شخصی استثمار جنسی و تجاری از کودکان با میلیاردها دلار سود را نیز به دنبال داشته است.

- کاترین بوستیک مدیر ارشد امور حقوقی و مسائل شرکت مایکروسافت در حوزه آسیا و اقیانوس آرام

وال استریت ژورنال: آیا تفاوتی بین مدیریت مبادله سهام در شرکتهای آسیایی و به عنوان مثال شرکتهای نیویورک وجود دارد؟

نحوه اداره شرکت (از نظر شاخصهای مقاومت کنترل) بین ژاپن و ایالات متحده امریکا کاملاً متفاوت است. شرکتهای ژاپنی اغلب از این جنبه توسط سرمایه گزاران خارجی نقد می شوند؛ اما کدامشان حق دارند؟ من فکر می کنم که این مورد به ماهیت شرکت بستگی دارد. به عنوان مثال می توان به شرکتی که در بخش مایحتاج عمومی مشغول فعالیت است، اشاره نمود.

من روی این نکته پافشاری نمی کنم که درک ما نسبت به ارزشها و یا معیارها کاملاً درست و یا بهتر از دیگران است. من فکر می کنم که ما بایستی در این مورد تعادل را رعایت کنیم. ما بعضی از ارزشها را با آنها قسمت می کنیم، ولی هر دو طرف باید وقت بگذارند تا ارزش واقعی اداره شرکت را پیدا کنند.

- آتسوشی سایتو، مدیر مبادلات  بورس توکیو

وال استریت ژورنال: آیا ثروت در آسیا متفاوت با ثروت در اروپا است؟ شما چگونه با این تفاوت برخورد می کنید؟

اگر شما در پی تعمیم هستید، موضوع ثروت در اروپا سابقه ای به طول چندین قرن دارد در حالی که این موضوع در آسیا تنها در سی یا چهل سال گذشته مطرح شده است.

تعداد زیادی از ثروتمندان آسیا شرکت خود را به عنوان کارآفرین تأسیس کردند و بنابراین نقش فعالتری در مدیریت مجموعه سهامشان به عهده گرفتند. آنها دوست دارند اجناس، عقاید، خدمات، سهام را تجارت کنند. اینجا یک فرهنگ متفاوت است و کسب و کار باید خود را با آن هماهنگ کند.

این موضوع به فلسفه ما در مورد درک مشتریانمان بر می گردد. نیاز است که بدانیم آنها چه پس زمینه ای دارند، از چه می ترسند ، چه تعصباتی داشته، چه چیزی دوست دارند و از چه چیزی متنفر هستند. تنها پس از دانستن این موارد شما نحوه عملشان را خواهید فهمید.

- هانس پیتر برونر، رئیس مدیران اجرایی رویال بانک اسکاتلند

وال استریت ژورنال: در شغلتان به عنوان یک مدیر آیا تفاوتی در عملیات خارج از ایالات متحده و خارج از آسیا وجود دارد؟

آنها بسیار متفاوتند. من به مدت بیست و پنج سال یک گروه درجه اول اقتصادی جهانی را رهبری کرده ام و مدت زیادی از وقتم را در آسیا سپری کرده ام. ولی در حال حاضر به کسب و کار وسیعتری با دید کاملاً متفاوتی می نگرم. آسیا به خودی خود یک فرهنگ متفاوت است با مجموعه متفاوتی از استعدادها؛ کشورها هم متفاوتند. این موضوع بسیار جالب است ولی در عین حال بسیار چالش برانگیز نیز هست. 

- استفن روچ، رئیس قسمت آسیایی شرکت هنگ کنگی مورگان استنلی

وال استریت ژورنال: آیا تفاوتی بین مدیریت در آسیا و جاهای دیگر وجود دارد؟

آسیایی ها کمی بیشتر از غربی ها رسمی هستند. آنها دوست دارند که به روش بسیار ساختار مند مدیریت شوند. این تنها روش من نیست؛ مدیران من نیز مجبور بودند به روشی که من عمل می کنم، عمل کنند. من فکر می کنم که این موضوع موقعیت ایشان را کمی خوب کرده است. من همچنین می گویم که آسیایی ها می توانند دوستانه و پذیرا باشند. آنها مثل بعضی از غربی ها عیبجو نیستند. آنها دوست دارند که یاد بگیرند و خود را توسعه دهند.

