ارتباط مزاج با منابع انسانی و شغل و آشنایی با آن
ارتباط مزاج با منابع انسانی — ارتباط مزاج با شغل (آیا ارتباطی وجود دارد؟)
برای بررسی این موضوع دانستم مطالبی در زمینه طب سنتی و مزاج ضروری است:
گرایش به طب سنتی
سازمان جهانی بهداشت از سی سال گذشته برای تحقق اهداف خود در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماریها و ارتقاء سلامت همه مردم جهان، تمرکز بیشتری روی توسعه و پیشرفت طب سنتی داشته است.
طب سنتی مجموعه ای از دانش، مهارت و شیوه های مبتنی بر نظریه ها، باورها و تجارب بومی در فرهنگهای مختلف است
که چه قابل توضیح باشد و چه نباشد، بمنظور حفظ سلامتی و همچنین در پیشگیری، تشخیص، بهبود و یا درمان بیماری های جسمی و روانی بگار گرفته می شود.
اعتقاد به گرمی و سردی مزاج نه تنها در طب سنتی ایران بلکه در طب سنتی چین و حتی اسپانیولی تبارها وجود دارد.
بهره گیری از طب سنتی در مدیریت منابع انسانی
برای این منظور اولین قدم شناخت مفهوم مزاج می باشد. پس از آن، به ارتباط مزاج با منابع انسانی، ارتباط مزاج با شغل، راهکارهای طب سنت بای شغل، مدیریت عملکرد، آنالیز مشاغل و تهیه شرح شغل و منابع انسانی می پردازیم
مزاج ها
قدما معتقدند که در آفرینش اجسام، عنصرى خالص یافت نمىشود و تمام موجودات، اشیا و آنچه دیده مىشود مخلوط یا ممزوجى از عناصر به نسبتهاى مختلف هستند، خواص مختلفى که در اجسام دیده مىشود به علت همین اختلاف ترکیبى آنها است،
تغییر شکل، اندازه، حجم، وزن، قد و همهى اختلافاتى که در عالم آفرینش دیده مىشود مربوط به اختلاف یا کم و زیادى عناصر سازندهى آنها است،
این اختلاف ساختمانى در افراد از نظر علمى مورد بحث همه محافل جهان است. اختلافات بالا از زندگى ذره اى حیات “یا همان کروموزوم ها” مىباشد.
پس مى توان مزاج را چنین تعریف کرد که:
عبارت است از حالتى که در اثر واکنش متقابل اجزاى ریز مواد به وجود مى آید در این واکنش متقابل، قسمت زیادى از یک یا چند ماده با بخش زیادى از ماده با مواد مختلف باهم مى آمیزند (بر هم تأثیر مىکنند) و از این آمیزش یا تأثیر، کیفیت متشابهى حاصل مىشود. لذا مىتوان چنین گفت که مزاج حالت فعالیت کل بدن یا اجزاى بدن است.
باید دانست که هر فردى داراى مزاجى مخصوص به خود است. دانشمندان طب سنتی معتقدند همانطورى که افراد از حیث شکل، اندام، قد، وزن و بالاخره صورت ظاهرى تفاوت دارند،
از حیث حالت وضعیت بدنى نیز مختلفند و این اختلاف به علت موادى است که بدن آنها را مى سازد، ورود روزانه اجزا و مواد مختلف به بدن باعث به وجود آمدن مزاجهاى گوناگون مىشود لذا مزاج ممزوجى از ترکیبات مختلف است.
شناخت مزاجها روى هم رفته به قرار زیر است:
- گرم، سرد، تر و خشک که این ها را مزاجهاى ساده و منفرد گویند.
- مزاجهاى مرکب که عبارتند از: گرم و تر، گرم و خشک، سرد و تر و سرد و خشک.
- معتدل
در مقالات بعدی به تعریف انواع مزاجها پرداخته و ارتباط مزاج با منابع انسانی، ارتباط مزاج با شغل و جزییات بیشتر پرداخته شده است. در اینجا دنبال فرمایید :
مطالب و یادداشت های مرتبط:
لزوم توجه به طب سنتی در مدیریت منابع انسانی
نقش مزاج کارکنان در جذب شایسته و مدیریت عملکرد منابع انسانی
آشنایی با مزاج و ارتباط آن با منابع انسانی و شغل
مطالب و مقالات مشابه:
- آموزش تشخیص مزاج در کارمندان و هنگام مصاحبه شغلی (قسمت ۱)
- فواید دانستن مزاج در محیط کار
- مفهوم مزاج از دیدگاه حکمای قدیم و اثر شغل بر افراد
- لزوم توجه به طب سنتی در مدیریت منابع انسانی
- نقش مزاج کارکنان در جذب شایسته و مدیریت عملکرد منابع انسانی
- ازخودگذشتگی به عنوان یک شایستگی
- کانون ارزیابی در مدیریت منابع انسانی استخدام
- اکتساب استعدادها
ویژگیهای خاص کارگاههای آموزشی رایان راهبرد چیست؟
کارگاههای رایان راهبرد بر اساس مدلها و روشهای روز دنیا و با رویکرد ایجاد مهارت تخصصی تدارک دیده شدهاند و یادگیری انجام موضوع آموزش پس از مشارکت فعال تضمین شده است. این مهارتها برای مدیران و متخصصان منابع انسانی یک مزیت رقابتی ایجاد میکنند تا در موقعیتهای شغلی مناسبی در این حرفه قرار گیرند.
رویکرد رایان راهبرد در ارائۀ خدمات مشاوره منابع انسانی چگونه است؟
رایان راهبرد تأکید زیادی به درونیسازی متدهای به کار گرفتهشده در سازمانها دارد. به طوری که تمامی پروژههای مشاوره پس از آموزش به ذینفعان و متولیان منابع انسانی سازمان آغاز میشوند. بدین ترتیب اجرا با آگاهی از دورنما و تسلط بر تکنیک همراه خواهد بود. سازمان نیز در آینده وابسته به مشاور نبوده و میتواند خود، بهروزرسانیها را متناسب با تغییرات پیش برد.
مطالب و یادداشتهای وب سایت رایان راهبرد چابک چه ویژگیهایی دارد؟
کادر تحریریه رایان راهبرد چابک متشکل از متخصصان منابع انسانی با تسلط بر روزنامهنگاری است و متفاوت با فعالان دیجیتال مارکتینگ فعال در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی، به کیفیت محتوا وفادارند. مطالب و یادداشتهایی که در وب سایت منتشر میشوند، عمدتاً محتوای تولیدی و یا ترجمهای از روندها و سیگنالهای موجود در فضای جهانی منابع انسانی است که خاص رایان راهبرد است. این محتواها برای اولین بار به زبان فارسی منتشر میشوند.