گامهایی برای اجرای مدیریت عملکرد اثربخش

مدیریت عملکرد اثربخش

مدیریت عملکرد اثربخش : جلسات مرور عملکرد به منظور توسعه کارکنان برای دستیابی به حداکثر توان و مشخص کردن رفتارهای ناصحیح، به روشی سازنده و حرفه ای تشکیل می شوند. اما چگونه می توان یک جلسه مرور عملکرد که شامل اخبار ناخوشایند نیز می شود را برگزار کرد؟

دیدگاه خود را تغییر دهید

برای مدیریت عملکرد اثربخش : جلسات مرور عملکردی می توانند وظیفه ای دلهره آمیز از مجموعه وظایف مدیریتی باشند؛ مخصوصاً اگر برای شرکتی کار می کنید که واحد منابع انسانی، بسیاری از اجزای فرآیند آن را اجباری کرده باشد.

اما تغییر دیدگاهتان در خصوص هدف اصلی از یک جلسه مرور عملکرد می تواند احساس اولیه آن را بدون توجه به پیامد آن تغییر دهد.

بسیاری از مدیران به مرور عملکرد به عنوان وظیفه ای که باید انجام شود تا منابع انسانی از آنها بازخواست نکند، نگاه می کنند.

مقصد اصلی از مرور عملکرد، بهبود عملکرد است که اگر به طور مؤثر و درستی انجام شود، احتمالن بازخورد حاصله به طور کامل حاوی تعریف و تمجید نخواهد بود.

اما اگر ما در بازخوردمان مثبت بوده و تلاش کنیم که به دنبال هدایت برای بهبود باشیم و رابطه ای متعهدانه با کارکنان در طول سال داشته باشیم، این مکالمه برای هر دو طرف مؤثر و ارزشمند خواهد بود.

مدیریت عملکرد اثربخش

این جلسه را تبدیل به واقعه ای بسیار مهم نکنید

مرور عملکرد رسمی اغلب به عنوان فینالی محسوب می شود که در آن افزایشات سالانه عملکرد و پاداش جبران خدمت اعلام می شود؛ ولی مباحثه عملکردی، نیازها، چالشها و اهداف آتی کارکنان نباید سالی یکبار انجام گردد.

در حقیقت اگر هر گونه اطلاعات در جلسه عملکرد به عنوان شوکی به کارکنان وارد شود، پیامی مدیریتی در خصوص نیاز به تقویت ارتباطی منصفانه، سازنده و پیاپی را مخابره می کند.

مدیریت عملکرد اثربخش

پاسخگویی (Accountability) را بپذیرید

ممکن است شرکتتان الزام کرده باشد که درصدی از کارکنان را به عنوان “عملکرد برجسته”، برخی را به عنوان “کسانی که انتظارات را برآورده کرده اند” و مابقی را “کسانی که باید بهبود پیدا کنند”، معرفی نمایید.

ولی این نکته مهم است که شما مسئول قرار دادن کارکنان در دسته ای که مشخص شده بوده و شواهد و مدارک تفصیلی در راستای تقویت نظرتان ارائه نمایید.

شکایت در خصوص “سیستم” به عنوان دلیلی که یک کارمند در رتبه ی خاصی قرار گرفته و در نتیجه مستحق دریافت یا عدم دریافت پاداش یا افزایش حقوق شده، ارزش بازخورد را چه مثبت و چه منفی پایین می آورد.

فرآیند مرور عملکرد شخصی بوده و مخالف بوروکراسی است که می تواند از تبعات آن باشد. جلسه مرور عملکرد را به جلسه ای در خصوص فرم تبدیل نکنید؛ چون آنها راهنماهایی هستند که برای مستندسازی به کار برده می شوند.

جلسات مرور عملکرد بسیار حساس هستند؛ چون روی جبران خدمت اثرگذارند. این مواقع زمانی برای متصل شدن به کارکنانتان هستند.

نتایجتان را با دقت انتخاب کنید

برای مدیریت عملکرد اثربخش: مطمئن شوید که زبانی غیر تهدیدآمیز انتخاب کرده اید. بازخوردتان را به صورت ساندویچی تهیه کنید که شامل تکه ای بازخورد مثبت و سپس یک یا چند تکه بازخورد منفی است و همیشه با یک نکته مثبت بحث را تمام کنید.

اگر کارمند مشمول افزایش حقوق یا پاداش می شود، جلسه مرور عملکرد را با این خبر خوش به پایان برسانید. علاوه بر حساس بودن در خصوص نتیجه، کلید دستیابی به یک جلسه مرور عملکرد مثبت، تمرکز روی آنچه که مؤثر است به همراه محدود کردن تمرکز روی یک یا دو چیز است.

همچنین ایجاد برنامه های عمل مثبت که از گذشته یاد گرفته شده اند البته به شرط اینکه تنها وابسته به گذشته نباشید، می تواند مفید باشد.

نقاط قوتی که کارمند در شغل از خود بروز می دهد، اینکه چه اقدامات مثبتی برای حرکت رو به جلو می تواند انجام گیرد و پیروزیهای کوچکی که در مسیر اتفاق می افتند را بسازید. پیشرفت انگیزه می دهد.

مدیریت عملکرد اثربخش

از کارکنان بپرسید

برای مدیریت عملکرد اثربخش :رد شدن در برابر پرسش از چگونگی اتصال نقشهای فعلی کارکنان به اهداف بلندمدت ترشان، به عنوان بخشی از محتوای این جلسه به طرز منفی گرایانه ای ارزش آن را به عنوان یک مباحثه یک طرفه پایین می آورد.

در حین مرور عملکرد، زمان کافی برای دعوت و بحث پیرامون تفکرات کارمند و نحوه ی احساسش در خصوص شغل، شرکت، فرهنگ، تیم و روابطش با شما اختصاص دهید.

راههایی برای حمایت بیشتر از توسعه کارراهه شغلی کارمند و نقشه راهی برای بهبود جنبه های منفی مرور عملکرد تهیه کرده و به کارمند کمک کنید تا بتواند مهارتهای مورد نیاز برای دستیابی به سطح بعدی کارراهه شغلی اش را بشناسد.

مدیریت عملکرد اثربخش

مشاوره مدیریت منابع انسانی رایان راهبرد چابک

مدیریت عملکرد اثربخش

ویژگی‌های خاص کارگاه‌های آموزشی رایان راهبرد چیست؟

کارگاه‌های رایان راهبرد بر اساس مدل‌ها و روش‌های روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شده‌اند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارت‌ها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند تا در موقعیت‌های شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.

رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟

رایان راهبرد تأکید زیادی به درونی‌سازی متدهای به کار گرفته‌شده در سازمان‌ها دارد. به طوری که تمامی پروژه‌های مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز می‌شوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و می‌تواند خود، به‌روز‌رسانی‌ها را متناسب با تغییرات پیش برد.

مطالب و یادداشت‌های وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامه‌نگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشت‌هایی که در وب سایت منتشر می‌شوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمه‌ای از روندها و سیگنال‌های موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top