- روبرت سنیور، رئیس اجرایی شرکت بین المللی یورو مونیتور

- وال استریت ژورنال: آیا تفاوتی در کسب و کار بازاریابی ورزشی در آسیا و دیگر نقاط دنیا وجود دارد؟

بله، در حقیقت تفاوت وسیعی وجود دارد. صنایع ورزشی آسیا به سرعت در حال رشد است، حرکت از نسل جوان به میانسال، مخصوصاً در بازارهایی با اقتصادهای رو به رشد، خروج کنترل رسانه ها و مشتریان عمده از دست دولت با افزایش قشر متوسط در حال وقوع است. بازار هم اکنون در آمریکای شمالی و اروپا به مرحله بلوغ رسیده است. ورزش و لیگ حرفه ای در کنار نشانهای تجاری جهانی و شرکتهای چند ملیتی در آمریکا و اروپا همگی بر روی آسیا برای ساختن مشتریان بیشتر و نیز بر مبنای تماشاچیان که هرکدام بر سطوح زیرین خود تأثیر می گذارند، تمرکز کرده اند.

- سیموس اٌ برین رئیس و مدیر اجرایی شرکت بازریابی ورزشی دبلیو اس جی با مرکزیت سنگاپور

وال استریت ژورنال: آیا در کسب و کار شما تفاوتی بین آسیا و دیگر نقاط دنیا وجود دارد؟

اگرچه بازارهای آسیا از سال ۱۹۸۰ راه طولانی را طی نموده اند، ولی همچنان بازارهایی با رشد بالا در بازار سرمایه هستند. چالشهایی چون خزانه های استعداد همچنان به دلیل دیر شروع کردن کوچک هستند. اداره شرکتها همچنان در حال بهبود است؛ به همین دلیل شاهد انواع مختلف چالشها هستید. همچنین، افراد در آسیا به سرعت مشاغلشان را تغییر می دهند. مشکل تنها کوچک بودن خزانه استعداد نیست، بلکه مشاغل به میزان خارق العاده ای متحرکند. 

چالش دیگر در این بازارهای به سرعت در حال رشد، محیط به سرعت متغیر است، به همین دلیل شما هم مجبورید که استراتژی خود را به صورت مداوم تغیر دهید. راستش را بخواهید این موضوع بسیار جالب است.

- تان هی تک مدیر اجرایی شرکت رسورتس وورد در سنتوسا

وال استریت ژورنال: آیا تفاوتی بین آسیا و بقیه دنیا در دنیای تجاری شما وجود دارد؟

تجارت الکترونیک بازار با ارزشی در کشورهای غربی، یعنی جایی که متممی برای بازار تجاری پیشرفته است می باشد. ولی در آسیا تجارت الکترونیک می تواند راه حل و مسیر اصلی برای کسب و کار باشد.

- دیوید وی مدیر اجرایی شرکت علی بابا در مرکز هنگ کنگ

وال استریت ژورنال: آیا تفاوتی بین آسیا و دیگر نقاط دنیا در کسب و کار شما وجود دارد؟

تفاوتهای دقیقی وجود دارد، ولی به طور کلی روندهای ارتباطات و فضای سرگرمی که ما در آن مشغول فعالیت هستیم، در گوشه و کنار دنیا ثابت است. نوع رضایت و سرگرمی متنوع است ولی تنوعات اساسی کسب و کار مشابه است: تمرکز روی مشتری، هدایت از طریق بازاریابی و حرکت با ابزارهای مالی.

- مایک رینالد، مدیر عامل استار هاب

وال استریت ژورنال: آیا تفاوتی بین آسیا و دیگر نقاط دنیا در کسب و کار حیوانات وحشی و حفظ منابع طبیعی وجود دارد؟

سلامت طبیعی در حیطه ما تحت چند تهدید اساسی است. منطقه آسه آن ASEAN (شامل مالزی، اندونزی، فیلیپین، برونئی، کامبوج، لائوس، میانمار، سنگاپور، تایلند و ویتنام) اگرچه تنها ۳% از سطح زمین را شامل می شود، محل سکونت طبیعی بیش از ۴۰% گیاهان جهان و تنوع گونه های حیوانی می باشد. از ۶۴۸۰۰ گونه شناخته شده منطقه، ۱۳۱۲ مورد در خطر هستند. متأسفانه تنوع زیستی از طرف فعالیتهای بشر و نیز از طرف بلاهای طبیعی مورد تهدید واقع شده است. آسه آن همچنین بالاترین نرخ قطع درختان جنگلی در مقایسه با مناطق استوایی را دارا می باشد؛ ما به خاطر قطع درختان ۷۵% جنگلهای انبوه و ۲۰% از انواع گونه های این جنگها را تا سال ۲۱۰۰ از دست خواهیم داد. علاوه بر قطع درختان، آسیایی ها بزرگترین مشتریان گونه های حیات وحش نایاب نیز هستند.

آسیا همچنین سه کشور از مجموع چهار کشور پرجمعیت دنیا یعنی چین، هند و اندونزی را در خود جای داده که به شکل مارپیچ به سطوح بالاتر جمعیت نیز می رسند. رقابت بر سر فضا بین انسان و طبیعت مبارزه پیش رو است و اگر کسی برنده شود، به از دست دادن مقدار بیشتری منابع طبیعی، تنوع زیستی و کیفیت زندگی منجر می شود. یک فرصت بزرگ برای اینکه به منظور نجات حیات وحش و حفظ منابع طبیعی با یکدیگر همکاری کنیم وجود دارد.

- فانی لای، مدیر گروه نجات حیات وحش سنگاپور مجری پارک پرندگان جورونگ و باغ وحش سیاحتی سنگاپور

وال استریت ژورنال: آیا تفاوتی بین آسیا و دیگر نقاط دنیا در کسب و کار حمل و نقل و صادرات وجود دارد؟

صنایع در کل دنیا با اهداف مشابهی برانگیخته می شوند. به هر حال در آسیا فرآیند رسیدن به این اهداف به دلیل فرهنگ خاص هر کشور متفاوت است. آسیا در مقایسه با اروپا بسیار متنوع تر است. از این جهت ما محتاج استفاده از افراد بومی هستیم. ما جهانی فکر می کنیم و منطقه ای عمل می کنیم.

- کنت تُرُک رئیس شرکت خدمات پستی آسیا پاسیفیک

وال استریت ژورنال: احساس حداقل اینجا در فیلیپین بدین شکل است که وقتی دختری در خانواده چینی به کسب و کار خانوادگی وارد می شود، دارای نقش کم اهمیتی است. آیا این مشکل شما نیز هست؟

این مورد چیزی بیش از یک احساس است. در واقع یک دختر در یک کسب و کار خانوادگی چینی معمولاً یک مسئول هزینه ها و مسائل مالی هم است. ولی من از گروهی نیستم که حسابداری و امور مالی را دوست داشته باشد و عددها را به پدرم بسپارم.

ولی من فکر می کنم که این دیگر بیشتر یک افسانه است که یک دختر خانواده چینی سنگین، خجالتی و محتاط است. وقتی که من در دهه هشتاد به چین مسافرت کردم، دختران چابک زیادی را دیدم و دختران بسیار سریعتر در کسب و کار رشد می کنند.

در ضمن در بسیاری از خانواده هایی که گرایش چینی دارند، (در فیلیپین) همسران معمولاً در پس زمینه هستند و ممکن است بسیار ساکت به نظر برسند. ولی در حقیقت ایشان کسانی هستند که محرک انجام شدن کارها هستند. امروزه بعضی از آنها بسیار بیشتر درگیر کسب و کار خانوادگی هستند. من نیز گاهی فکر می کنم که خیلی حراف هستم و با توجه به راهی که از طریق آن کارها را انجام می دهم، خیلی شبیه چینی ها نیستم. ممکن است این به دلیل تحت نفوذ منابع و رسانه های غربی بودن باشد. من یک فرد چند فرهنگی هستم و با هر دو روش شرقی و یا غربی راحتم. این توانایی هماهنگ کردن خود با ایده های جدید را آسان می کند.

- ترسیتا سی کسون معاون رئیس شرکت سرمایه گذاری SM

http://online.wsj.com/article/asia-business-management.html

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top
error: این محتوا محافظت شده است